Gå til innhold

skal på jobbintervju og ser gravid ut

Anbefalte innlegg

Gjest ikke gravid, bare feit

men jeg er ikke gravid, jeg har bare lagt på meg pluss at jeg er rimelig oppblåst. Bør jeg si det, så jeg ikke blir utelukket fordi arbeidsgiver tror jeg er gravid? Har de lov til å utelukke meg hvis det skulle stemme at jeg var virkelig gravid også?

Fortsetter under...

Det høres veldig dumt ut å begynne og snakke om utseende i slikt intervju. Hvis noen sa i et intervju med meg "jeg er ikke gravid, bare feit" så hadde jeg ikke ansatt vedkommende.

Hadde du ikke satt pris på at personen var ærlig? Hva om personen var gravid, ville du ansatt vedkommende da?

Det er kjent at gravide blir avvist når de søker jobb. Hvis du vil være ærlig så ta en test, hvis den er negativ kan du vise til den. Svært få arbeidsgivere til ansette noen som vil ta ut et års permisjon om noen måneder.

Ja, en pinne med gammelt tiss var det jeg ville ha tatt med meg på et jobbintervju...:-)

Annonse

Ja, en pinne med gammelt tiss var det jeg ville ha tatt med meg på et jobbintervju...:-)

*hahahahaha* Jeg hadde virkelig ikke ansatt noen som kom med en negativ gravidtetstest på jobbintervju! Den søknaden hadde umiddelbart gått i det runde arkivet...

Gjest segunda

Hadde du ikke satt pris på at personen var ærlig? Hva om personen var gravid, ville du ansatt vedkommende da?

Nei jeg setter ikke pris på ærlighet når det går over grensen til dumheter. Ja jeg kunne ha ansatt en gravid kvinne, men jeg hadde neppe sett på det som fordel.

Jeg er enig med segunda under her at det virker rart å ta opp dette sånn uten videre på intervjuet. Ja. det kan jo hende at intervjueren tror du er gravid, men den sjansen får du nesten ta.

Og selv om de egentlig ikke skal spørre om slikt, er det nok en del som gjør det likevel, elelr i det minste hinter frampå om din livssituasjon og "hvor ser du deg selv om x år" osv. Du får heller passe på å få fram at barn ikke er på trappene hvis det faller seg naturlig i løpet av intervjuet.

Gjest segunda

Det er kjent at gravide blir avvist når de søker jobb. Hvis du vil være ærlig så ta en test, hvis den er negativ kan du vise til den. Svært få arbeidsgivere til ansette noen som vil ta ut et års permisjon om noen måneder.

Jeg tror ikke at jeg hadde ansatt tynneste mennesket fordi jeg da hadde vært sikker på at hun ikke var gravid. Det å kommentere slikt i en jobbintervju er direkte dumt og jeg ville ikke ansatt slikt menneske selvom hun hadde vært alene søker.

Det har vært ansatt minst to gravide kvinner på min jobb de siste årene, og begge opplyste om dette under intervju. Selvsagt er det mange arbeidsplasser som ikke gjør det, men her har det blitt ansett som å 'sikre' seg gode folk for fremtiden - de gravide blir normalt ikke borte fra jobben i årevis!

Det har vært ansatt minst to gravide kvinner på min jobb de siste årene, og begge opplyste om dette under intervju. Selvsagt er det mange arbeidsplasser som ikke gjør det, men her har det blitt ansett som å 'sikre' seg gode folk for fremtiden - de gravide blir normalt ikke borte fra jobben i årevis!

Jeg hadde en gang et vikariat og stillingen ble utlyst. Hun som fikk den var gravid, gikk ut i svangerskapspermisjon før hun hadde satt sin fot på arbeidsplassen og innen permisjonstiden var over hadde hun funnet en ny jobb. Litt surt for arbeidsgiver.

Jeg hadde en gang et vikariat og stillingen ble utlyst. Hun som fikk den var gravid, gikk ut i svangerskapspermisjon før hun hadde satt sin fot på arbeidsplassen og innen permisjonstiden var over hadde hun funnet en ny jobb. Litt surt for arbeidsgiver.

Ja, det skjønner jeg.

Annonse

Synes jeg hørte at de ikke har lov til å spørre om man planlegger å bli gravid lenger, jeg?

men jeg innbiller meg at hvis det er mange søkere til en jobb, så ansetter man ikke en person som man tror skal føde om fire månder, hvis man kan få tak i en annen. Da skal den gravide i såfall ha noen spesielle kvalifikasjoner.

Ikke si at du ikke er gravid, med mindre de spør direkte, eller du i løpet av samtalen får inntrykk av at de tror det.

En tidligere kolleta fortalte at hun under et jobbintervju hadde fått spørsmålet: Hvilken prevensjon bruker du? Det synes jeg er å gå over streken. Dette er nok lenge siden, får håpe ingen våger stille sånne spørsmål i dag.

Men da må hun vel ha vært ganske langt på vei i graviditeten? Og hvorfor merket ikke arbeidsgiver det? Ble hun sykemeldt eller noe sånt?

Ikke si at du ikke er gravid, med mindre de spør direkte, eller du i løpet av samtalen får inntrykk av at de tror det.

En tidligere kolleta fortalte at hun under et jobbintervju hadde fått spørsmålet: Hvilken prevensjon bruker du? Det synes jeg er å gå over streken. Dette er nok lenge siden, får håpe ingen våger stille sånne spørsmål i dag.

jeg er heller litt redd for at de kommer til å anta at jeg er gravid og ikke spør om det. Kanskje avslutter de intervjuet tidligere også fordi de tenker at de ikke vil ha meg. Hva kan jeg si for å forklare at jeg ikke er gravid,uten at jeg trenger å si det rett ut?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...