Gå til innhold

Den beste boka du har lest...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

16

• morsan

4

• candyqueen_83

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Da synes jeg at det er de gamle klassikere, som fenger meg mest, de kan leses om og om igjen.

Bøkene om Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset er utrolig fine. Dessuten er jeg glad i Oskar Braatens bøker, hvor han skildrer arbeidermiljøet i Oslo i sin samtid ved det forrige århundreskifte.

Romantiske Driver dugg, faller regn av Margit Søderholm, samt Trygve Gulbranssens trilogi om Bjørndals-folket: Og bakom synger skogene" (1933), "Det blåser fra Dauingfjell" (1934) og "Ingen vei går utenom" (1935) er også bøker, som jeg er spesielt glad i.

Gjest Elextra

Jeg savner også at bøker virkelig beveger meg; det føltes som jeg hadde større evne til total innlevelse i god litteratur da jeg var yngre. Men jeg søker stadig :).

En av de beste bøkene jeg har lest i så måte er Forbrytelse og straff (eller Raskolnikov) av Dostojevskij. Prosessen av Kafka er også veldig bra.

Ellers har også Hamsuns klassikere beveget meg sterkt.

Annonse

Da synes jeg at det er de gamle klassikere, som fenger meg mest, de kan leses om og om igjen.

Bøkene om Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset er utrolig fine. Dessuten er jeg glad i Oskar Braatens bøker, hvor han skildrer arbeidermiljøet i Oslo i sin samtid ved det forrige århundreskifte.

Romantiske Driver dugg, faller regn av Margit Søderholm, samt Trygve Gulbranssens trilogi om Bjørndals-folket: Og bakom synger skogene" (1933), "Det blåser fra Dauingfjell" (1934) og "Ingen vei går utenom" (1935) er også bøker, som jeg er spesielt glad i.

Beklager, ingenting der fenget meg;-)

Gjest høstløv

Beklager, ingenting der fenget meg;-)

Russiske Andrej Sakharovs memoarer gjorde stort inntrykk på meg.

Han var russisk atomforsker og ble opposisjonell, han fikk tildelt Nobels fredspris i 1975.

Beretninger fra fangeleirene i Gulag er rystende lesning.

Som du ser liker jeg mange ulike former for litteratur.

Russiske Andrej Sakharovs memoarer gjorde stort inntrykk på meg.

Han var russisk atomforsker og ble opposisjonell, han fikk tildelt Nobels fredspris i 1975.

Beretninger fra fangeleirene i Gulag er rystende lesning.

Som du ser liker jeg mange ulike former for litteratur.

Gulagarkipelet står på leselista mi:-)

Gjest høstløv

Gulagarkipelet står på leselista mi:-)

Jeg har lest en del bøker skrevet av overlevende fra konsentrasjonsleirene i Tyskland, og mange av beretningene står prentet inn i hukommelsen, det er rett og slett grusomt, at mennesker kan oppføre seg sådan mot hverandre.

Dessverre er det ikke så mange nedskrevne beretninger fra de Sovjetiske fangeleirene, også der var forholdene helt umenneskelige. Menneskene levde under helt forferdelige forhold, samtidig som de måtte utføre full dags arbeide.

Annonse

Den har jeg lest, og synes den er oppskrytt...:-)

Enig.

Coelho generelt er rimelig oppskrytt, synes jeg. Tror de fleste som trives godt med han har litt alternativ tankegang. Jeg føler meg i hvert fall rimelig utilpass med både temaene og språket han bruker.

Den merkelige hendelsen med hunden den natten

(The curious incident of the dog in the night-time)

av Mark Haddon.

Denne beveget meg, og lærte meg noen ting om verden sett fra en helt annen vinkel enn min.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1571986

Gjest Elextra

Den merkelige hendelsen med hunden den natten

(The curious incident of the dog in the night-time)

av Mark Haddon.

Denne beveget meg, og lærte meg noen ting om verden sett fra en helt annen vinkel enn min.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1571986

Ja, den er bra og lærerik! Dog husker jeg den ikke blant mine største litterære opplevelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...