Gå til innhold

inngrodd tånegl

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

har selv ingrodd tånegl på begge tærne og det er veldig vondt, særlig hvis man går m sko for lenge. Jeg pleier og ta en neglesaks oh klippe rett ned i neglen og få dratt opp rpten på siden m en pinsett. Kjempevondt dagen etterpå, men du merker forskjell. Dette må du gjøre ca hver måned.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34466-inngrodd-t%C3%A5negl/#findComment-133089
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Når en nedgrodd negl forårsaker en betent neglerot er grønnsåpebad ofte til hjelp. Man blander 2-3 dl grønnsåpe i en bøtte med 2-3 liter lunkent vann og holder foten i bøtten ca. 15 minutter morgen og kveld i 3-4 dager.

Neglerotbetennelse skyldes ofte at litt av neglen har gravd seg ned i huden som derfor blir irritert. Betennelsen roer seg hvis vi tar bort denne biten, men når den gror ut igjen kan ny betennelse oppstå.

Hvis det er nedgrodd negl som stadig er årsaken til din sønns betennelser, kan en enkel operasjon hindre nye tilbakefall. I lokalbedøvelse skraper legen bort noen av cellene i negleroten. Da blir neglen for alltid litt smalere, og graver seg ikke så lett ned i huden.

Hvis tåen er frisk nå, så pass på å klippe neglen rett over - ikke rund den av i hjørnene. Da er det lett å ta tak i neglehjørnet og løfte neglen litt opp her, slik at den ikke får sjansen til å ta veien ned i dypet.

I første omgang synes jeg at du for sikkerhets skyld skal la en lege kikke på tåen din slik at du får råd som er tilpasset din situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34466-inngrodd-t%C3%A5negl/#findComment-133245
Del på andre sider

• 1 år senere...

Når en nedgrodd negl forårsaker en betent neglerot er grønnsåpebad ofte til hjelp. Man blander 2-3 dl grønnsåpe i en bøtte med 2-3 liter lunkent vann og holder foten i bøtten ca. 15 minutter morgen og kveld i 3-4 dager.

Neglerotbetennelse skyldes ofte at litt av neglen har gravd seg ned i huden som derfor blir irritert. Betennelsen roer seg hvis vi tar bort denne biten, men når den gror ut igjen kan ny betennelse oppstå.

Hvis det er nedgrodd negl som stadig er årsaken til din sønns betennelser, kan en enkel operasjon hindre nye tilbakefall. I lokalbedøvelse skraper legen bort noen av cellene i negleroten. Da blir neglen for alltid litt smalere, og graver seg ikke så lett ned i huden.

Hvis tåen er frisk nå, så pass på å klippe neglen rett over - ikke rund den av i hjørnene. Da er det lett å ta tak i neglehjørnet og løfte neglen litt opp her, slik at den ikke får sjansen til å ta veien ned i dypet.

I første omgang synes jeg at du for sikkerhets skyld skal la en lege kikke på tåen din slik at du får råd som er tilpasset din situasjon.

Jeg har også inngrodd tånegl, jeg har hatt det mange år. Det kommer også verk ut av den.

Hva skal jeg gjøre med det???

Er det kanskje best med en operasjon???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34466-inngrodd-t%C3%A5negl/#findComment-580490
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...