Gå til innhold

Kjøpe valper over nett, hva bør jeg huske på?

Anbefalte innlegg

Gjest Maltese valp

Jeg har funnet en valp jeg gjerne vil kjøpe over nett. Alt ser greit ut mht papirer:

Den har blitt undersøkt av veterinæren den er aktuell med vaksinasjoner og dewormed og registrert med europeiske hjørnetann foreningen. Valpen vil komme sammen med 1 års garanti helse.

Hva annet bør jeg spørre om eller forssikre meg om, slik at jeg vet dette er godt kjøp (ikke i den forstand at det blir billigst mulig men sikkert, og at dette er en helsemessig god hund).

Noe jeg kom på i farten var å spørre om det var en ren rase. Noe annet?

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Du bør aller helst besøke oppdretter, treffe valpen og hilse på mora.

Jeg hadde vært veldig skeptisk til å kjøpe en valp via nettet, i det minste skulle jeg reist hjem til oppdretter og hentet den der så jeg fikk sett litt på miljøet den hadde bodd i de første ukene i sitt liv.

For øvrig anbefaler jeg deg å ta kontakt med raseklubben. Valpeformidleren bør ha en viss peiling på sakene.

candyqueen_83

Det er umulig da den kommer fra utlandet, men jeg har sjekket deres referanser. De har sendt valper til England, Tyskland, og Sverige. Det ser bra ut, heldigvis.

Er det annonse på finn eller noe sånt? I såfall hadde jeg vært meget skeptisk.

Gjest Gyddia

Det er umulig da den kommer fra utlandet, men jeg har sjekket deres referanser. De har sendt valper til England, Tyskland, og Sverige. Det ser bra ut, heldigvis.

Har vært nok av slike skrekkhistorier i avisene. Jeg hadde vært meget skeptisk!

Annonse

Gjest Tidligere hundeeier

Kjøp ALDRI, ALDRI ALDRI hund over nett. Det ser så pent og flott ut alt sammen, men er svært ofte bare lureri og bedrag. Leser daglig i avisen om dyr som er forsøkt smuglet over grensen som det er salt mulig slags rart med. Og hvis hunden er fra utlandet må den vel i karantene? Det er iallefall ingen billig fornøyelse. Dropp hele greia og sats på en seriøs, norsk oppdretter. Det er mitt råd!!

Ta kontakt med den norske raseklubben eller Norsk Kennelklubb og hør om de har noen erfaringer med den aktuelle kennelen.

Jeg hadde aldri tatt sjansen på å kjøpe valp uten å ha sett mora og hilst på oppdretter. Vi var på tre besøk hos oppdretter før vi fikk valpen hjem, og ble utsatt for et skikkelig forhør... Det var lettere å bli godkjent som fosterforeldre enn å få kjøpe valp der :-)

Gjest Kritiske spørsmål til ditt eget beste

Hva er Europeisk Hjørnetannforening? Det har jeg aldri hørt om, etter 30 år som aktivt hundemenneske.

Hvilke vaksiner har valpen fått? Hva slags ormebehandling har den fått? Hva vil ettårs garanti si? Hva ligger i den garantien?

Hvilket land er den fra? Det er ulike regler for ulike land i forhold til innførsel, sjekk Mattilsynets sider.

Be om referanser, så du kan få snakke med andre valpekjøpere om deres erfaring med denne personen som oppdretter.

Sjekk med norsk raseklubb om de kjenner til denne oppdretteren. Kontakt raseklubben i oppdretters hjemland for å sjekke ut.

At noen har en fin hjemmeside er ingen garantier, at noen svarer fint i en mail er ingen garantier.

Hva ønsker du med hundeholdet? Om du ønsker å delta i offisielle konkurranser i Norge i regi av Norsk Kennel Klub eller samarbeidende klubb må valpen være registrert i register anerkjent av NKK. Hva slags stamtavle har den?

Hva vet du om valpens foreldre? Halvsøsken? Tanter og onkler? Besteforeldre? Det du får vite om deres helse, mentalitet og eksteriør kan påvirke valpen, det er tross alt arvelig. Hvis oppdretter ikke kan fortelle noe, er det noe som skurrer. Hvis oppdretter bare sier at de er snille og friske, er ikke det et godt svar.

Hva slags sosialisering har valpen fått i oppveksten? Hva har den fått oppleve? Grunnlaget legges i valpekassa, det er trist å få en valp som starter som problemhund. Jeg har for eksempel hørt om valper som vokser opp i blokkleiligheter, og er REDD for gress når de første gang treffer det, og synes alt som er utendørs er skummelt. Still kritiske spørsmål, be om å få se bilder fra ulike tidspunkt i valpekassa for å se hvordan de har hatt det og hva de har opplevd.

Husk at du må søke Mattilsynet om innførsel av valp fra andre land enn Norge og Sverige, ellers er den å anse som smuglet, uansett hvilke vaksiner og papirer du har med.

Gjest Tatjana

Et kjapt søk på google av "europeiske hjørnetannforeningen" ga to treff - det ene var denne tråden her og det andre en annonse for pomeranian valper. En temmelig tvilsom annonse.

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å droppe dette. Følg heller rådene du har fått fra "Kritiske spørsmål" under her: Ta kontakt med den norske raseklubben, evt Norsk Kennel Klub, og skaff deg valp fra en anerkjent oppdretter som klubbens valpefromidler kan gå god for. Og der du har muligheten til å se an oppdretter, valp, hjemmemiljø, valpens mor og slikt før du kjøper den.

Gjest Tatjana

Hva er Europeisk Hjørnetannforening? Det har jeg aldri hørt om, etter 30 år som aktivt hundemenneske.

Hvilke vaksiner har valpen fått? Hva slags ormebehandling har den fått? Hva vil ettårs garanti si? Hva ligger i den garantien?

Hvilket land er den fra? Det er ulike regler for ulike land i forhold til innførsel, sjekk Mattilsynets sider.

Be om referanser, så du kan få snakke med andre valpekjøpere om deres erfaring med denne personen som oppdretter.

Sjekk med norsk raseklubb om de kjenner til denne oppdretteren. Kontakt raseklubben i oppdretters hjemland for å sjekke ut.

At noen har en fin hjemmeside er ingen garantier, at noen svarer fint i en mail er ingen garantier.

Hva ønsker du med hundeholdet? Om du ønsker å delta i offisielle konkurranser i Norge i regi av Norsk Kennel Klub eller samarbeidende klubb må valpen være registrert i register anerkjent av NKK. Hva slags stamtavle har den?

Hva vet du om valpens foreldre? Halvsøsken? Tanter og onkler? Besteforeldre? Det du får vite om deres helse, mentalitet og eksteriør kan påvirke valpen, det er tross alt arvelig. Hvis oppdretter ikke kan fortelle noe, er det noe som skurrer. Hvis oppdretter bare sier at de er snille og friske, er ikke det et godt svar.

Hva slags sosialisering har valpen fått i oppveksten? Hva har den fått oppleve? Grunnlaget legges i valpekassa, det er trist å få en valp som starter som problemhund. Jeg har for eksempel hørt om valper som vokser opp i blokkleiligheter, og er REDD for gress når de første gang treffer det, og synes alt som er utendørs er skummelt. Still kritiske spørsmål, be om å få se bilder fra ulike tidspunkt i valpekassa for å se hvordan de har hatt det og hva de har opplevd.

Husk at du må søke Mattilsynet om innførsel av valp fra andre land enn Norge og Sverige, ellers er den å anse som smuglet, uansett hvilke vaksiner og papirer du har med.

Dette var et virkelig godt, grundig og gjennomtenkt svar. Du kommer med mange gode råd, og jeg håper virkelig at trådstarter tar dem til seg.

"Hjørnetann" er nok google translate sin oversettelse av "canine" - som i denne sammenhengen ikke betyr "hjørnetann", men "hund".

For øvrig velger jeg å ikke engasjere meg i tråden, jeg synes ikke startinnlegget virket troverdig. Er det en "oppdretter" som er på jakt etter smarte triks mon tro?

Et kjapt søk på google av "europeiske hjørnetannforeningen" ga to treff - det ene var denne tråden her og det andre en annonse for pomeranian valper. En temmelig tvilsom annonse.

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å droppe dette. Følg heller rådene du har fått fra "Kritiske spørsmål" under her: Ta kontakt med den norske raseklubben, evt Norsk Kennel Klub, og skaff deg valp fra en anerkjent oppdretter som klubbens valpefromidler kan gå god for. Og der du har muligheten til å se an oppdretter, valp, hjemmemiljø, valpens mor og slikt før du kjøper den.

Dæven, ja den pomeranian-valpen bor jo i mange land på en gang også den (mange annonser på forskjellig språk og med forskjellig opprinnelsesland )

Stay FAR away!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...