Gå til innhold

Sunn livsstil - en kilo OPP!


Gjest overvektig/bmi 40+

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+

Nå har det skjedd. Vekta har gått opp i stedet for ned. Og jeg vet hvorfor. Jeg har spist mer og annerledes enn jeg har gjort den siste tiden. Fått i meg mer kalorier. De velmenende rådene/anbefalingene om å spise mer har virket på meg, samtidig som jeg har syntes det har vært vanskelig å skulle forholde meg til en såpass stor vektnedgang. Så jeg har mer eller mindre helhjertet prøvd å bremse det, begynt å spise mer (men ikke kuttet ned på treningen, heldigvis). Søtsaker har alltid vært mitt problem, så jeg har klart å innbille meg at jeg kan spise bare litt peanøtter. Det var feil, har spist en hel del av det siste uka. (Salte peanøtter, andre nøtter uten salt har jeg ikke problemer med å begrense.)

Jeg er sint på meg selv. Dette var altså det jeg klarte, 12 kilo ned i vekt, så sa det stopp. Men jeg ville så gjerne klare mer, jeg har ikke lyst til å gi opp. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å snu dette igjen, det er altfor lett å falle tilbake til gamle synder. Og nå som påsken er i anmarsj blir det jo ikke lettere, særlig siden jeg skal være bortreist en del av påsken. Det blir ikke magre middager, det blir dessert, kaker og godteri. (Mesteparten hadde jeg tenkt å takke nei til, men det blir vanskeligere med den nederlagsfølelsen jeg nå har.) Treningen kan også bli en utfordring, jeg får ikke trent som normalt når jeg ikke er hjemme, må satse på å gå turer i stedet.

Den største utfordringen nå blir nok å snu den negative tankegangen jeg er kommet inn i etter å ha gått på vekta. Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

For oss som liker peanøtter er det ingenting som heter 'bare én peanøtt. Det er salt og godt og trigger alskens ting i hjernen som sier 'mer!'.. Så du er ikke alene i klubben om å ikke helt begrense seg når peanøttposen er åpnet..

Høres frustrerende ut å møte veggen på den måten du beskriver, og så kommer påska, som jo gjerne er en god toer etter jula når det gjelder det å gå rundt og bli proppet med mat kontinuerlig.. Til gjengjeld har det en slags positiv effekt - man begynner å lengte etter å være sulten! :-)

Jeg tar alltid høyde for en liten vektoppgang i en slik høytid. Jeg forbereder meg på det på forhånd, og blir derfor ikke skuffet. Men fokuset er også på å begrense oppgangen, få så mye bevegelse som mulig - og å kontrollere meg ned igjen etterpå. Jeg håper du kan heve hodet og møte påsken med en positiv innstilling, kose deg med venner og slekt og ha en fortreffelig tid - mens du ikke helt glemmer hva målet ditt er vekt- og helsemessig. Du har gått ned 12 kilo og er kjempeflink. Det er naturlig med noen stopp i prosessen, det skjer masse i kroppen din, så du må bare opprettholde hovedtendensen din - men tillate at det er humper på veien. Påsken er en liten hump på veien bare.

Jeg vet ikke om du skal på hyttetur, eller være hos svigers/foreldre/venner - men aner at du kommer til å være i situasjoner der gjerne andre oppvarter og lager maten, og du mister kontrollen over både mat og trening fordi du ikke er hjemme. Dette er alltid en utfordring..

Fokus: hva liker du aller best ved det som er *spesielt* ved påskematen? Er det lammesteika som onkel Tor alltid lager så perfekt rosa? Er det tante Gydas sherrypudding som er best når hun er edru når hun serverer den (for da er mer av sherry i puddingen og ikke i kokken..)? . Unn deg av det som er spesielt og som du stort sett bare får i påska. Fokuser på dét. HOpp over generelt smågodt og sjokkis som du verken har som superfavoritt eller som er så spesielt. Utfordringen er jo at det gjerne står framme i boller overalt, og det er lett å bli sittende og pakke innpå..nesten ubevisst..

Hvis du liker 86%kakao-sjokolade (Premium Dark f.eks) ville jeg hatt med noe av dette, som du kan lete fram i slike kaker-kaffe-situasjoner. (Ha med nok til å dele til andre, så du ikke føler at du sitter der og er sær, eventuelt). Personlig får jeg stillet så mye godtesug av denne 'strenge' sjokoladen at det er lett å begrense seg, samtidig som jeg likevel får 'noe' til kaffen. Finnes i 70%-versjon også, men den spiser jeg fort litt mer av..

Trening: vet ikke hva du trener til vanlig, men du får tenke positivt på at det er ekstremt viktig for trening og framgang at du 'cykler' treningen. Kommer ikke på noe godt norsk ord - men det jeg mener er jo variasjon, slik at kroppen hele tiden må omstille seg, lære noe nytt. Når hjernen og nervesystemet har lært seg en øvelse, bruker den mindre effort på øvelsen, og det er på tide å gjøre noe nytt.

Hvordan få trent? Av og til når jeg er stuck 'hjemme hos andre' og de har et passelig stort og rent bad, tar jeg 10 reps av en øvelse hver gang jeg er på do. :-) Det er ikke mye, men veldig mye mer enn ingenting. For eksempel knebøy og utfall av forskjellig slag, kick-backs (len deg på armene til vasken eller en vaskemaskin, løft opp det ene beinet (bøy kneet), og spark kontrollert bakover. Du skal kjenne det i rumpa, eksperimenter), forskjellige armøvelser uten vekt, du bare spenner musklene og 'drar sakte' mens du holder igjen,

Tur er supert som du sier. Er det barn der? Kravle rundt på gulvet og lek med dem, vi voksne kravler alt for lite.. :-) Er det ungdom der? Spør om de driver med noe sport og evt om de vil vise øvelser de gjør der. Da blir det ikke 'du som trener i stua', men en interaktiv kontakt med ungdommen. :-)

Ojj, ble lengre enn tenkt, og nå må jeg løpe. Ønsker deg en god påske og håper du får opp humøret og innser at du er flink og på rett vei. Det er alltid humper på veien, man må bare sikre at de forblir humper, og ikke bare en ny diger oppoverbakke..!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt litt med på endringen av livsstilen din. Synes dette er kjempebra! Ikke la en sprekk eller tre ødelegge for det du nå har klart. Dette klarer du videre også :). Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...