Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Juniana

Dette blir diskutert hvert år og tror faktisk det har litt å si hvor du jobber. Jeg jobber i kommunens helsesektor og har blitt fortalt at det ikke er helligdag før skjærtorsdag. Dette synes jeg derimot er urettferdig mtp at de fleste andre arbeidsteder (butikker, kontorer etc) får fri etter kl 12-13. i butikker der de har åpent lengre enn 13, får de ansatte helligdagstillegg.

Dette blir diskutert hvert år og tror faktisk det har litt å si hvor du jobber. Jeg jobber i kommunens helsesektor og har blitt fortalt at det ikke er helligdag før skjærtorsdag. Dette synes jeg derimot er urettferdig mtp at de fleste andre arbeidsteder (butikker, kontorer etc) får fri etter kl 12-13. i butikker der de har åpent lengre enn 13, får de ansatte helligdagstillegg.

Jeg har i alle år hatt tilknytning til et stort firma med mange tusen ansatte - vi har alltid hatt full arbeidsdag onsdag før påske. Har aldri tenkt over at det var spesielt kjipt?

Jeg jobber i en privat industribedrift og vi har i alle år jobbet full dag onsdag før skjærtorsdag. Da jeg jobbet på et kommunalt kontor for 30 år siden, jobbet vi bare halve onsdagen.Sånne regler pleier jo innføres først i det offentlige, opptil flere 10-år før.

Gjest fuchur

Arbeidsmiljøloven sier at det er arbeidsfri etter kl 18 dagen før skjærtorsdag, og at det er søndagstillett etter 18 hvis man må jobbe.

Tariffavtalen (LO) sier at ". I den utstrekning tjenestlige hensyn tillater det, skal arbeidstakeren få fri fra kl. 12.00 følgende dager: Onsdag før skjærtorsdag, pinse-, jul- og nyttårsaften. Dersom dette ikke lar seg gjøre av hensyn til tjenesten, utbetales arbeidstakeren timelønn tillagt 100 %."

Altså avhenger det av om du er ansatt i en bedrift som bare må følge arbeidsmiljøloven, eller om bedriften er bundet av en tariffavtale. Og det er ikke sånn at alle tariffavtaler er like, så hvis det ikke er LO-avtalen som gjelder må du sjekke ut hvilken tariffavtale dere i tilfelle følger.

Annonse

Gjest fuchur

Arbeidsmiljøloven sier at det er arbeidsfri etter kl 18 dagen før skjærtorsdag, og at det er søndagstillett etter 18 hvis man må jobbe.

Tariffavtalen (LO) sier at ". I den utstrekning tjenestlige hensyn tillater det, skal arbeidstakeren få fri fra kl. 12.00 følgende dager: Onsdag før skjærtorsdag, pinse-, jul- og nyttårsaften. Dersom dette ikke lar seg gjøre av hensyn til tjenesten, utbetales arbeidstakeren timelønn tillagt 100 %."

Altså avhenger det av om du er ansatt i en bedrift som bare må følge arbeidsmiljøloven, eller om bedriften er bundet av en tariffavtale. Og det er ikke sånn at alle tariffavtaler er like, så hvis det ikke er LO-avtalen som gjelder må du sjekke ut hvilken tariffavtale dere i tilfelle følger.

...søndagstillett... jaja.

Og helgedagstillegget varer bare til kl 22 på 2. påskedag:

AML: (1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid.

Gjest hos oss

Tror det kommer an på hvor du jobber. Jeg jobber et sted som er åpent døgnet rundt hele året. Vi får 100% helligdagstillegg fra kl 12 eller 13 (husker ikke helt) på askeonsdag, 100% skjærtorsdag og langfredag, vanlig lønn frem til 12 eller 13 på påskeaften, og helligdagstilllegg 100% 1. og 2. påskedag.

Jeg jobber statlig.

Gjest Juniana

Jeg jobber i en privat industribedrift og vi har i alle år jobbet full dag onsdag før skjærtorsdag. Da jeg jobbet på et kommunalt kontor for 30 år siden, jobbet vi bare halve onsdagen.Sånne regler pleier jo innføres først i det offentlige, opptil flere 10-år før.

Ja, du har sikkert rett! Men her på sykehjemmet jeg jobber ihvertfall (som sagt i kommunene) får vi ihvertfall ikke noe helligdagstillegg onsdag før påske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...