Gå til innhold

Hvordan håndtere mulig sekundærgevinstproblemer


Gjest Vageroen

Anbefalte innlegg

Gjest Vageroen

Jeg lurer på om noen umodne sider i meg kommer litt frem i terapi. At når jeg får omsorg og oppmerksomhet blir følelser i meg trigget.

Jobber mye med det som skjer ute og har virkelig blitt mye friskere. Men har enda disse umodne følelsene og behovene i meg enda. Skammer meg over det og skulle ønske jeg ikke følte det sånn.

Hvordan håndterer dere denne problematikken? Avhengighet til behandler etc.? Frykt for å måtte klare seg helt aleine og miste den tryggheten psykiatrien faktisk har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest athos

De vil nok ikke slippe deg før du er klar for livets utfordringer.

En overgangsfase ifra skulle gå til behandler til ikke å ha en behandler bli det nok.

Men som sagt så tror jeg ikke du blir sluppet før behandleren din mener du er klar for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel fullt mulig å oppleve omsorg uten at en trenger å slite psykisk? Som feks. fra familie, venner og kollegaer?

Når problemene er mer "hverdagslig" kan du finne mye støtte i omkretsen din, bare du ikke brenner dem ut :-) Men det krever at en åpner seg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

det er jo fint at disse f;lelsene blir trigget og kommer frem i lyset! :) For ellers hadde de jo ligget der ubevisst og styrt deg mye mer enn det du beh;ver å la dem gjøre nå...det vi vet om kan vi lære oss å styre og å kontrollere.

jeg er litt usikker på hvaslags følelser du mener. Er det behovet for omsorg etc? Slike følelser har vi jo alle, uansett "frisk" eller "psyk". Sekundærgevinst blir det først om du tviholder på symptomene dine for å oppnå omsorg.

Beste håndtering av alle sekundærgevinster er å bli bevisst dem, se hva det egentlig gjelder - og handle deretter.

Går du fortsatt i terapi?

Sekundærgevinst probl hører så absolutt hjemme der, kan garantere deg at terapeuten vil bli glad om det bringes på banen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vageroen

det er jo fint at disse f;lelsene blir trigget og kommer frem i lyset! :) For ellers hadde de jo ligget der ubevisst og styrt deg mye mer enn det du beh;ver å la dem gjøre nå...det vi vet om kan vi lære oss å styre og å kontrollere.

jeg er litt usikker på hvaslags følelser du mener. Er det behovet for omsorg etc? Slike følelser har vi jo alle, uansett "frisk" eller "psyk". Sekundærgevinst blir det først om du tviholder på symptomene dine for å oppnå omsorg.

Beste håndtering av alle sekundærgevinster er å bli bevisst dem, se hva det egentlig gjelder - og handle deretter.

Går du fortsatt i terapi?

Sekundærgevinst probl hører så absolutt hjemme der, kan garantere deg at terapeuten vil bli glad om det bringes på banen!

Hei takk for et godt svar..

Det er sant at det er bra at de kommer frem i lyset så en får sett på de.

Jeg står ovenfor veldig mye skremmende utfordringer i livet mitt for tida som gjør meg ekstremt utrygg. Å bygge seg opp et nytt liv med en helt elendig selvfølelse er vanskelig. Å synes det vanlige "livet" der ute er så skummelt og vanskelig.

Og når jeg står ovenfor slike ting blir terapeuten og det trygge og kjente det representerer ekstra viktig for meg.

Skal nok jobbe mer med dette i terapi, Samt ikke la frykten styre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...