Gå til innhold

Er dette et drap eller en tragisk ulykke?

Anbefalte innlegg

Gjest drap eller uhell?

To gutter er i krangel med hverandre. Den ene tar knyttneven og slår til den andre så ramler rett i asfalten. Han får hjerneblødning og dør.

Kan man kalle dette et uaktsomt drap? Eller var det vold som fikk tragiske konsekvenser? burde voldsmannen ha visst at dette kunne føre til døden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344079-er-dette-et-drap-eller-en-tragisk-ulykke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Nikki

2

• Axcia

2

• Pebble

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest drap eller uhell

Jeg tror det er en paragraf som heter "vold med døden til følge" eller noe slikt?

Med vennlig hilsen

Men hvor hardt skal man dømmes? Hva om jeg skulle dytte borti en person som kommer næme meg, personen ramler på asfalten, slår hodet og blir hjerneskadet. Er det også vold med døden til følge? Noe annet er jo om man knivstikker en person, da er som regel intensjonen å drepe.

på den andre siden er det jo mange som har blitt slått ned uten å ha fått noen store fysiske skader av det, men det kommer jo an på underlaget også, gulv er bedre en asfalt.

Jeg tenker på han fyren som døde i Danmark når en annen hadde slått han i hodet med et ølglass. Han som ble slått hadde jo en blødersykdom. Det kunne voldsmannen ikke vite, er han da ansvarlig for utfallet av handlingen?

Jeg bare tenker juridisk her, ikke hvem som bør føle skyld.

Gjest fattigmor

det må da være en tragisk hendelse med døden til følge. Dette har faktisk skjedd i Oslo for noen år tilbake! 2 unge gutter som krangler og ett neveslag slo gutten ned i asfalten, slik at han døde.Forferdelig trist sak...Begge var skikkelig greie normale gutter i 17 års alderen.

det må da være en tragisk hendelse med døden til følge. Dette har faktisk skjedd i Oslo for noen år tilbake! 2 unge gutter som krangler og ett neveslag slo gutten ned i asfalten, slik at han døde.Forferdelig trist sak...Begge var skikkelig greie normale gutter i 17 års alderen.

"skikkelig greie" mennesker slår da ikke hverandre i ansiktet med knyttenever?

Med vennlig hilsen

Dette vil anses som legemsbeskadigelse eller legemsfornærmelse, men straffen kan forhøyes dersom gjerningspersonen kunne ha innsett mulighetene for den inntrådte følge.

Mest sannsynlig vil hjerneblødning med døden til følge bli sett som en for fjern følge av et slag, men det skal jeg ikke si helt sikkert.

Annonse

Men hvor hardt skal man dømmes? Hva om jeg skulle dytte borti en person som kommer næme meg, personen ramler på asfalten, slår hodet og blir hjerneskadet. Er det også vold med døden til følge? Noe annet er jo om man knivstikker en person, da er som regel intensjonen å drepe.

på den andre siden er det jo mange som har blitt slått ned uten å ha fått noen store fysiske skader av det, men det kommer jo an på underlaget også, gulv er bedre en asfalt.

Jeg tenker på han fyren som døde i Danmark når en annen hadde slått han i hodet med et ølglass. Han som ble slått hadde jo en blødersykdom. Det kunne voldsmannen ikke vite, er han da ansvarlig for utfallet av handlingen?

Jeg bare tenker juridisk her, ikke hvem som bør føle skyld.

Hei,

Hvis du, ved en ulykke, dytter i noen (når dere går på fortauet), og han ramler av fortauet og foran trikken så er det åpenbart ikke ditt ansvar. Det er en ulykke.

Hvis du slår noen i ansiktet med knytteneven, slik at vedkommende faller bakover og lander foran trikken (eller bare blir drept av at hodet treffer asfalten) så vil jeg si at det er drap, fordi du har gjort en overveid handling, som har medført noens død.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest fattigmor

"skikkelig greie" mennesker slår da ikke hverandre i ansiktet med knyttenever?

Med vennlig hilsen

nei sant, man slår ikke! men jeg kjente guttene...og vet at de var kjekke gutter. derfor er det så forferdelig trist,det som skjedde! Det var aldri meningen fra guttens side..også var det en jente begge var forelsket i som var årsaken,bare en sånn filleting!

nei sant, man slår ikke! men jeg kjente guttene...og vet at de var kjekke gutter. derfor er det så forferdelig trist,det som skjedde! Det var aldri meningen fra guttens side..også var det en jente begge var forelsket i som var årsaken,bare en sånn filleting!

Altså, hvis man først skal slåss, så er vel det en av de "bedre" unnskyldningene. ;-) Sammenlignet med alt annet man kan slåss om, liksom!

Med vennlig hilsen

Legemsfornærmelse/-beskadigelse med døden til følge.

Kan straffes med fengsel inntil 5 år.

''§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes, men indtil 5 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre

(a) forbrytelsen har hatt døden til følge, eller

(B) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller

© forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller

(d) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller

(e) allmenne hensyn krever påtale. ''

Legemsfornærmelse/-beskadigelse med døden til følge.

Kan straffes med fengsel inntil 5 år.

''§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes, men indtil 5 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre

(a) forbrytelsen har hatt døden til følge, eller

(B) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller

© forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller

(d) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller

(e) allmenne hensyn krever påtale. ''

Det synes jeg er alt for mildt, men jeg likte denne delen:

"Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre (a) forbrytelsen har hatt døden til følge, "

Med andre ord, avdøde slipper å begjære gjerninsmannen tiltalt! :-)

Med vennlig hilsen

Det synes jeg er alt for mildt, men jeg likte denne delen:

"Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre (a) forbrytelsen har hatt døden til følge, "

Med andre ord, avdøde slipper å begjære gjerninsmannen tiltalt! :-)

Med vennlig hilsen

Mulig at andre paragrafer kan brukes, men denne er den jeg åpenbart ville knagget inn først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...