Gå til innhold

hvorfor så lave straffer for seksuelle overgrep?

Anbefalte innlegg

Gjest Nilje

Leste i avisen om en far som hadde misbrukt datteren sin seksuelt ukentlig fra hun var 8 til hun var 18. Straffen var tre års fengel.

Det høres jo latterlig ut. Tre års fengsel for å ha misbrukt datteren sin i ti år. Det er et hån mot henne. Han slipper ut etter ca 2 år mens hun skal leve med ettervirkningene av dette resten av livet.

Hvorfor blir de ikke straffet hardere?

Fortsetter under...

Gjest Nilje

Fordi dommerne ikke VIL.

Arbeiderpartiet har forsøkt å heve straffene flere ganger, og introdusert minstestraff, og strafferamme opp til 21 år (maksimum mulig), men dommerne nekter å idømme straffer.

Med vennlig hilsen

Hva er grunnen til det tror du?

Hva er grunnen til det tror du?

Fordi det typisk er kriminalitet som har rammet "de svakeste" (barn, unge kvinner), og ikke dommere (som tradisjonelt har vært eldre menn), er en mulighet.

Fordi i hele samfunnet er kriminalitet mot barn bagatellisert. Hvis barn sloss på skolen, så er det liksom "slikt man må regne med". Hvis noen angriper en voksen person, så blir vedkommende anmeldt og halt for retten.

Det sagt, jeg tror det er MYE viktigere å få arrestert og straffet flere (for blotting, og mindre overgrep) enn å få de som blir tatt dømt til 375 års fengsel. Det er sjansen for å bli tatt som avskrekker, tror jeg. Hvis overgripere tror at de aldri blir dømt likevel, gjør det ingenting om straffen er 375 år.

Med vennlig hilsen

Gjest sweet ironi

Å det viser seg at voldtekter, et enganstilfelle mot en som regel voksen kvinne, blir straffet dobbelt så strengt som en drittsekk som har misbrukt et barn gjennom hele oppveksten. Jeg fatter det ikke.

Jeg ble selv misbrukt i alderen 2-3 til 7 år. Jeg er i dag godt voksen og alle overgrepene sitter fortsatt som klister i hodet. Jeg var "heldig" da overgriperen ble dømt ti år senere. Retten karaktiserte det som grove overgrep, at jeg hadde fått betydlige skader, og ingen formidlendes omstendigheter.

Hadde det skjedd i USA kunne straffen blitt 20 års fengsel, men i vakre Norge ble resultatet 1,5 år i fengsel.

Å det viser seg at voldtekter, et enganstilfelle mot en som regel voksen kvinne, blir straffet dobbelt så strengt som en drittsekk som har misbrukt et barn gjennom hele oppveksten. Jeg fatter det ikke.

Jeg ble selv misbrukt i alderen 2-3 til 7 år. Jeg er i dag godt voksen og alle overgrepene sitter fortsatt som klister i hodet. Jeg var "heldig" da overgriperen ble dømt ti år senere. Retten karaktiserte det som grove overgrep, at jeg hadde fått betydlige skader, og ingen formidlendes omstendigheter.

Hadde det skjedd i USA kunne straffen blitt 20 års fengsel, men i vakre Norge ble resultatet 1,5 år i fengsel.

Det er helt horribelt at straffene er så lave for dette.

Alt godt,

Annonse

Gjest Nilje

var det 1,5 fengselsår, eller vanlig år? Hvis det var vanlig år så satt vel ikke han lenge i fengsel?

Det er uansett hårreisende at straffen er så lav. Jeg tenker at en passende straff hadde vært å la dem oppleve det helvete som de har utsatt sine ofte for. Kanskje det hadde hjulpet?

var det 1,5 fengselsår, eller vanlig år? Hvis det var vanlig år så satt vel ikke han lenge i fengsel?

Det er uansett hårreisende at straffen er så lav. Jeg tenker at en passende straff hadde vært å la dem oppleve det helvete som de har utsatt sine ofte for. Kanskje det hadde hjulpet?

Da må man nesten oppklare hva man mener med "hjulpet":

1) Hjulpet kreket til å forstå?

2) Hjulpet den utsatte til å få hevn?

3) Hjulpet til å avskrekke andre i samfunnet fra å gjøre det?

4) Hjulpet til å avskrekke kreket fra å gjøre det igjen?

5) Holde kreket i fengsel, slik at den utsatte skal slippe å være redd for å møte vedkommende.

==

1) Avhenger kanskje av personen, men jeg tror ikke det hjelper noe, dessverre. Mange er sosiopater, og har ikke evne til empati.

2) Det kan man få, men det er ofte det ikke føles så bra som man skulle trodd. Men en lang straff er en annerkjennelse fra samfunnet om at det man var utsatt for var galt og alvorlig.

3) Det tror jeg går mer på sjansen, enn lengden på straffen.

4) Det er mulig, men igjen er det store personlige forskjeller. Slike folk forandrer seg ikke av å sitte i fengsel, vanligvis. Mulig noen kan forandres via intens og lang terapi.

5) Dette er en god grunn.

Med vennlig hilsen

Gjest Nilje

5) Holde kreket i fengsel, slik at den utsatte skal slippe å være redd for å møte vedkommende.

==

1) Avhenger kanskje av personen, men jeg tror ikke det hjelper noe, dessverre. Mange er sosiopater, og har ikke evne til empati.

2) Det kan man få, men det er ofte det ikke føles så bra som man skulle trodd. Men en lang straff er en annerkjennelse fra samfunnet om at det man var utsatt for var galt og alvorlig.

4) Det er mulig, men igjen er det store personlige forskjeller. Slike folk forandrer seg ikke av å sitte i fengsel, vanligvis. Mulig noen kan forandres via intens og lang terapi.

Med vennlig hilsen

Men har man lov til å kastrere dem, så nye ofre ikke må slite med en eventuell graviditet etter voldtekt?

Gjest Nilje

==

Med vennlig hilsen

leste et innlegg fra en overgriper i A-magasinet. Han sa at han hadde blitt dømt for å ha hatt sex med sin stedatter.

Når ordet sex blir brukt så er det for meg et ord som signaliserer at det er to personer som begge har samtykket til det. Når man forgriper seg seksuelt så voldtar man noen.

Ved å bruke ordet sex så ble det til at han bagatelliserte hele greia. Hadde han brukt ordet voldtekt så hadde han i det minste forstått hva han hadde gjort.

Gjest sweet ironi

Vanlig tidsberegning. Satt vel et år. Dette var rundt år 2000. En følelse at disse straffes et lite hakk strengere nå. Ikke at jeg mener det å være utsatt for voldtekt er mindre alvorlig, men som voksen har en iallefall mer rasjonell tankegang og det må derfor være lettere å overleve... Så lurer på hvorfor i det huleste barn har lavere rettsikkerhet...

Jeg har slitt hele livet, selv om jeg har hørt at jeg har greid meg veldig bra til tross for alt. I 3-4 år lå jeg hver kveld i sengen min, alene på et stort mørkt rom, ogsverget at neste gang han kommer skal jeg protestere, si nei, skubbe han vekk. Men jeg var alt for redd, bare stiv av skrekk. Derfor følte jeg også at jeg hadde meg selv å takke fordi jeg ikke klarte å stoppe han. Husker også når vi skulle synge "Kjære Gud, la alle barn i verden få det så godt som meg, så knep jeg igjen kjeften.

Overgriperen flyttet tilbake til "byen min" noen år etter at han hadde sonet. Lite kult, men en trøst var det at han så skikkelig skral ut. Humpet rundt på krykker....

Gjest Nilje

Vanlig tidsberegning. Satt vel et år. Dette var rundt år 2000. En følelse at disse straffes et lite hakk strengere nå. Ikke at jeg mener det å være utsatt for voldtekt er mindre alvorlig, men som voksen har en iallefall mer rasjonell tankegang og det må derfor være lettere å overleve... Så lurer på hvorfor i det huleste barn har lavere rettsikkerhet...

Jeg har slitt hele livet, selv om jeg har hørt at jeg har greid meg veldig bra til tross for alt. I 3-4 år lå jeg hver kveld i sengen min, alene på et stort mørkt rom, ogsverget at neste gang han kommer skal jeg protestere, si nei, skubbe han vekk. Men jeg var alt for redd, bare stiv av skrekk. Derfor følte jeg også at jeg hadde meg selv å takke fordi jeg ikke klarte å stoppe han. Husker også når vi skulle synge "Kjære Gud, la alle barn i verden få det så godt som meg, så knep jeg igjen kjeften.

Overgriperen flyttet tilbake til "byen min" noen år etter at han hadde sonet. Lite kult, men en trøst var det at han så skikkelig skral ut. Humpet rundt på krykker....

Det er rett og slett for jævlig at barn skal oppleve slike ting! Det som er like j.. er at barna ofte tar på seg ansvaret for det også, det er kanskje en naturlig tankegang hos de som blir misbrukt?

Vi har noen barn i familien som har bodd i et hjem med vold og misbruk. Jeg stusser også over hvor mye galt man kan gjøre mot barn uten å bli straffet for det. De får jo til og med vanlig samværsrett, og det er vel mer for farens skyld enn for barnas. Jeg håper virkelig at de vil klare seg bra i livet til tross for den tøffe starten.

Men har man lov til å kastrere dem, så nye ofre ikke må slite med en eventuell graviditet etter voldtekt?

Nei, men har ikke lov til det. Ikke ved tvang, i hvert fall. Og hva skulle man så gjort med kvinner?

Uansett, problemet sitter mellom ørene, ikke mellom benene. Det har vært flere tilfeller av kastrerte som har brukt gjenstander (flasker, kosteskaft, osv) i stedet.

Så det blir helt feil vei å gå, i de aller fleste tilfeller.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Nilje

Nei, men har ikke lov til det. Ikke ved tvang, i hvert fall. Og hva skulle man så gjort med kvinner?

Uansett, problemet sitter mellom ørene, ikke mellom benene. Det har vært flere tilfeller av kastrerte som har brukt gjenstander (flasker, kosteskaft, osv) i stedet.

Så det blir helt feil vei å gå, i de aller fleste tilfeller.

Med vennlig hilsen

men om de steriliseres så slipper ofrene i det minste å gå igjennom den store belastningen det er å skulle bli gravid etter et overgrep.

men om de steriliseres så slipper ofrene i det minste å gå igjennom den store belastningen det er å skulle bli gravid etter et overgrep.

Det er sant, men hvis det er så stor sjanse for at de skal voldta, så hører de hjemme i fengsel (eller annet sted som beskytter befolkningen).

Kastrering, sterilisering ved tvang, er også forbudt i den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...