Gå til innhold

Anorexi smitsomt?

Anbefalte innlegg

Gjest svary

Etter å ha lest nyere tråder her begynner jeg å gruble.... har mistet mye vek i det siste. For noen måneder siden sluttet plutselig en kollega å spise mat i kantinen. Hun har fortalt meg at hun hadde spiseforstyrrelser i sine yngre dager.... Slik jeg har forstått dette har hun i allle de årene hun har jobbet der (lengre enn meg) spist brødskiver i kantinen.

Så har jeg en venn som har mye av det samme magre kostholdet som meg.... spesielt siste ukene. Og hun er heller ikke noe kraftig...

De har mast på meg om at jeg må ete mer... Men kan disse være i ferd med å kopiere meg :-/ Vil ikke at de skal havne i samme situasjon akkurat. Jeg kan late som jeg forsyner meg av kaker o.l. på jobb, for å så hive det i dass...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest UPF58

Tror ikke det er smittsomt.Veier du under 50 kg og er normalt slank bør du ikke slanke deg.Det er mest vanlig å veie +/-60 kg for kvinner og +/- 75 for menn.Jeg forutsetter da at du har en normal høyde på 160cm+ Klarer du ikke å spise 3 måltider hver dag som inneholder enten poteter,pasta,brød,ris,fisk eller kylling bør det ringe en varselklokke hos deg.Man man ikke leve bare på frukt,grønnsaker,vann og tørre kjeks.Jeg er overvektig og forstår ikke dette egentlig,men ser at jenter tror at det er vakkert å være tynn.Hvis du har tenkt at du en kanskje skal gifte deg,må du finne ut hva menn liker.Kjøp Vi Menn eller FMH så får du se hva menn liker.Eller ta en titt i narvesen eller Rimi.Alle vet nå at det er de homofile som styrer motebransjen og helst vil at alle kvinner skal være flate,høye og supertynne som menn.Slutt å lese

"dameblader" om du har planer om å gifte deg når du er 18+.De fleste menn liker kvinnelige former.De kvinnene veier fra 80 kg og oppover.Bridget Jones er en slik type. Oprah er en slik type.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/#findComment-2912610
Del på andre sider

Gjest svary

Tror ikke det er smittsomt.Veier du under 50 kg og er normalt slank bør du ikke slanke deg.Det er mest vanlig å veie +/-60 kg for kvinner og +/- 75 for menn.Jeg forutsetter da at du har en normal høyde på 160cm+ Klarer du ikke å spise 3 måltider hver dag som inneholder enten poteter,pasta,brød,ris,fisk eller kylling bør det ringe en varselklokke hos deg.Man man ikke leve bare på frukt,grønnsaker,vann og tørre kjeks.Jeg er overvektig og forstår ikke dette egentlig,men ser at jenter tror at det er vakkert å være tynn.Hvis du har tenkt at du en kanskje skal gifte deg,må du finne ut hva menn liker.Kjøp Vi Menn eller FMH så får du se hva menn liker.Eller ta en titt i narvesen eller Rimi.Alle vet nå at det er de homofile som styrer motebransjen og helst vil at alle kvinner skal være flate,høye og supertynne som menn.Slutt å lese

"dameblader" om du har planer om å gifte deg når du er 18+.De fleste menn liker kvinnelige former.De kvinnene veier fra 80 kg og oppover.Bridget Jones er en slik type. Oprah er en slik type.

Jeg er langt høyere enn 1.60, ikke interessert i å få menn eller hva de synes er fint.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/#findComment-2912911
Del på andre sider

Gjest UPF58

Jeg er langt høyere enn 1.60, ikke interessert i å få menn eller hva de synes er fint.

Da har jeg et enkelt svar til deg,om du ønsker å leve må du spise minst 3 måltider hver bidige dag resten av livet.Om din vekt går vesentlig under 60 kg,vil familie eller venner reagere og du kan bli tvangsinnlagt på psykiatrisk sykehus.Men det er ditt liv,ønsker du å ødlegge det,kan ikke jeg stoppe deg.Jeg har 3 selvmordsforsøk bak meg og har diagnosen "ustabil personligshetsforstyrrelse" så jeg vet alt om psykiske plager siden jeg har ca 10 års erfaring innen psykiatrien.Problemet her er at om du nekter å oppføre deg "normalt" vil du bli tvangsinnlagt og tvangsforet,de tar en tykk plastslange ned i magen på deg og fyller på med en type tynn grøt.Du blir ikke skrevet ut før du begynner å spise minst 3 måltider hver dag på tilsammen minst 2000 kalorier.Jeg spiser sikkert 4000,det er derfor jeg er feit.Men jeg har da blitt 51 år,så jag kan ikke ha tatt så veldig mye feil.Men ikke hør på meg,bare husk hva jeg sa når du er spent fast i en seng på 30. døgnet på Dikemark eller Gaustad! Du har nå ingen unnskyldning at du ikke viste bedre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/#findComment-2913016
Del på andre sider

Gjest ikke gå den veien

Jeg har hatt anoreksi selv. Blitt frisk for mange år siden, men har ødelagt kroppen. Har skjelett som en 66 åring målte de, benskjørhet, jeg kan etter all sannsynlighet ikke få barn. Jeg har lange hår på armer og ben (overalt) fordi kroppen da lettere holdt varmen (ikke pent). Tarmene er ødelagt og jeg går med pose på magen.

Du vil aldri bli tynn nok, bare litt tynnere så skal jeg stoppe blir det evige selvbedraget. Man tror lykken ligger i å være tynn, men den gjør ikke det. Til slutt dreier alt seg om mat og trening. Du kan ødelegge deg selv for alltid. Kroppen tåler mye, men ikke alt.

Angående anoreksi og om det er smittsomt vil jeg si et nja. Man kan nok bli påvirket og føle at man spiser for mye og usunt når man ser en som ikke spiser eller spiser minimalt. Og man kan føle seg veldig tykk i forhold og kanskje starte på en slankekur, uten at de dermed får anoreksi.

Jeg er av den oppfatning at det er svært få som får anoreksi grunnet en slankekur som kom ut av kontroll. Det ligger noe bak.Jeg tror at spiseforstyrrelser er et symptom på at noe er galt/for vanskelig og mat blir mestringsstrategien. Er det én ting man kan kontrollere selv er det hva man spiser. Men det kommer til et punkt der det som en gang hjalp deg til å få kontroll er det som fratar deg kontrollen. Du blir styrt av maten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/#findComment-2913098
Del på andre sider

Gjest svary

Da har jeg et enkelt svar til deg,om du ønsker å leve må du spise minst 3 måltider hver bidige dag resten av livet.Om din vekt går vesentlig under 60 kg,vil familie eller venner reagere og du kan bli tvangsinnlagt på psykiatrisk sykehus.Men det er ditt liv,ønsker du å ødlegge det,kan ikke jeg stoppe deg.Jeg har 3 selvmordsforsøk bak meg og har diagnosen "ustabil personligshetsforstyrrelse" så jeg vet alt om psykiske plager siden jeg har ca 10 års erfaring innen psykiatrien.Problemet her er at om du nekter å oppføre deg "normalt" vil du bli tvangsinnlagt og tvangsforet,de tar en tykk plastslange ned i magen på deg og fyller på med en type tynn grøt.Du blir ikke skrevet ut før du begynner å spise minst 3 måltider hver dag på tilsammen minst 2000 kalorier.Jeg spiser sikkert 4000,det er derfor jeg er feit.Men jeg har da blitt 51 år,så jag kan ikke ha tatt så veldig mye feil.Men ikke hør på meg,bare husk hva jeg sa når du er spent fast i en seng på 30. døgnet på Dikemark eller Gaustad! Du har nå ingen unnskyldning at du ikke viste bedre!

Egentlig var spørsmålet mitt om jeg har dårlig påvirkning på folk som ikke har noe normalt kosthold (slik jeg ser det) fra før....

Jeg vil blir frisk og kvitt dødsangsten hver gang jeg ser en brødsmule på tallerkenen. Men til nå ar jeg så godt som ikke mottatt noe hjelp i forhold til spisefostyrrelser. Det er alltid noe annet som er tema både hos psykologen og legen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/#findComment-2913278
Del på andre sider

Annonse

Egentlig var spørsmålet mitt om jeg har dårlig påvirkning på folk som ikke har noe normalt kosthold (slik jeg ser det) fra før....

Jeg vil blir frisk og kvitt dødsangsten hver gang jeg ser en brødsmule på tallerkenen. Men til nå ar jeg så godt som ikke mottatt noe hjelp i forhold til spisefostyrrelser. Det er alltid noe annet som er tema både hos psykologen og legen...

Jeg tror du overdriver din egen "påvirkning" på dine kollegaer, at det er en form for selvhenføring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/#findComment-2913370
Del på andre sider

Gjest ikke gå den veien

Du kan ha dårlig påvirkning på folk. At de får dårlig samvittighet av å spise noe usunt sammen med deg. Men jeg tror ikke du overfører spiseforstyrrelsen din på noen. Som jeg skrev lenger opp så tror jeg ikke spiseforstyrrelser kommer uten grunn. Jeg ble frisk for mange år siden. I ettertid har flere fortalt meg at de fastet og prøvde og bli like "flink" som jeg til ikke å spise, eller at de spiste litt ekstra chips som de kastet opp. De har sagt at de ble påvirket, men ingen utviklet noen spiseforstyrrelse. De har også fortalt at de syntes spisesituasjoner med meg var vanskelig for de visste ikke hvordan de skulle forholde seg.

Jeg ville tatt opp med legen og psykologen at spiseproblematikken er noe du trenger å ha forkus på nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/#findComment-2913486
Del på andre sider

Gjest svary

Du kan ha dårlig påvirkning på folk. At de får dårlig samvittighet av å spise noe usunt sammen med deg. Men jeg tror ikke du overfører spiseforstyrrelsen din på noen. Som jeg skrev lenger opp så tror jeg ikke spiseforstyrrelser kommer uten grunn. Jeg ble frisk for mange år siden. I ettertid har flere fortalt meg at de fastet og prøvde og bli like "flink" som jeg til ikke å spise, eller at de spiste litt ekstra chips som de kastet opp. De har sagt at de ble påvirket, men ingen utviklet noen spiseforstyrrelse. De har også fortalt at de syntes spisesituasjoner med meg var vanskelig for de visste ikke hvordan de skulle forholde seg.

Jeg ville tatt opp med legen og psykologen at spiseproblematikken er noe du trenger å ha forkus på nå.

Ok, takk for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343886-anorexi-smitsomt/#findComment-2913546
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...