Gå til innhold

Blir barn slappe av astma-medisin?

Anbefalte innlegg

Hei,

vi har en datter på fire år som har fått diagnosen astma ved Rikshospitalet i våres.

Hun har ikke tung astma (dvs. tungt for å puste osv.), men den har vist seg å være veldig hyppig. Siden begynnelsen av mai har hun ikke hatt symptomer - så vi har hatt en super sommer på den måten.

Det siste rådet vi fikk med oss fra Rikshospitalet var å starte forebyggende medisinering (innhalator, Flutide) i September, men allerede nå i august, like etter at hun startet i (heltids-)barnehage igjen fikk hun de første symptomene. Det begynner med det jeg kaller "måkestemme" og en dag eller to etter; dyp surklende hoste (morgen og kveld, ikke veldig hyppig).

Vi startet med medisinene med en gang og fikk beskjed fra barnehagen om at hun var uvanlig slapp. Vi bestemte oss deretter for å kutte ut medisineringen for å "teste" om hun ble mindre slapp. Det viste seg å stemme, selv om det kan ha sammenheng med at vi fikk henne til å sove tidligere om kvelden.

Nå går hun i barnehage hver dag, og er ikke slapp, men hosten sitter dypt, selv om hun ikke hoster lenge av gangen, og sjelden mer enn 10-15 ganger per dag.

Så er spørsmålet: Hva risikerer vi med å eksperimentere på denne måten? Kan vi risikere at hun får sterkere astma enn hun har hatt?

Jeg føler meg ikke overbevist om at vår datter *har* astma. Jeg er enig med legene i at hun er overømfintlig for hals- og lungevirussykdommmer (de er det jo flust av i barnehagen), men håper jo at hun er blitt mer motstandsdyktig etter det første året i barnehagen.

Jeg er spesielt interessert i meninger om medisinering med Flutide, særlig når det gjelder forholdet til barnas immunforsvar. Gjør ikke medisinering (og ikke minst preventiv sådan) at immunforsvaret får hjelp hele tiden?

Hvorfor lar det seg ikke gjøre å stille sikre astma-diagnoser? Kan ikke barn være ofte forkjølet uten å dermed ha astma?

Mange spørsmål - svar så vel som en real diskusjon hadde vært fint :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34444-blir-barn-slappe-av-astma-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Generelt sier man at hvis et barn har astma og trenger inhalasjonssteroider, (Flutide) skal denne behandling starte så tidlig som mulig for at det ikke skal oppstå skader i lungene. Dette er opplest og vedtatt.Man skal ikke utsette denne behandlingen.

Personlig har jeg ikke hørt at barn blir slappe av medisinene, men at astmabarn kan være slappe og grinete, er vel kjent. Årsaken er helst at de ikke er medisinert godt nok, eller ikke i det hele tatt. De har ofte dårlig nattesøvn pga hostetokter bl a. Årsaken til hennes slapphet kan altså være at hun rett og slett ikke har vært behandlet godt nok.

Du føler deg ikke overbevist om at hun har astma. Denne sykdommen er vanskelig å stille hos små barn, luftveiene deres er trange og blir lett tette, så jeg kan forstå din forvirring når det er masse muligheter for smitte i en barnehage. Jeg ville ført en liten dagbok over hennes "anfall" og tatt den med ved snarlig kontroll.

For astmatikere er medisiner som Flutide helt nødvendig. Nettopp på grunn av denne typen medisiner ( inhalasjonssteroider) går det meget langt mellom hver gang en astmatiker må på sykehus, og frekvensen av anfall og alvorlige episoder har sunket betydelig siden disse medisinene kom på markedet, så her er jeg helt trygg på at det å følge leges anvisning er viktig. Like viktig er det at pasientene tar medisinen riktig, hvilket ikke alltid er lett. Astmamedisiner må være verdens vanskeligste medisin å ta, da den skal føres til lungene av luftstrømmen uten å stoppe i munnhulen, f eks. Er du sikker på at din datter får medisinen helt dit den skal?Håper du har fått svar på det meste. Hvis du vil vite mer, skal jeg gi beskjed til barnelegen vår, som er spesialist på området.

Generelt sier man at hvis et barn har astma og trenger inhalasjonssteroider, (Flutide) skal denne behandling starte så tidlig som mulig for at det ikke skal oppstå skader i lungene. Dette er opplest og vedtatt.Man skal ikke utsette denne behandlingen.

Personlig har jeg ikke hørt at barn blir slappe av medisinene, men at astmabarn kan være slappe og grinete, er vel kjent. Årsaken er helst at de ikke er medisinert godt nok, eller ikke i det hele tatt. De har ofte dårlig nattesøvn pga hostetokter bl a. Årsaken til hennes slapphet kan altså være at hun rett og slett ikke har vært behandlet godt nok.

Du føler deg ikke overbevist om at hun har astma. Denne sykdommen er vanskelig å stille hos små barn, luftveiene deres er trange og blir lett tette, så jeg kan forstå din forvirring når det er masse muligheter for smitte i en barnehage. Jeg ville ført en liten dagbok over hennes "anfall" og tatt den med ved snarlig kontroll.

For astmatikere er medisiner som Flutide helt nødvendig. Nettopp på grunn av denne typen medisiner ( inhalasjonssteroider) går det meget langt mellom hver gang en astmatiker må på sykehus, og frekvensen av anfall og alvorlige episoder har sunket betydelig siden disse medisinene kom på markedet, så her er jeg helt trygg på at det å følge leges anvisning er viktig. Like viktig er det at pasientene tar medisinen riktig, hvilket ikke alltid er lett. Astmamedisiner må være verdens vanskeligste medisin å ta, da den skal føres til lungene av luftstrømmen uten å stoppe i munnhulen, f eks. Er du sikker på at din datter får medisinen helt dit den skal?Håper du har fått svar på det meste. Hvis du vil vite mer, skal jeg gi beskjed til barnelegen vår, som er spesialist på området.

Hei Wenke,

takk for grundig svar. Kanskje jeg er litt "kverulantisk" av natur, i alle fall blir jeg alltid mistenksom når "alle" er enige om noe. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener. Det er bare så vanskelig å finne noen som ikke er helt bastante mht. til medisinering og diagnostikk rundt astma. Savner noen som sier "på den ene side..., ... på den andre...".

Det jeg føler meg trygg på er at det er godt dokumenterte bastantheter, så det gjør meg tryggere.

I løpet av to uker har min datter nå hostet - som sagt veldig få ganger per dag, men dypt og surklende, og ikke om natten.

I dag kom sterke symptomer på munn-infeksjon så det blir fastlege i morgen. Påfallende forresten, at hun nesten på dagen i fjor til samme tid fikk samme munn-infeksjon (stygg sak, med store vabler på tunge og i hals - i fjor spiste hun nesten ikke på en hel uke).

Vennlig hilsen,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...