Gå til innhold

Om å være den onde stemora


evah

Anbefalte innlegg

Sånn praktiserer vi det her også.

Jeg mener da heller ikke at man skal tvinge barn til å spise masse mat de ikke orker, men for eksempel å bare spise fiskepinner, ingen potet, ingen pasta, ingen grønnsaker og så ville ha dessert til slutt synes jeg er galskap. Man kan ikke ha en middag som er 10 fiskepinner og is? Jeg tenker at hvis man fosyner barnet, med fokus på et minimum av de tingene hun ikke er kjempeglad i, og sier at man må spise alt før man tar mer (og da kan man ta hva man vil) så begynner det å ligne noe?

Voksne som ikke spiser opp sin egen mat synes jeg er ganske ille hvis det ikke er noe galt med maten og de har forsynt seg selv. I hvert fall hvis de er på besøk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-På Dol av og til

Jeg mener da heller ikke at man skal tvinge barn til å spise masse mat de ikke orker, men for eksempel å bare spise fiskepinner, ingen potet, ingen pasta, ingen grønnsaker og så ville ha dessert til slutt synes jeg er galskap. Man kan ikke ha en middag som er 10 fiskepinner og is? Jeg tenker at hvis man fosyner barnet, med fokus på et minimum av de tingene hun ikke er kjempeglad i, og sier at man må spise alt før man tar mer (og da kan man ta hva man vil) så begynner det å ligne noe?

Voksne som ikke spiser opp sin egen mat synes jeg er ganske ille hvis det ikke er noe galt med maten og de har forsynt seg selv. I hvert fall hvis de er på besøk da.

Først var jeg veldig uenig med deg. Jeg kan ikke forstå meg på at barn skal spise opp alt viss de er mette. MEN er man mett, og ikke orker alt, da er jeg selfølgelig enig i at det ikke blir dessert:)

Masse rare regler i de tusen hjem forresten. Noen jeg kjenner får ikke frokost viss de ikke er oppe til kl ni(ungdommer)..Andre får en slikkepinne som premie viss de spiser opp maten sin(barn) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Først var jeg veldig uenig med deg. Jeg kan ikke forstå meg på at barn skal spise opp alt viss de er mette. MEN er man mett, og ikke orker alt, da er jeg selfølgelig enig i at det ikke blir dessert:)

Masse rare regler i de tusen hjem forresten. Noen jeg kjenner får ikke frokost viss de ikke er oppe til kl ni(ungdommer)..Andre får en slikkepinne som premie viss de spiser opp maten sin(barn) :)

Mange barn har en egen dessertmage. Og har de spist av middagen, skal de selvfølgelig også få dessert, selv om middagstallerkenen ikke er helt tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør dere, helt konkret, i forhold til mat? Hun spiser bare det hun vil (hun liker mye ulik mat altså, så ernæringsmessig går nok dette bra) og så mye hun vil, mens jeg mener man må spise opp (til det er tomt). Dette blir sett på som veldig strengt, og det er vel ikke det egentlig?

Hvis de voksne legger opp mat til barnet så legger man opp lite av gangen slik at barnet klarer å spise opp. Om barnet legger på selv så oppmuntrer man barnet til å ta bare litt og heller forsyne seg flere ganger. Jeg er nok litt strengere med at de må spise opp dersom de forsyner seg selv enn om jeg legger opp til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener da heller ikke at man skal tvinge barn til å spise masse mat de ikke orker, men for eksempel å bare spise fiskepinner, ingen potet, ingen pasta, ingen grønnsaker og så ville ha dessert til slutt synes jeg er galskap. Man kan ikke ha en middag som er 10 fiskepinner og is? Jeg tenker at hvis man fosyner barnet, med fokus på et minimum av de tingene hun ikke er kjempeglad i, og sier at man må spise alt før man tar mer (og da kan man ta hva man vil) så begynner det å ligne noe?

Voksne som ikke spiser opp sin egen mat synes jeg er ganske ille hvis det ikke er noe galt med maten og de har forsynt seg selv. I hvert fall hvis de er på besøk da.

''men for eksempel å bare spise fiskepinner, ingen potet, ingen pasta, ingen grønnsaker og så ville ha dessert til slutt synes jeg er galskap. Man kan ikke ha en middag som er 10 fiskepinner og is?''

Jeg kjenner unger som "ikke liker" poteter og grønnsaker og derfor har sluppet unna med å spise _kun_ kjøttkaker eller pølser til middag. Bortsett fra når de er hos oss på middag uten foreldrene. Da må de.

Man kan si mangt og meget om mine unger og kresenhet, men poteter spiser de! De har rett og slett ikke sluppet unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn har en egen dessertmage. Og har de spist av middagen, skal de selvfølgelig også få dessert, selv om middagstallerkenen ikke er helt tom.

barn som har en egen dessetmage har jo gjerne lært det av en voksen. Og hvis det fører til at middagen er kun kjøttkaker og is så synes jeg det er ganske ille. Man må jo lære seg å smake på ting og å spise litt av alt (jeg snakker ikke om å nekte de nye måltider før de har spist opp og denslags).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

barn som har en egen dessetmage har jo gjerne lært det av en voksen. Og hvis det fører til at middagen er kun kjøttkaker og is så synes jeg det er ganske ille. Man må jo lære seg å smake på ting og å spise litt av alt (jeg snakker ikke om å nekte de nye måltider før de har spist opp og denslags).

Jeg nevnte ingenting om at barna bare skulle spise kjøttkakene, men at de spiser noe av alt det middagen består av, kjøttkaker, saus, poteter, grønnsaker osv, og ikke orker å spise opp alt sammen.

Har de spist det de orker, litt av hvert, synes jeg det er hjerteskjærende å nekte dem dessert, fordi de ikke har spist opp alt det som er på tallerkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg mener da heller ikke at man skal tvinge barn til å spise masse mat de ikke orker, men for eksempel å bare spise fiskepinner, ingen potet, ingen pasta, ingen grønnsaker og så ville ha dessert til slutt synes jeg er galskap. Man kan ikke ha en middag som er 10 fiskepinner og is? Jeg tenker at hvis man fosyner barnet, med fokus på et minimum av de tingene hun ikke er kjempeglad i, og sier at man må spise alt før man tar mer (og da kan man ta hva man vil) så begynner det å ligne noe?

Voksne som ikke spiser opp sin egen mat synes jeg er ganske ille hvis det ikke er noe galt med maten og de har forsynt seg selv. I hvert fall hvis de er på besøk da.

''Jeg tenker at hvis man fosyner barnet, med fokus på et minimum av de tingene hun ikke er kjempeglad i, og sier at man må spise alt før man tar mer (og da kan man ta hva man vil) så begynner det å ligne noe?''

Det blir noe litt annet enn det du sa først, og da er vi nok helt enige. :)

''Voksne som ikke spiser opp sin egen mat synes jeg er ganske ille hvis det ikke er noe galt med maten og de har forsynt seg selv. I hvert fall hvis de er på besøk da.''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men den dagen han får samboer, med kanskje egne barn - så håper jeg på hun er en hyggelig dame jeg kan be på kaffe med eksen en dag :) Alt funker så mye bedre om man er venner, eller i hvert fall på talefot.''

Det har du helt rett i! :o) Eksen min foreslo forleden dag på fleip, at siden vi alt feirer både jul og 17. mai sammen alle sammen så kunne vi vel like godt ha sommerferie sammen også. *hehe* Tenker vi setter grensa der jeg. ;o)

Haha.. ja det er litt drøyt kanskje. :o) Høres ut som dere har et fint forhold.. det er jo det aller beste for alle parter!

Går bare utover barna om man krangler med eks-kona eller gubben til den nye.. eller om man krangler med eksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Jeg nevnte ingenting om at barna bare skulle spise kjøttkakene, men at de spiser noe av alt det middagen består av, kjøttkaker, saus, poteter, grønnsaker osv, og ikke orker å spise opp alt sammen.

Har de spist det de orker, litt av hvert, synes jeg det er hjerteskjærende å nekte dem dessert, fordi de ikke har spist opp alt det som er på tallerkenen.

Nå kommer det også an på hvor ofte man har dessert. Har aldri vært noe problem hos oss, vi har nok dessert ca fire ganger i året:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. ja det er litt drøyt kanskje. :o) Høres ut som dere har et fint forhold.. det er jo det aller beste for alle parter!

Går bare utover barna om man krangler med eks-kona eller gubben til den nye.. eller om man krangler med eksen..

''Går bare utover barna om man krangler med eks-kona eller gubben til den nye.. eller om man krangler med eksen..''

Nemlig. Vi har vært svært bevisste på at ungene ikke skal lide for at vi voksne ikke fikk det til å fungere - det er da ikke deres feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Ehm er alle andres barn slik at de følger regler etter å ha blitt dem fortalt et par ganger?

Vi har også regler her i huset, men det betyr ikke at de alltid blir fulgt... et evig mas om at de skal henge opp klær, rydde etter seg osv. De gjør det nesten aldri uten at vi må si det. Men det er jo en del av det å oppdra unger - de kommer jo ikke ferdig oppdratt?

Vi har ingen regel om at de ikke skal løpe inne da. Har stort hus og ser ikke hvorfor de ikke kan få leke litt. Rope gjør de også av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg kan ikke svare alt, men en ting kan jeg si; eksen min er elendig på planlegging.

Han tenker ikke frem i tid i det hele tatt, så når jeg ringer og sier jeg har planlagt noe - eller spør om det er greit at jeg kan planlegge noe, så er det som oftest det.

Nå har jeg lært at det skyldes at han ikke husker at de har planlagt noe, ikke vet det, eller rett og slett ikke tenker på om de skal planlegge noe de også.

Så nå følger følgende standardsetning med i alle mine planleggingssamtaler med ham; nå går du og snakker med XX (kona), og så ringer du meg tilbake og sier om det er greit eller ikke.

Han er bare tankeløs, det er ikke fordi vi holder nye kona hans utenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hennes far mener at hvis jeg mener hun ikke følger reglene, må jeg irettesette henne selv. Jeg prøver å unngå å bli den grusomme stemoren, noe som setter meg i en kattepine. Hvis jeg kjefter hele tiden og ingen andre gjør det, vil det fort bli oppfattet som urimelig kjefting.''

Som du selv påpeker kan ikke dette fungere. Enten du er barnets mor eller ikke må dere voksne fremstå som en enhet og sammensvergelse overfor jenta. Aller mest av hensyn til barnet.

Det er sant at du ikke kan overta morsrollen, men dermed kan du ikke nullifiseres som voksen.

Det virker som dere har en stor jobb å gjøre i forhold til å samarbeide og sørge for at alle parter, deg innkludert, føler seg respektert og tatt hensyn til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...