Gå til innhold

Senebetennelse/Reumatisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 20 år gammel jente som lenge har vært plaget m senebetennelse i begge håndledd. Har fått konstantert reumatiske tendenser. Den siste måneden har jeg vært sterkt plaget med venstre skulder. Klarer ikke å løfte den nesten.Har vært hos lege to ganger og begge gangene har de gitt meg Brexidol og sagt jeg må ta det m ro. Ingenting av dette virker og jeg er ganske lei.

Føler at det ikke er noe vits i å ta et nytt legebesøk da jeg sikkert får den samme beskjeden. Jeg er i heltidsjobb, men dette begrenser seg jo også.

Håper på råd.

Skrevet

Hei!

Kanskje det burde vært et eget forum for ledd/muskelplager/revmatisme?

Jeg har også slitt med betennelser i begge hendene siden begynnelsen av 20-årene, er nå 28, og har fått beskjed om at det er 'suspekt for revmatisme'. Mine smerter sitter mest i muskler/bløtvev i hendene og underarmene, og ikke spesielt i senene.

Revmatiske diagnoser er visst nokså 'diffuse' og bygger på mange ulike symptomer. Det er nokså frustrerende å ikke finne skikkelig utav 'hva det er'.

Hvis du er interessert i å diskutere dette på mail, kan du legge til [email protected] bak nick'et mitt. :)

Mvh

Skrevet

Hei!

Jeg har også slitt med betennelser i begge hendene siden begynnelsen av 20-årene, er nå 28, og har fått beskjed om at det er 'suspekt for revmatisme'. Mine smerter sitter mest i muskler/bløtvev i hendene og underarmene, og ikke spesielt i senene.

Revmatiske diagnoser er visst nokså 'diffuse' og bygger på mange ulike symptomer. Det er nokså frustrerende å ikke finne skikkelig utav 'hva det er'.

Hvis du er interessert i å diskutere dette på mail, kan du legge til [email protected] bak nick'et mitt. :)

Mvh

Hei rafiki!

Godt å høre om noen som sliter m det samme som jeg.

Når man har så vondt går det både på psyken og alt annet.

Har slitt veldig m håndleddene mens jeg studerte så jeg prøvde en form for laserbehandling og dette hjalp meg litt. Må komme meg til noen som er spesialister på dette feltet.

Kanskje du har noen råd å komme med du også

Skrevet

Hei rafiki!

Godt å høre om noen som sliter m det samme som jeg.

Når man har så vondt går det både på psyken og alt annet.

Har slitt veldig m håndleddene mens jeg studerte så jeg prøvde en form for laserbehandling og dette hjalp meg litt. Må komme meg til noen som er spesialister på dette feltet.

Kanskje du har noen råd å komme med du også

Hei,

Har ikke så enormt mange gode råd, dessverre. Jeg har nå prøvd noen tabletter som heter Celebra i et par måneder, og det har dempet smertene en del, tror jeg (litt vondt å si, for jeg har veldig varierende symptomer - det går opp og ned hele tiden). De kom på blå resept fra 1. juli og er betennelsesdempende.

Ellers venter jeg på 2. henvisning til Rheumatolog, etter en del 'positive' (som de presterer å kalle det! :) ) blodprøver. I mellomtiden har jeg fått 'overtalt' legen til å rekvirere full røntgen av nakke/rygg, for å finne ut om røntgenlegen kan se noe unormalt der.

Har gått til fysioterapeut og kiropraktor for stivhet i muskler og ledd i rygg/nakke, men det hjelper ikke så lenge... :(

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Dersom man sliter med såkalt frossen skulder (betennelse i skulderens leddkapsel) vil plagene ofte gradvis forsvinne i løpet av 1-2 år. Frossen skulder er ikke en hyppig tilstand.

Hvis man derimot har en senebetennelse i skulderen og medikamentell behandling, avlastning og gradvis opptrening ikke fører fram, kan man ofte oppnå et godt resultat ved en operasjon hvor man gir senen bedre plass. Senebetennelser er vanlige.

Det er også muskelstramninger som følge av stress, bekymringer og lignende. Da kan tøyningsøvelser, massasje og ikke minst tiltak for å redusere stressnivået være til hjelp.

Jeg foreslår at du spør legen din hva som er årsaken til smertene, og hva du nå bør gjøre.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Hei!

Mvh

Vi har for tiden dessverre ikke anledning til å ansette en fagperson innen dette feltet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...