Gå til innhold

Oppdatert informasjon til psykologer ?


FGT

Anbefalte innlegg

I 2006, så syns jeg det var litt rart at når en psykolog som jobber i en psykiatrisk avdeling, ikke er nok oppdatert på "asperger syndrom", som de begynte å diagnostisere på midten av 90 tallet. Det var bare "blandet personlighetsforstyrrelse" som gikk igjen der hele tiden. Dette er jo i seg selv en pekepinn på at det kan være noe annet som ikke stemmer ?. Men det er sikkert ikke så lett å diagnostisere voksne så fort heller da., etter en 4,5 samtaler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipjente29

Jeg synes det er bra at en psykolog er tilbakeholde med å stille en slik diagnose så fort. Det kan slå negativt ut også å gi en diagnose man ikke er helt sikker på., og det er jo gråsoner mellom alle diagnoser. Folk er forskjellige også så det kan være vanskelig å diagnostisere. Det kan jo tenkes at du ikke hadde den meste typiske varianten av AS, og at psykologen da ikke så det uten nærmere utredning. Drapsmannen i Oda-saken fikk diagnosen bare fordi de sakkyndige hadde sett konkret etter det.

Men en behandler kan ofte ha det i bakhodet at noe kan være AS, men er kanskje restriktive med å foreslå det da de som regel ikke er nevropsykologer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at en psykolog er tilbakeholde med å stille en slik diagnose så fort. Det kan slå negativt ut også å gi en diagnose man ikke er helt sikker på., og det er jo gråsoner mellom alle diagnoser. Folk er forskjellige også så det kan være vanskelig å diagnostisere. Det kan jo tenkes at du ikke hadde den meste typiske varianten av AS, og at psykologen da ikke så det uten nærmere utredning. Drapsmannen i Oda-saken fikk diagnosen bare fordi de sakkyndige hadde sett konkret etter det.

Men en behandler kan ofte ha det i bakhodet at noe kan være AS, men er kanskje restriktive med å foreslå det da de som regel ikke er nevropsykologer.

Poenget var om de var dårlig oppdatert, ikke om de skulle være forsiktig med å stille diagnosen AS.

Hvis en psykolog er oppdatert, og kan ha en mistanke om AS. så må en ikke bare sette blandet PF. for på en måte tror at en skåner en person som har vært på letting på hav som er galt et halvt liv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asberger er en medisinsk diagnose og stilles av psykiatere.

Ja det er vel flere son kan være innvolvert , men i utgangspunktet så var det kun ei psykolog i mitt tilfelle, men spurte meg om hun kunne trekke inn noen flere, pga det ikke et en enkel sak å stille denne diagnosen på godt voksne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...