Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har i kanskje to år nå lagt merke til at jeg ser en liten grå dott på venstre øyet. Det har blitt tydligere og tydligere det siste halve året. Det er aller tydligst når jeg leser og har noe lyst (et hvitt papir f.eks) på venstre side, da flytter denne flekken seg likt som øynene flytter seg bortover linja. Det er kun på det venstre øyet. Er dette noe som kan være "alvorlig", bør jeg oppsøke lege, eller øyenlege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34441-flekk-p%C3%A5-%C3%B8yet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Dotten du har lagt merke til kan skyldes endringer i glasslegemet inne i øyet. Det er i seg selv en uskyldig tilstand og skyldes vanligvis normale aldersforandringer. Glasslegemet skrumper noe med årene og løsner derved ofte litt i festene til netthinnen. Disse endringene finner sted hos de fleste etter 50-60 års alderen, men ikke alle legger merke til dem.

Hvis det derimot kommer et tettere slør eller gardinlignende skygge, kan dette være symptomer på at det har gått hull på netthinnen som følge av glassvæskeskrumpningen. Ved slike symptomer er det viktig å oppsøke lege raskt.

Personer som er sterkt nærsynte er disponert for å få skrumpning av glassvæsken tidligere i livet enn normalsynte. Nærsynte har også en noe svakere netthinne.

Dotten du har lagt merke til kan skyldes endringer i glasslegemet inne i øyet. Det er i seg selv en uskyldig tilstand og skyldes vanligvis normale aldersforandringer. Glasslegemet skrumper noe med årene og løsner derved ofte litt i festene til netthinnen. Disse endringene finner sted hos de fleste etter 50-60 års alderen, men ikke alle legger merke til dem.

Hvis det derimot kommer et tettere slør eller gardinlignende skygge, kan dette være symptomer på at det har gått hull på netthinnen som følge av glassvæskeskrumpningen. Ved slike symptomer er det viktig å oppsøke lege raskt.

Personer som er sterkt nærsynte er disponert for å få skrumpning av glassvæsken tidligere i livet enn normalsynte. Nærsynte har også en noe svakere netthinne.

Jeg må høre med deg, siden du gir uttrykk for å ha gode kunnkaper. Det gjelder sorte prikker og gråaktige `felt`, som jeg kan se/har i synsfeltet. Jeg har tidligere vært hos øyelege, som ba meg ikke tenke og `plage` meg selv med dette. Det som jeg mistrives med, er at legen ikke kom med konkret grunn til hvorfor dette har oppstått.

Hva tror du grunnen er i dette tilfellet?

Er det eneste svaret slik du sa til BB79??

Tror du problemer psykisk, utilfredshet o.s.v. kan være årsak, eller vil ikke slikt gå inn på synet?

Mange takk.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg må høre med deg, siden du gir uttrykk for å ha gode kunnkaper. Det gjelder sorte prikker og gråaktige `felt`, som jeg kan se/har i synsfeltet. Jeg har tidligere vært hos øyelege, som ba meg ikke tenke og `plage` meg selv med dette. Det som jeg mistrives med, er at legen ikke kom med konkret grunn til hvorfor dette har oppstått.

Hva tror du grunnen er i dette tilfellet?

Er det eneste svaret slik du sa til BB79??

Tror du problemer psykisk, utilfredshet o.s.v. kan være årsak, eller vil ikke slikt gå inn på synet?

Mange takk.

Jeg tror det ofte er vanskelig å påvise en sikker årsak til slike flekker, men erfaring tilsier at de som regel ikke skyldes en sykdom. Hvorvidt psykiske faktorer er av betydning for at man får slike flekker, er jeg tvilende til. I hvilken grad man er opptatt av dem, kan imidlertid påvirkes av hvorvidt flekkene fører til at man blir redd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...