Gå til innhold

Taushetsplikt mellom ektefeller

Anbefalte innlegg

Gjest det lurer jeg på her

Er det "allment akseptert" at man kan fortelle taushetsbelagte ting f.eks fra jobb, offentlige verv e.l. til sin ektefelle? Vet jo at det ikke er lov å fortelle, men er det vanlig at det blir gjort likevel? Eks: Min mann er involvert (profesjonelt) med en bekjent av meg, og er underlagt taushetsplikt (og dermed ikke lov å fortelle meg om noe som helst). Men, siden vi er gift, vil min bekjente automatisk tro at jeg kjenner til saken?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344158-taushetsplikt-mellom-ektefeller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ille og helt klart ulovlig om dette er vanlig praksis. Men det syndes selvsagt mye innenfor dette området, dessverre. Taushetsplikten er mye strengere enn man lett skulle tro - selvi internt på en arbeidsplass skal man bare dele informasjon med en annen dersom dette er nødvendig..

Særlig i slike tilfeller må en være nøye med å overholde taushetsplikten - også overfor partnere.

Det er jeg enig i, men lurer likevel på om mange likevel "lufter" ting for ektefellen etter lang og frustrerende arbeidsdag? Og at dette er akseptert? F.eks hvis min venninnes mann var psykolog og jeg gikk til han, så ville jeg faktisk automatisk tro at hun kjente til det...

Det er jeg enig i, men lurer likevel på om mange likevel "lufter" ting for ektefellen etter lang og frustrerende arbeidsdag? Og at dette er akseptert? F.eks hvis min venninnes mann var psykolog og jeg gikk til han, så ville jeg faktisk automatisk tro at hun kjente til det...

...men så er jeg nok litt paranoid også da...

Annonse

Ved en anledning da min psykolog ringte meg opp på svareren glemte hun å legge røret skikkelig på etter samtalen. Dette førte til at alt hun sa noen minutter etter ble tapet på min telefonsvarer. Jeg overhørte da at hun omtalte meg med fullt navn til sin ektefelle.

Jeg ble faktisk så flau på hennes vegne at jeg ikke turte å ta det opp. Psykologen har alltid vært påfallende over-opptatt av å skulle være korrekt og å overholde tauhetsplikten. Noen ganger får jeg inntrykket av at de som snakker uhørvelig mye om hvor flinke de er til å holde tett har en del små svin på skogen.

Jeg har en venninne viss mann jobber på et psykehus (der også jeg har vært innlagt - på en annen avdeling). Av denne venninnen får jeg gjenkjenbare opplysninger både om pasienter og ansatte.

'' F.eks hvis min venninnes mann var psykolog og jeg gikk til han, så ville jeg faktisk automatisk tro at hun kjente til det...''

Jeg hadde absolutt ikke forventet det, jeg hadde forventet at psykologen var så seriøs at h*n holdt kjeft om slike ting til sin partner. Spesielt om partneren kjente deg.

Gjest Nilje

Hvis min venninnes mann var psykolog så hadde jeg absolutt ikke gått til han. Da skulle det virkelig vært mangel på psykologer, eller at han hadde kompetanse på et svært sjeldent problem.

Gjest Nilje

Ved en anledning da min psykolog ringte meg opp på svareren glemte hun å legge røret skikkelig på etter samtalen. Dette førte til at alt hun sa noen minutter etter ble tapet på min telefonsvarer. Jeg overhørte da at hun omtalte meg med fullt navn til sin ektefelle.

Jeg ble faktisk så flau på hennes vegne at jeg ikke turte å ta det opp. Psykologen har alltid vært påfallende over-opptatt av å skulle være korrekt og å overholde tauhetsplikten. Noen ganger får jeg inntrykket av at de som snakker uhørvelig mye om hvor flinke de er til å holde tett har en del små svin på skogen.

Jeg har en venninne viss mann jobber på et psykehus (der også jeg har vært innlagt - på en annen avdeling). Av denne venninnen får jeg gjenkjenbare opplysninger både om pasienter og ansatte.

Jeg var på et legekontor en gang. En kvinne gikk ut sammen med legen. Så hører jeg at han sier til kontordama ganske høyt: hun skal betale XX kroner for spiralen. Det satt flere folk på venterommet der. Jeg så at dama ble ganske rød. Selv om det er vanlig med prevensjon så er det ikke alle som vil at dette skal kringkastes til hele venterommet. Jeg håper de vanligvis er mere diskre

Jeg var på et legekontor en gang. En kvinne gikk ut sammen med legen. Så hører jeg at han sier til kontordama ganske høyt: hun skal betale XX kroner for spiralen. Det satt flere folk på venterommet der. Jeg så at dama ble ganske rød. Selv om det er vanlig med prevensjon så er det ikke alle som vil at dette skal kringkastes til hele venterommet. Jeg håper de vanligvis er mere diskre

Jeg var en gang på legekontoret med en urinprøve (nå husker jeg ikke hvorfor engang), men opplevde at den ene dama på lab'en kom ut i gangen og spurte meg, foran de andre som satt der og ventet:"Skal du ha mensen snart, det er blod i urinen din?" Jeg ble litt satt ut kan man si...

Gjest Nilje

Jeg var en gang på legekontoret med en urinprøve (nå husker jeg ikke hvorfor engang), men opplevde at den ene dama på lab'en kom ut i gangen og spurte meg, foran de andre som satt der og ventet:"Skal du ha mensen snart, det er blod i urinen din?" Jeg ble litt satt ut kan man si...

jeg hørte en historie om en dame som hadde blitt oppfordret til å spise masse grønnsaker, antakelig for å gå ned i vekt eller noe sånt. Da hun skulle gå ut av kontoret så sa legen til henne, sikkert spøkefullt, " og glem nå for all del ikke at du er en kanin", da satt det folk på venterommet og de så ganske så rart på henne da. LOL:)

Gjest kinelle

''Min mann er involvert (profesjonelt) med en bekjent av meg, og er underlagt taushetsplikt (og dermed ikke lov å fortelle meg om noe som helst). Men, siden vi er gift, vil min bekjente automatisk tro at jeg kjenner til saken?''

Om jeg var din bekjente ville jeg tatt det som en selvfølge at han overholdt taushetsplikten, og at du ikke visste mer enn denne personen selv har fortalt deg.

Men det er nok mange psykolog-/legeektefeller som ikke overholder taushetsplikten seg imellom.

Jeg har selv et yrke hvor det meste er taushetsbelagt. På jobben har vi debriefing etter hver vakt for å snakke om våre følelser og hvordan vi har opplevd vakten. Så da får vi alle luftet oss der. Om jeg får et akutt behov for en utblåsning kan jeg snakke med samboeren min. Men jeg er da alltid veldig nøye med å anonymisere, forandrer det meste, kjønn, alder...

Annonse

jeg hørte en historie om en dame som hadde blitt oppfordret til å spise masse grønnsaker, antakelig for å gå ned i vekt eller noe sånt. Da hun skulle gå ut av kontoret så sa legen til henne, sikkert spøkefullt, " og glem nå for all del ikke at du er en kanin", da satt det folk på venterommet og de så ganske så rart på henne da. LOL:)

*knis*

Hvis min venninnes mann var psykolog så hadde jeg absolutt ikke gått til han. Da skulle det virkelig vært mangel på psykologer, eller at han hadde kompetanse på et svært sjeldent problem.

''Hvis min venninnes mann var psykolog så hadde jeg absolutt ikke gått til han. Da skulle det virkelig vært mangel på psykologer, eller at han hadde kompetanse på et svært sjeldent problem.''

Helt enig, og gjelder også leger.

Et vennepar er begge leger, og det ville vært helt uaktuelt å benytte en av dem som lege. Jeg forteller heller ikke noe til dem om oss selv som jeg ikke kunne fortalt til venner som ikke er leger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...