Gå til innhold

Gi slipp på følelser for elsker


Gjest 92-1W

Anbefalte innlegg

Gjest 92-1W

Hei! Min kone klarer ikke å gi slipp på følelsene for en hun var utro med i 6mndr. Hun sier hun prøver, men klarer ikke. Hun sier at hun veldig gjerne ønsker at vi skal fortsette ekteskapet og få det fint sammen igjen. Men akkurat nå er jeg utkonkurrert av en 15 år yngre, sjarmerende og visstnok veldig pen mann.... Finnes det noe slags terapi hun kan gå i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tenker no eg

Tråkig.... Følelser er vanskelig å kontrollere. Tenker mer på deg jeg da... Om du kommer til å greie å leve videre med henne og ha full tillit til henne resten av ekteskapet eller til døden skiller dere ad for å si det slik...?

Hadde jeg hatt en type som hadde vært uttro, hadde jeg pælmet han ut for lenge siden. Det er jeg ganske sikker på.... Ikke som straff, men fordi jeg ikke ville ha satset mer på et forhold der jeg risikerer å være "andrekone" og utsatt for ymykelser og nedverdigende behandling. Det handler om å ha respekt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt merkelig ut for meg. ,Det må førs først og fremst du finne ut om du kan fortsette i et slik forhold. Det er eventuelt du som må få terapi for å klare dette, hvis hun har angret og sluttet i dette forholdet, slik at du kan klare å tilgi henne. Det er også andre hensyn å ta, som for eksempel, hvis dere har barn i sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også tilføye, at det er hun som har skapt det endelige bruddet, så spørsmålet er om hun har vist anger i form av det hun sier og gjør. Hvis hun tenker mer på han hun har vært utro med, da må du ta vare på din egen selvrespekt og komme deg videre før det dette ødelegger enda mer for deg selv. Det er deg som er blitt sviktet. Vel nå kan du kanskje ha gjort ting mot henne som gjør at du føler deg skyldig i dette, noe som kan vitne om siden du skal prøve å hjelpe henne med å ha et forhold til deg, til tros for det hun har gjort mot deg. Men jeg kommenterer bare ut fra det du skrev i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ondt skal ondt fordrive

Hva om du diskret nevner at du også har en vennine?En som du prater med om forskjellige ting...

Se om hun blir sjalu?

Prøve å ha en likegyldig tone overfor hennes utroskap, kanskje til og med snakke om skillsmise.

Se om tonen blir noe anderledes da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du diskret nevner at du også har en vennine?En som du prater med om forskjellige ting...

Se om hun blir sjalu?

Prøve å ha en likegyldig tone overfor hennes utroskap, kanskje til og med snakke om skillsmise.

Se om tonen blir noe anderledes da?

Mnja...

Men jeg tror uansett at hennes varme følelser for denne, andre mannen sitter så sterkt at det vil ta år og dag før de forsvinner.

Om hun blir sjalu og kanskje til og med redd for å miste meg, tror jeg ikke at det vil dempe hennes følelser for ham.

Men, godt forslag. Kan jo prøve. (Kan jo egentlig gå bort og forelske meg jeg også...).

Nei, jeg lurte mer på om det finnes noen form for hjelp for henne. Hun sier selv at hun er åpen for å prøve ting som kan få henne til å glemme han andre fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Legge godsiden til

Mnja...

Men jeg tror uansett at hennes varme følelser for denne, andre mannen sitter så sterkt at det vil ta år og dag før de forsvinner.

Om hun blir sjalu og kanskje til og med redd for å miste meg, tror jeg ikke at det vil dempe hennes følelser for ham.

Men, godt forslag. Kan jo prøve. (Kan jo egentlig gå bort og forelske meg jeg også...).

Nei, jeg lurte mer på om det finnes noen form for hjelp for henne. Hun sier selv at hun er åpen for å prøve ting som kan få henne til å glemme han andre fortere.

"Hun sier selv at hun er åpen for å prøve ting som kan få henne til å glemme han andre fortere."

Hva om dere går i parterapi da?Hvis hun sier at hun er åpen for å prøve ting, så kan jo det være en mulighet for å snakke ut om tingenes tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun sier selv at hun er åpen for å prøve ting som kan få henne til å glemme han andre fortere."

Hva om dere går i parterapi da?Hvis hun sier at hun er åpen for å prøve ting, så kan jo det være en mulighet for å snakke ut om tingenes tilstand?

Ja.

Men hvor finner man slik terapi?

Tror egentlig hun har et stort ønske om å få ham ut av tankene slik at hun kan bruke energien på å reparere det hun har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Følelser er ikke underlagt viljens kontroll. Det er derimot adferden.

En kan velge en adferd som vedlikeholder slike følelser, eller en kan velge en adferd som kan svekke slike følelser. Det virker som om hun er innstilt på det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelser er ikke underlagt viljens kontroll. Det er derimot adferden.

En kan velge en adferd som vedlikeholder slike følelser, eller en kan velge en adferd som kan svekke slike følelser. Det virker som om hun er innstilt på det siste.

Det tror jeg også.

Men er det noe hun kan gjøre - annet enn å la tiden gå og se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det tror jeg også.

Men er det noe hun kan gjøre - annet enn å la tiden gå og se om det hjelper?

De kan gjøre to ting:

1. Prøve å finne og rette på ting som gjorde at forholdet ble såpass dårlig at hun ble forelsket i en annen.

2. Gjøre ting sammen som vanligvis styrker forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelser er ikke underlagt viljens kontroll. Det er derimot adferden.

En kan velge en adferd som vedlikeholder slike følelser, eller en kan velge en adferd som kan svekke slike følelser. Det virker som om hun er innstilt på det siste.

''Følelser er ikke underlagt viljens kontroll. Det er derimot adferden.''

Er det _alltid_ slik at adferden er underlagt viljens kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...