Gå til innhold

Er jeg for overfølsom?


Gjest Ikke lys i tunnelen

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke lys i tunnelen

Jeg og mannen min sliter skikkelig økomomisk. Søker nå om gjeldsordning og hver mnd er ett slit for å få til å betale regninger. Har 2 små barn og begge jobber med det er liksom ikke nok.Vi leier en leilighet

Ei venneinne av meg eier en leilighet. Den er nesten utbetalt pga forskudd på arv fra foreldrene. Nå skal hun pusse opp og hadde da klaget til foreldrene at hun haddde så mange regninger nå. Og vips så kom det penger til nytt kjøkken og div på kontoen hennes. Ikke misforstå. Jeg unner henne alle pengene men hun vet at vi sliter med regninger hver mnd. Må¨sitte å gruble og utsette regninger hver mnd. Og da blir det ikke bedre at hun ringer å sier at nå har jeg vært til behandling til 5000 kr for 5 ganger,nå har jeg vært å handlet klær for 2000 kr,nå har jeg akkurat betalt alle regninger for denne mnd,det var deilig å få dem ut av verden

Kansje hun ikke tenker på hva hun sier men jeg kjenner at jeg sprekker snart. Så bra for deg da er svaret mitt til henne.

Men kansje jeg bare er sjalu og overfølsom for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fontenenihagen

Merkelig av venninnen din å skryte av sin egen økonomiske situasjon når hun vet dere sliter. Syns ikke det er overfølsomt av deg å reagere.

Tror de fleste med store økonomiske problemer og som forholder seg til det vil kjenne det kraftig på psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tenker nok ikke over det, rimelig tankeløst i grunnen. Jeg skjønner at du synes det er sårende og vondt, men kanskje du kan nevne det for henne? At du unner henne den hjelpen hun får og sånt, men at det er litt vondt å høre om det nå som dere sliter sånn økonomisk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke akkurat sies å ha noe særlig innlevelse i din situasjon :-(

Hvis hun er en god venninne, så ville jeg sagt det rett ut. Du unner henne god økonomi, men akkurat nå ville det vært godt for deg om hun lot være å nevne sin overflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke lys i tunnelen

Hun kan ikke akkurat sies å ha noe særlig innlevelse i din situasjon :-(

Hvis hun er en god venninne, så ville jeg sagt det rett ut. Du unner henne god økonomi, men akkurat nå ville det vært godt for deg om hun lot være å nevne sin overflod.

Jeg prøvde å si det en gang men før jeg rakk å si noe sa hun: jeg er så glad for at jeg har deg og som jeg kan snakke med alt om. Jeg har ingen andre jeg kan snakke med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å si det en gang men før jeg rakk å si noe sa hun: jeg er så glad for at jeg har deg og som jeg kan snakke med alt om. Jeg har ingen andre jeg kan snakke med

Jeg synes man skal si til gode venner hvordan ting oppleves. Du skriver om dette på en måte som ikke gir meg noen tanker om at du primært skulle være misunnelig eller mangle evne til å glede deg over hennes overflod. Men det å leve med svært vanskelig håndterbar økonomi over lang tid er ganske belastende, og det tror jeg en god venn til forstå dersom det blir forklart helt tydelig. Du trenger ikke bebreide henne - men i stedet fortelle om hvor vanskelig dette er for deg.

Kanskje dere kan bli enige om å forsøke å holde dere unna temaet en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest S&Rar

Det er mulig jeg er sær, men personlig økonomi, god eller dårlig, diskuterer jeg ikke en gang med mine beste venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke lys i tunnelen

Jeg synes man skal si til gode venner hvordan ting oppleves. Du skriver om dette på en måte som ikke gir meg noen tanker om at du primært skulle være misunnelig eller mangle evne til å glede deg over hennes overflod. Men det å leve med svært vanskelig håndterbar økonomi over lang tid er ganske belastende, og det tror jeg en god venn til forstå dersom det blir forklart helt tydelig. Du trenger ikke bebreide henne - men i stedet fortelle om hvor vanskelig dette er for deg.

Kanskje dere kan bli enige om å forsøke å holde dere unna temaet en periode?

Får prøve å snakke med henne.

Og ja,det sliter veldig på oss. Er ikke lett å gå med hevet hodet og se lyst på framtiden. Men vi må bare holde ut pga barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg du er overfølsom. Eller sjalu om du vil. Dere er neppe uforskyldt havnet i en situasjon der dere må søke gjeldsordning. Like ille at du ikke unner henne god økonomi og generøse foreldre, som at hun skryter av sin gode økonomi.

Du kan jo selvsagt fortelle henne at du ikke liker at hun bretter ut i vide og brede. Hun kan vel fremdeles snakke med deg om andre ting. Det trenger ikke dreie seg om økonomi.

Uansett hvordan vi snur det, vil det alltid være personer rundt oss som er heldigere stilt enn oss. Og vi må jo unne andre å ha det bra, selv om man personlig er i vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyllebær

Vet hun at det står så dårlig til at dere søker om gjeldsordning? Hvis du bare sier at dere har "dårlig råd" kan det bety helt forskjellige ting for deg og for henne. Det kan høres ut som venninnen din er ganske umoden og siden hun fremdeles kan ringe foreldrene sine når hun "har dårlig råd" vet hun rett og slett ikke hva det vil si å slite økonomisk. Jeg syns du skal si til henne at du ikke orker å diskutere økonomi akkurat nå. For å få henne til å forstå kan du også nevne hvor ille det står til slik at hun våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg du er overfølsom. Eller sjalu om du vil. Dere er neppe uforskyldt havnet i en situasjon der dere må søke gjeldsordning. Like ille at du ikke unner henne god økonomi og generøse foreldre, som at hun skryter av sin gode økonomi.

Du kan jo selvsagt fortelle henne at du ikke liker at hun bretter ut i vide og brede. Hun kan vel fremdeles snakke med deg om andre ting. Det trenger ikke dreie seg om økonomi.

Uansett hvordan vi snur det, vil det alltid være personer rundt oss som er heldigere stilt enn oss. Og vi må jo unne andre å ha det bra, selv om man personlig er i vanskeligheter.

Nå synes jeg du er urimelig skarp. Du vet ingenting om grunnene til økonomiske problemer hos trådstarter, og uansett så er det vanskelig. Det er derfor naturlig å være følsom i en slik situasjon uten å være sjalu. Jeg ser ingen tegn til sjalusi i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meegan

Får prøve å snakke med henne.

Og ja,det sliter veldig på oss. Er ikke lett å gå med hevet hodet og se lyst på framtiden. Men vi må bare holde ut pga barna

Dersom dere får gjeldsordning, virker det som om det er en ganske bra ordning, som er fult mulig å leve med. Jeg kjenner til og med en som var under slik ordning, og fikk huslån gjennom husbanken i kommunen. Og de fem-seks årene går fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er urimelig skarp. Du vet ingenting om grunnene til økonomiske problemer hos trådstarter, og uansett så er det vanskelig. Det er derfor naturlig å være følsom i en slik situasjon uten å være sjalu. Jeg ser ingen tegn til sjalusi i innlegget.

Tja.. Hun spør hva folk mener, og jeg svarer.

Jeg har enda ikke vært borti to voksne som jobber, og som uforskyldt har havnet på gjeldsordning. Man trenger ikke være økonom for å forstå at de da antagelig har tatt noen dårlige valg i forhold til sin økonomi.

Hvis en av dem var arbeidsledig ville situasjonen vært annerledes. Som man reder, ligger man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Tja.. Hun spør hva folk mener, og jeg svarer.

Jeg har enda ikke vært borti to voksne som jobber, og som uforskyldt har havnet på gjeldsordning. Man trenger ikke være økonom for å forstå at de da antagelig har tatt noen dårlige valg i forhold til sin økonomi.

Hvis en av dem var arbeidsledig ville situasjonen vært annerledes. Som man reder, ligger man.

Jeg antar at du har en del erfaring med gjeldsofre og det vil da kanskje overraske deg at jeg vet om par hvor begge jobber som har fått økonomiske problemer, og det handler ikke bare om et par.

De som er arbeidsledige i Norge får penger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tipper hun ikke kjenner helt til hvordan du har det.

Jeg har venninner med både bedre og dårligere økonomi enn jeg selv, og tenker ikke så mye over det. Heldigvis vet jeg at venninner med dårligere økonomi unner meg evt. dyre klær og andre innkjøp, ville blitt vanskelig om en måtte passe på alt en skulle si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uforskyldt fattig

Tja.. Hun spør hva folk mener, og jeg svarer.

Jeg har enda ikke vært borti to voksne som jobber, og som uforskyldt har havnet på gjeldsordning. Man trenger ikke være økonom for å forstå at de da antagelig har tatt noen dårlige valg i forhold til sin økonomi.

Hvis en av dem var arbeidsledig ville situasjonen vært annerledes. Som man reder, ligger man.

Tja, vi kjøpte hus for noen år siden, som viste seg å ha omfattende feil og mangler. Fikk penger fra eierskifteforsikring, men ikke i nærheten av nok til å få fikset alt som var feil.

Nå sliter vi skikkelig økonomisk. Gjeldsordning har aldri slått meg å søke, men vi klarer oss absolutt bare såvidt.

Hadde vi ikke gjort valgene vi gjorde, hadde vi hatt det enda dårligere.

Vil påstå at vi er uforskyldt fattige, ja. Og jeg synes du er for hard mot trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hun spør hva folk mener, og jeg svarer.

Jeg har enda ikke vært borti to voksne som jobber, og som uforskyldt har havnet på gjeldsordning. Man trenger ikke være økonom for å forstå at de da antagelig har tatt noen dårlige valg i forhold til sin økonomi.

Hvis en av dem var arbeidsledig ville situasjonen vært annerledes. Som man reder, ligger man.

Det kan være så mange grunner til at man havner i gjeldsordning, sykdom f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...