Gå til innhold

Helsjekk hos legen?

Gjest Trenger kansje en sjekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte tar du en helsjekk hos fastlegen?

Jeg er aldri til legen uten at virkelig trengs. Men føler meg litt utenfor i det siste men det kommer vel av stress på jobb og stress hjemme pga småbarn.

Skrevet

Såvidt meg bekjent, er det langt mellom de fastlegene som fortsatt foretar "helsjekk" på folk under 75. De fleste sier at slike helsjekker er verdiløse. Man må oppsøke lege når man har en eller annen form for symptomer man har behov for å drøfte, så hvis du ikke føler deg i form bør du fortelle det til fastlegen.

Skrevet

Såvidt meg bekjent, er det langt mellom de fastlegene som fortsatt foretar "helsjekk" på folk under 75. De fleste sier at slike helsjekker er verdiløse. Man må oppsøke lege når man har en eller annen form for symptomer man har behov for å drøfte, så hvis du ikke føler deg i form bør du fortelle det til fastlegen.

Men kan jeg bestille en legetime pga at jeg er litt svimmel og føler meg litt tufs?

Skrevet

Men kan jeg bestille en legetime pga at jeg er litt svimmel og føler meg litt tufs?

Ja, det kan du:-) Når du kommer til legen så kan du forklare at du var i tvil, men at du gjerne ville få utelukket at du ikke er syk.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

"Helsjekk" hos fastlegen trengs aldri om du er under 70 år.

Målrettede undersøkelser pga konkrete symptomer er noe annet.

Skrevet

Ja, det kan du:-) Når du kommer til legen så kan du forklare at du var i tvil, men at du gjerne ville få utelukket at du ikke er syk.

Ok :-)

Får vel bestille en time da.

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvor ofte tar du en helsjekk hos fastlegen?''

Kjenner ikke til at noen gjør det, ei heller fastleger som foretar slik sjekk på unge folk.

Mary Poppins
Skrevet

Der jeg jobber betaler arbeidsplassen "helsjekk" på alle sine ansatte annet hvert år. Det er selvfølgelig frivillig om man ønsker å benytte seg av tilbudet.

Skrevet

Aldri. Er det meningen at man skal gjøre det da?

Går på sjekk for celleforandringer i livmorhalsen hvert tredje (?) år, innkalt av kreft-et-eller-annet. Ellers brukes fastlegen når jeg er syk.

Skrevet

''gjerne ville få utelukket at du ikke er syk.''

En "ikke" for mye, kanskje?

:- )

Skrevet

Tror ikke fastleger foretar "helsjekk" på unge, friske mennesker. Det nærmeste jeg kommer er å sjekke blodtrykket og blodprøver for å sjekke litt diverse.

En annen ting er at hvis du er syk/hangler kan det være lurt å komme seg til lege og sjekke om du er syk eller om det er noe annet.

Gjest Elextra
Skrevet

Der jeg jobber betaler arbeidsplassen "helsjekk" på alle sine ansatte annet hvert år. Det er selvfølgelig frivillig om man ønsker å benytte seg av tilbudet.

Vi har også bedriftslegeordning med årlig sjekk, men å kalle det en "helsjekk" er jo å ta i, selv om det tas urinprøve og diverse blodprøver (og avføringsprøve *urk* av de eldre).

Spørs jo helt hva man legger i "helsjekk", men da ser jeg for meg mye grundigere testing både av blod, hjerte og kropp forøvrig i form av scanning m.m.

Hvor grundig ble dere testet hos bedriftslege?

Mary Poppins
Skrevet

Vi har også bedriftslegeordning med årlig sjekk, men å kalle det en "helsjekk" er jo å ta i, selv om det tas urinprøve og diverse blodprøver (og avføringsprøve *urk* av de eldre).

Spørs jo helt hva man legger i "helsjekk", men da ser jeg for meg mye grundigere testing både av blod, hjerte og kropp forøvrig i form av scanning m.m.

Jeg skal på denne "helsjekken" nå til uken (ikke vært på det før). Men av mine kollagaer har jeg fått vite at det måles blodtrykk, tas urinprøve, blodprøve, sjekker EKG og hjerterytmen, sjekker prostataen på menn og brystene på kvinner. Det tas også hørselstest og synstest, pluss at alt av føflekker sjekkes.

Jeg vil påstå det er en ganske omfattende sjekk.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg skal på denne "helsjekken" nå til uken (ikke vært på det før). Men av mine kollagaer har jeg fått vite at det måles blodtrykk, tas urinprøve, blodprøve, sjekker EKG og hjerterytmen, sjekker prostataen på menn og brystene på kvinner. Det tas også hørselstest og synstest, pluss at alt av føflekker sjekkes.

Jeg vil påstå det er en ganske omfattende sjekk.

Ja, det hørtes ganske omfattende ut!

Bra det da, bedre å bli sjekket for mye enn for lite, selv om jeg har mine tvil om at de avslører store ting :-).

Mary Poppins
Skrevet

Omfattenede var å ta litt hardt i, men mener omfattende i form av at man sjekker en tilsynelatende frisk person.

Grundere sjekk med scanning osv er vel ikke helt vanlig å foreta om man ikke har symptomer på at noe er galt.

Mary Poppins
Skrevet

Ja, det hørtes ganske omfattende ut!

Bra det da, bedre å bli sjekket for mye enn for lite, selv om jeg har mine tvil om at de avslører store ting :-).

Per dags dato har bedriftslegen aldri avslørt noen store ting, og godt er det :-)

Om en sånn sjekk egentig er nødvendig tviler jeg litt på, men når vi først har den ordningen så har jeg valgt å benytte meg av den for første gang :-)

Skrevet

''gjerne ville få utelukket at du ikke er syk.''

En "ikke" for mye, kanskje?

Ikke vær så nøye dah, Orio...*s*

Skrevet

Ikke vær så nøye dah, Orio...*s*

Jeg var litt usikker på hva du mente, skjønner du vel. Det er jo de som setter pris på å ha en sykdom eller to å beklage seg over. Særlig eldre slektninger glimter til hvis de får sjansen til å fortelle om alle sine plager.

Skrevet

Jeg var litt usikker på hva du mente, skjønner du vel. Det er jo de som setter pris på å ha en sykdom eller to å beklage seg over. Særlig eldre slektninger glimter til hvis de får sjansen til å fortelle om alle sine plager.

Nja ... det er stor variasjon blandt de eldre også på dette området. Moren min hadde en fastlege som på et tidspunkt hevdet at hun var alvorlig syk. Da reiste moren min seg opp og trampet i gulvet mens hun klart og tydelig uttrykte "Så syk er jeg dog ikke". Hun hadde rett.

Skrevet

Jeg fikk en helsesjekk da jeg måtte fornye førerkortet mitt, og da sjekket legen syn, blodtrykk og lyttet på meg. Det er vel det nærmeste jeg har kommet en helsjekk siden... hmm... tror aldri jeg har hatt en slik helsjekk, jeg!

Hva bør man få testet i en alder av straks 35 år?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...