Gå til innhold

Katter og fôring

Anbefalte innlegg

Gjest valencia

Vi har fått en kattunge i huset, kjempekos!:) Fra før av har vi en kastrert hankatt, han får et spesielt tørrfôr beregnet på kastrerte katter. Og den minste har jeg kjøpt et kattungetørrfôr til. Siden jeg synes de bør ha mat tilgjengelig hele tiden, står fôret alltid framme. Jeg ser at den minste heller vil ha voksen-fôret. Gjør det noe? Jeg kan jo ikke tvinge henne til å like noe annet, og å ta vekk maten ser jeg heller ikke som noe alternativ. Hun er forøvrig 14 uker gammel.

En annen ting: de krangler litt de to kattene, de hadde jeg regnet med. Den store kattene har typisk enebarn-oppførsel. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre forholdet dem imellom? De slåss ikke, men det er litt knurring og småkrangling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344254-katter-og-f%C3%B4ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde latt begge typer mat stå fremme, det er vel ikke så lenge siden "kattungefor" kom på markedet og kattene overlevde og ble flotte puser da også. :o)

Småkranglingen går seg til når den minste blir litt større og ikke fullt så vill og irriterende for den største vil jeg tro.

Vi hadde samme problem her i høst, fikk oss 2 kattunger og hadde 2 eldre katter fra før som helst skal ha seniorfôr.

Vi ga opp kattungefôret etter en stund fordi det var de 2 eldste som spiste det og det er alt for mye næring i det til gamle katter som ikke er så aktive lenger.

Nå spiser alle 4 normalt fôr til voksne katter og lever lykkelig alle sine dager.

Det er nesten ikke mulig å ha forskjellig for til flere katter i samme hus. Det er nok ikke så viktig at kattungen får kattungefor.

Jeg har 5 jevngamle katter. To av dem er litt for tykke og 3 er normalvektige. Men jeg får jo ikke gitt slankefor til de to lubne, uten at de normalvektige havner på slankeren:-)

Når det gjelder fresing og knurring så vil nok dette roe seg når de har plassert hverandre rangmessig. Det er helt naturlig at de holder på med dette i denne fasen :-)

tror nok det skal gå bra, men vil tro kattungen får litt for lite av visse næringsstoffer av kastrert-katt mat, for der er det jo kuttet ned på en del saker. det er det som er spesielt med kattunge-foret: det har den riktige sammensetningen. det du kan gjøre er å knuse kastrert katt-foret i smuler over kattungeforet. katter spiser per lukt, ikke smak, så det kan faktisk fungere. kanskje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...