Gjest Sunny Skrevet 2. september 2001 Del Skrevet 2. september 2001 Hvilken melk er best til min 19 mnd gamle gutt, som ikke drikker vanlig lettmelk? Vi prøvde Nutramigen, men den var for besk på smak. Luktet også på Pregestimil, men den hadde den samme grusomme lukten... Han drikker nå rismelk med calsium, havremelk og soyamelk. Vi holder for tiden på å prøve laktoseredusert melk. Jeg ser at det er ikke så stor forskjell i naæringsverdi, på disse...Men spør likevel. Hvilken er best? Kan hende at vi skulle prøve morsmelkerstatning HA1 eller hva den heter?? Hva mener du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34427-hvilken-melk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 2. september 2001 Del Skrevet 2. september 2001 Kjære Sunny Du sier ikke hvorfor gutten din ikke drikker melk - er det fordi han ikke tåler melk? Hvis han har melkeallergi er Nan HA så avgjort ikke noe smart alternativ. Den inneholder vanlig kumelkprotein som er noe mer bearbeidet enn vanlige morsmelkerstatninger, men absolutt ikke nok slik at allergikere kan tåle den. For kumelkallergikere er Pregestimil eller Nutamigen best, men hvis det ikke går pga smaken er Soyamelk bra nok - særlig for en som nærmer seg 2 år. Rismelk har liten næringsverdi, men kan brukes som et supplement i matlagingen - da er det viktig at han får i seg nok næring via andre kilder. Alle som ikke drikker melk og ikke bruker vanlige melkeprodukter må ha kalktilskudd. Det er ikke tilsatt nok kalk i noen av erstatningsproduktene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34427-hvilken-melk/#findComment-132953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunny Skrevet 2. september 2001 Del Skrevet 2. september 2001 Kjære Sunny Du sier ikke hvorfor gutten din ikke drikker melk - er det fordi han ikke tåler melk? Hvis han har melkeallergi er Nan HA så avgjort ikke noe smart alternativ. Den inneholder vanlig kumelkprotein som er noe mer bearbeidet enn vanlige morsmelkerstatninger, men absolutt ikke nok slik at allergikere kan tåle den. For kumelkallergikere er Pregestimil eller Nutamigen best, men hvis det ikke går pga smaken er Soyamelk bra nok - særlig for en som nærmer seg 2 år. Rismelk har liten næringsverdi, men kan brukes som et supplement i matlagingen - da er det viktig at han får i seg nok næring via andre kilder. Alle som ikke drikker melk og ikke bruker vanlige melkeprodukter må ha kalktilskudd. Det er ikke tilsatt nok kalk i noen av erstatningsproduktene. Takk for svar. Han er ikke allergisk, i følge blodprøvene som han har tatt, men er ofte veldig løs i magen, og vi mistenker at det er melka han reagerer på... Han har forøvrig fått yoghurt i dag, og har enda ikke fått noen reaksjon... På apoteket sa de at vi måtte ha lege-anbefaling dersom jeg skulle gi ham calsium...og dermed har jeg ikke kjøpt dette tilskuddet enda... Er lactoseredusert melk bedre enn soyamelk, dersom han tåler det? Hva med morsmelkerstatning HA1 dersom han er intolerant?? Hva er best av de overnvnte melkene? Jeg kan forøvrig nevne at han er gått ned 200 gr i vekt, i stedet for å legge på seg den siste halvannen måneden. Vi skal til lege i morgen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34427-hvilken-melk/#findComment-132976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 6. september 2001 Del Skrevet 6. september 2001 Takk for svar. Han er ikke allergisk, i følge blodprøvene som han har tatt, men er ofte veldig løs i magen, og vi mistenker at det er melka han reagerer på... Han har forøvrig fått yoghurt i dag, og har enda ikke fått noen reaksjon... På apoteket sa de at vi måtte ha lege-anbefaling dersom jeg skulle gi ham calsium...og dermed har jeg ikke kjøpt dette tilskuddet enda... Er lactoseredusert melk bedre enn soyamelk, dersom han tåler det? Hva med morsmelkerstatning HA1 dersom han er intolerant?? Hva er best av de overnvnte melkene? Jeg kan forøvrig nevne at han er gått ned 200 gr i vekt, i stedet for å legge på seg den siste halvannen måneden. Vi skal til lege i morgen... Kjære Sunny Hvis han tåler laktoseredusert melk er det absolutt det beste å gi ham. Nan HA er egentlig ikke noe særlig bedre enn vanlig Nan morsmelkerstatning - og det er han egentlig for stor til å bruke. Hvis han ikke drikker melk eller bruker noe melkeprodukter kan du trygt gi ham et kalktilskudd på egen hånd. Hvis han bruker litt melkeprodukter greier det seg med f.eks. en til to tabletter på 125 mg. Han trenger 5-600 mg kalk om dagen totalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34427-hvilken-melk/#findComment-133731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.