Gå til innhold

revison av diagnosekriterier i 2012?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret bipolar

Jeg går til en lege som er under videreutdanning i psykiatri. Han har sagt at det kommer til å skje en endring i diagnosekriteriene til blant annet bipolar lidelse, at det skal litt mer til for å få diagnosen enn det som har vært tilfelle nå.

Betyr det at jeg som er bipolar 2 kan miste min bipolaritet om to år? Eller finnes det en overgangsordning for de som fikk diagnosen før det blir endringer? Kan det pga det bli endringer i medisineringen , hvis man ikke er bip likevel?

Eller hva dreier dette seg om ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344192-revison-av-diagnosekriterier-i-2012/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hvis du ikke lenger har bipolar så er du sikkert frisk og kan slutte med alle medisiner.

Ha ha ha..

Lenge siden jeg har fått meg en så god latter:-)

Alle diagnoser har individuell påvirkning på personer som har diagnosen. Og alle medisineres etter plager, ikke diagnose.

Gjest livreaa

tviler jeg veeeldig sterkt på.

bipolar 2 har ført til at bipolare får hjelp og det redder liv. ingen logisk grunn til at de skal gjøre det vanskeligere å få diagnosen, slik at folk heller skal bli stemplet som ustabil pf eller tilbakevendene depresjon og ikke få behandling som er effektiv mot tilstanden.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Virkeligheten (RL) vil alltid overgå diagnosesystemer. En som har vært/er syk, og som har hatt stor nytte av en type behandling, vil aldri bli fratatt dette selv om diagnosekriteriene endres.

Jeg skal gradvis begynne å skrive litt om endringene som kommer med DSM-V.

Gjest er interessert

Virkeligheten (RL) vil alltid overgå diagnosesystemer. En som har vært/er syk, og som har hatt stor nytte av en type behandling, vil aldri bli fratatt dette selv om diagnosekriteriene endres.

Jeg er veldig interessert i å høre om endringene. Særlig i forhold til om kompleks PTSD blir en egen diagnose.

Jeg har lest meg opp på dette nå. Jeg kan ikke se at det blir noen vesentlige endringer hva gjelder BPII.

hva er den største forskjellen da? noen diagnoser som blir borte?

Det er svært få forandringer på bipolare lidelser.

Den store forandringen kommer på personlighetforstyrrelser.

Jeg vil komme tilbake til dette med egne innlegg på DOL etter påske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...