Gå til innhold

synsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)
Skrevet

I et års tid nå har jeg i perioder hatt litt tåkete syn i form av gjennomsiktige, utydelige prikker og linjer som "danser" i synsfeltet. Disse synes bare dersom jeg beveger på øynene. Det er særlig plagsomt på høyre øye, og når det er lyst. En lege jeg pratet med mente det kunne skyldes risper i selve glasslegemet, at det var ufarlig og lite å gjøre noe med. Stemmer dette? Det er veldig plagsomt. På forhånd takk.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Prikkene og linjene du har lagt merke til kan - som legen din nevnte - skyldes endringer i glasslegemet inne i øyet. Det er i seg selv en uskyldig tilstand og skyldes vanligvis normale aldersforandringer. Glasslegemet skrumper noe med årene og løsner derved ofte litt i festene til netthinnen. Disse endringene finner sted hos de fleste etter 50-60 års alderen, men ikke alle legger merke til dem.

Hvis det derimot kommer et tettere slør eller gardinlignende skygge, kan dette være symptomer på at det har gått hull på netthinnen som følge av glassvæskeskrumpningen. Ved slike symptomer er det viktig å oppsøke lege raskt.

Personer som er sterkt nærsynte er disponert for å få skrumpning av glassvæsken tidligere i livet enn normalsynte. Nærsynte har også en noe svakere netthinne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...