Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp lest Deres utfyllende beskrielse om dystoni, og kjenner igjen en del av mine symptomer.

Jeg er 39 år og har i det siste året fått noe ukontrollert skjelving i nakken (en slags -nei-risting til sidene). Spesielt hvis jeg hviler hodet framover. Ellers strammer jeg ofte musklene i nakken for å unngå skjelving, men dette medfører stivhet i nakken. Slitsomt - skal jo fungere i jobb, sosialt osv.

Gjennom hele livet har -den store skjelven- alltid slått til nakken, som igjen har ført til angst for angsten. (i møter, taler etc.)

Ellers kan jeg nevne at div. ytre påvirkninger, spesielt de siste årene, har gitt meg en del psykiske påkjenninger.

I tillegg har jeg det siste året fått bekreftet en ca. 30 år gammel spalte i 5. lumbalvirvel som de to siste årene har gitt smerter i ryggen (mulig operasjon). Har lest/hørt at dette også kan ha en sammenheng med skjelvingen.

Hva kan jeg gjøre for å finne ut årsaken?

Vil skjelvingen forværre seg etterhver, og event. etter en ryggoperasjon?

Behandlingsformer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34393-nakkeskjelving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg tror ikke sjelvingen vil øke på grunn av en ryggoperasjon. Muligens har du såkalt arvelig, godartet skjelving. Det finnes to ulike typer og begge kan rammer først og fremst hender og nakke. Ulikheten mellom de to er at den ene er arvelig og ledaget av langsom skjelving og den andre har ukjent årsak og raskere skjelving.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34393-nakkeskjelving/#findComment-132974
Del på andre sider

• 5 år senere...

Jeg tror ikke sjelvingen vil øke på grunn av en ryggoperasjon. Muligens har du såkalt arvelig, godartet skjelving. Det finnes to ulike typer og begge kan rammer først og fremst hender og nakke. Ulikheten mellom de to er at den ene er arvelig og ledaget av langsom skjelving og den andre har ukjent årsak og raskere skjelving.

Hei Du bør få diagnose, time med nevrolog som spesielt kan bevegelsessykdommer da det er mye å gjøre med dette. Div piller botox og operasjon kan delvis eller helt stoppe dette som høres ut som dystoni torticollis. Hilsen en med samme problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34393-nakkeskjelving/#findComment-1948933
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...