Gå til innhold

Sikker periode angående sex

Anbefalte innlegg

Gjest jente 17,5
Skrevet

Jeg var hos legen i dag hvor jeg blant annet spurte om sikker periode når det gjaldt sex. Denne legen var utenlandsk og jeg vil si at hele lege besøket var bortkastet ettersom jeg nesten ikke forstod noe av det han sa. Men jeg mener at det han forklarte var ca slik: Du er 94% sikker på å ikke bli gravid dersom du har samleie 5 dager etter siste menstruasjon. Du er også sikker dersom du har sex 5-7 dager før du venter neste menstruasjon, men i mellomtiden er du ikke sikkert. Er dette riktig? Jeg har ikke lyst å bomme når det gjelder disse periodene her.

Er det forresten sånn at man skal regne fra siste mensdag eller første?

Jeg Hadde siste mensdag på fredag, og planlegger å ha sex fredag om 2 uker. Er jeg safe da?

Han sa også at det var stor sjanse for at angrepillen ikke hjalp dersom uhellet hadde skjedd, og at angrepillen ikke hadde noen bivirkninger.

Er ganske usikker på dette og veldig takknemlig om lege eller noen andre ville sagt noe om det.

Gjest (Anonymous)
Skrevet

Man kan aldri være safe! Jeg hadde ubeskyttet sex dagen før jeg skulle ha min menstrasjon(den pleier å være ganske presis med noen dager til eller fra). Jeg ble gravid,og han jeg var sammen med ville ha meg til å ta abort, men jeg beholdt barnet, er ikke sammen med barnefaren.

Skrevet

Dersom jente17,5 betyr at du er 17,5 år bør du ikke satse på sikre perioder i det hele tatt. Når du er så ung har syklusene med å ikke være regelmessige, selv om du kanskje har mensen regelmessig. Du bør kjenne kroppen din veldig godt og vite når du har eggløsning for å bruke sikre perioder. Ellers du må være villig til å ta sjansen på at du kan bli gravid ganske kjapt.

Skrevet

du kan risikere å drite deg fullstendig ut ved å satse på sikre perioder. bruk kondom! den beskytter også mot sykdommer, eller skaff deg p-piller. angrepillen funker helt sikkert over 90% men den er IKKE ment som prevensjon!!! dessuten har den bivirkninger av det ubehagelige slaget.ikke driv å lek deg med flaksen din jente, en abort kan få fatale følger for helsa di både psykisk og fysisk. såkalt "sikre perioder" er ikke noe for unge jenter som deg!!

Gjest (Anonymous)
Skrevet

Størst sjangse for å bli gravid dag 13 - 15 i syklusen. Teller fra 1.te menstruasjonsdag.

Så du har forstått legen din rett :) Men, noen blir jo gravid til og med ved samleie under mens. så prevensjon er det beste.

Forferdelig å gå å vente på mensen og være redd for å være gravid....

Skrevet

Størst sjangse for å bli gravid dag 13 - 15 i syklusen. Teller fra 1.te menstruasjonsdag.

Så du har forstått legen din rett :) Men, noen blir jo gravid til og med ved samleie under mens. så prevensjon er det beste.

Forferdelig å gå å vente på mensen og være redd for å være gravid....

"Størst sjangse for å bli gravid dag 13 - 15 i syklusen. Teller fra 1.te menstruasjonsdag."

NB. en teller bakover fra første dag av neste mens, ikke den som er ferdig! Mensen kommer _vanligvis_ ca 12-15 dager etter eggløsning. Det er ikke eggløsningen som kommer 12-15 dager etter forrige mens.

Gjest (Anonymous)
Skrevet

"Størst sjangse for å bli gravid dag 13 - 15 i syklusen. Teller fra 1.te menstruasjonsdag."

NB. en teller bakover fra første dag av neste mens, ikke den som er ferdig! Mensen kommer _vanligvis_ ca 12-15 dager etter eggløsning. Det er ikke eggløsningen som kommer 12-15 dager etter forrige mens.

Hvis du har en syklus på 28 dager (som er vanlig), vil du være mest fruktbar mellom dag 12 - 15. Enten du teller den ene eller den andre veien.

Så jeg skjønner ikke var som var feil med mitt svar??

Skrevet

Hvis du har en syklus på 28 dager (som er vanlig), vil du være mest fruktbar mellom dag 12 - 15. Enten du teller den ene eller den andre veien.

Så jeg skjønner ikke var som var feil med mitt svar??

_Veldig mange_ har _ikke_ syklus på 28 dager, og da har det _stor_ betydning at en regner riktig vei.

Selv har jeg f.eks en syklus på 21-22 dager og om en regner fra forrige mens da vil en regne feil på eggløsningstidspunkt med ca 2 uker. Noe som jo ikke er en helt ubetydelig forskjell.

• 2 uker senere...
Gjest (Anonymous)
Skrevet

_Veldig mange_ har _ikke_ syklus på 28 dager, og da har det _stor_ betydning at en regner riktig vei.

Selv har jeg f.eks en syklus på 21-22 dager og om en regner fra forrige mens da vil en regne feil på eggløsningstidspunkt med ca 2 uker. Noe som jo ikke er en helt ubetydelig forskjell.

Du bør kanskje rette C.Anker også da.

"Du har rett i at angrepillen gir begrenset beskyttelse mot å bli gravid. Det er viktig at kvinner og menn er klar over dette. Samtidig synes jeg det er verdt å minne om metoden. Den kan forhindre en rekke uønskete svangerskap.

Omtrent en av femten kvinner blir gravide etter et samleie uten prevensjon. Sjansen er større rundt tidspunktet for eggløsning. Da inntreffer svangerskap hos en av fire kvinner. De fleste jenter har eggløsning omtrent 14 dager etter første dag av menstruasjonen."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...