Gå til innhold

Når MÅ man kontakte elektriker eller rørlegger?

Anbefalte innlegg

Gjest Karco

Faren min jobber i bank, men kan alt mulig utenom. Han reparerer både biler og rør. Han ordner også opp om det er noe galt i sikringskapet. Han har ingen utdannelse i dette og er stort sett selvlært. Kan i det hele tatt ikke huske at vi har hatt fagfolk hjemme hos oss i oppveksten. Verken rørleggere eller elektrikere. Men vet jo at mye av det han utfører selv, egentlig ikke er lovlig av rent sikkerhetsmessige årsaker.

Noen som vet hvor grensene går for hva man får lov å ordne selv?

En kompis mener det feks egentlig skal tilkalles elektriker, bare man skal skru i en lampe. Stemmer dette?

Fortsetter under...

Gjest firepile

Sikringsskapet bør du holde deg unna. Dette kan du gjøre selv:

* Skifte dekselet for koblingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.

* Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.

* Koble til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.

* Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter, apparatkontakter og montere ledningsbrytere.

* Koble til lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og montere ledningsbrytere.

* Koble til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoblet med støpsel/- stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at tilkoblingene ikke belastes fysisk.

Jeg er streng på rør-opplegg, bortsett fra at eksen har koblet til og fra oppvaskmaskinene mine (det var opplegg fra før altså!) så har jeg hatt rørlegger til alt sånt.

Når det gjelder elektrikersaker gjør eksen en god del selv og nå er jeg så heldig å ha en kjæreste som er el-ingeniør og dermed har lov til å gjøre en del (riktignok egentlig bare på eget hus, men...). Og jeg mener kompisen din har rett i at fastmonterte lamper (altså slike som festes med "sukkerbit") egentlig skal monteres kun av elektriker ja.

Sikringsskapet bør du holde deg unna. Dette kan du gjøre selv:

* Skifte dekselet for koblingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.

* Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.

* Koble til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.

* Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter, apparatkontakter og montere ledningsbrytere.

* Koble til lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og montere ledningsbrytere.

* Koble til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoblet med støpsel/- stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at tilkoblingene ikke belastes fysisk.

''Koble til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoblet med støpsel/- stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit",''

Så man har lov til å ta ned og henge opp lamper med "sukkerbit"? Trodde det egentlig skulle elektriker til for det, men du har sikkert rett. :o)

tzatziki1365380058

''Koble til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoblet med støpsel/- stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit",''

Så man har lov til å ta ned og henge opp lamper med "sukkerbit"? Trodde det egentlig skulle elektriker til for det, men du har sikkert rett. :o)

Hva i all verden er lampe med sukkerbit???

Hva i all verden er lampe med sukkerbit???

sukkerbit er en liten plastdings med noen skruer på etc som brukes til å koble sammen ledningen på f eks en taklampe og den ledningen som stiker ut av den plata i taket der du skal feste lampa.

Annonse

''Så man har lov til å ta ned og henge opp lamper med "sukkerbit"? ''

Det håper jeg da, for det har jeg gjort mange ganger :-)

Der man kjøper el-installasjonsmatriell, vet de hva som er lovlig. Det er forskjellige sertifikater man må ha for ulike typer installasjonsarbeid. Enkelte typer arbeid må også meldes når de er ferdige, f.eks. hvis man legger strøm i bygninger som ikke har hatt det tidligere.

Forsikringsselskapet kan lage problemer dersom det skulle bli brann som de ikke finner årsaken til, eller som har opphav i det elektriske, selv om han gjør det ordentlig.

Rørleggerarbeid har jeg ikke greie på.

Gjest Elextra

''Så man har lov til å ta ned og henge opp lamper med "sukkerbit"? ''

Haha, det har jo til og med JEG gjort mange ganger!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...