Gå til innhold

Sunn livsstil - en kilo OPP!

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+

Nå har det skjedd. Vekta har gått opp i stedet for ned. Og jeg vet hvorfor. Jeg har spist mer og annerledes enn jeg har gjort den siste tiden. Fått i meg mer kalorier. De velmenende rådene/anbefalingene om å spise mer har virket på meg, samtidig som jeg har syntes det har vært vanskelig å skulle forholde meg til en såpass stor vektnedgang. Så jeg har mer eller mindre helhjertet prøvd å bremse det, begynt å spise mer (men ikke kuttet ned på treningen, heldigvis). Søtsaker har alltid vært mitt problem, så jeg har klart å innbille meg at jeg kan spise bare litt peanøtter. Det var feil, har spist en hel del av det siste uka. (Salte peanøtter, andre nøtter uten salt har jeg ikke problemer med å begrense.)

Jeg er sint på meg selv. Dette var altså det jeg klarte, 12 kilo ned i vekt, så sa det stopp. Men jeg ville så gjerne klare mer, jeg har ikke lyst til å gi opp. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å snu dette igjen, det er altfor lett å falle tilbake til gamle synder. Og nå som påsken er i anmarsj blir det jo ikke lettere, særlig siden jeg skal være bortreist en del av påsken. Det blir ikke magre middager, det blir dessert, kaker og godteri. (Mesteparten hadde jeg tenkt å takke nei til, men det blir vanskeligere med den nederlagsfølelsen jeg nå har.) Treningen kan også bli en utfordring, jeg får ikke trent som normalt når jeg ikke er hjemme, må satse på å gå turer i stedet.

Den største utfordringen nå blir nok å snu den negative tankegangen jeg er kommet inn i etter å ha gått på vekta. Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344875-sunn-livsstil-en-kilo-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Slikt skjer alle i blant. :-)

Du skriver: ''....må satse på å gå turer i stedet. '' Det høres kjempe-lurt ut.

Du har vært kjempeflink hele veien. Det som skjedde nå, har skjedd de aller fleste. Man faller- men så kan man velge å reise seg opp å gå videre.

Det er helt vanlig med en stopp i vektnedgangen og dette skal du ikke bry deg om. Peanuttene kutter du herved ut, det er ikke verre enn det. :o)

Påsken blir som den blir. Ikke regn med 3 kilo ned denne uka, men pass på maten litt og gå mange og lange påsketurer enten på ski eller på beina. Nederlagsfølelsen legger du bort med en eneste gang! Du har vært knallflink og dette spiller ingen rolle! Pek nese av denne kiloen og snu ryggen til den og gå videre på den nye, sunne livsstil-veien din! :o) *klem og god påske*

Gjest Istapp

Slikt kan skje den beste :-)

det jeg tenker når jeg får lyst å overspise er "Det er ikke verdt det,noen minutters nytelse ødelegger for meg". Men det hender jo at jeg sprekker,og å gjelder det å motivere seg selv til å fortsette. Det er bedre å sprekke en dag enn hver dag! Lykke til videre,stå på! dette klarer du :-)

Gjest bipp..

Det er viktig at du tenker at du har lagt om livsstilen, ikke at du går på en slankekur du skal bli ferdig med. Den livsstilen du har lagt om til skal du leve med resten av livet, og det vil gå opp og ned hele veien.

Høytider som påske og jul kommer hvert år. Og det er viktig å ikke bare tenke på å unngå alt.Da sprekker du skikkelig til slutt. Du må lære deg å kose deg med måtehold. Det beste du kan gjøre i påsken er å på forhånd bestemme deg for hvordan du skal forholde deg til utfordringene. Hvis du bestemmer deg for kun å spise en porsjon middag, dvs aldri ta påfyll så er det en god stratergi. Jeg ville og forsynt meg med en liten porsjon dessert hvis det var noe jeg hadde lyst på. Husk at det er en livslang prosess å gå ned til normalvekt og å holde seg der. Om det tar en uke ekstra uten at du går ned er jo helt uinterressant. Det er målet som teller. Så kos deg med måte!

Rask gange er flott trening og det brenner bra med kalorier. Dessuten er det trivelig! Så gå så ofte du kan i påsken.

Du vil mange ganger i denne prossessen oppleve både stillstand og oppgang. Da er det viktig å bestemme seg for at dette skal jeg klare. Motivasjon alene holder ikke. Den forsvinner innimellom for alle. Det er bare sånn det er.

Så nå må du belage deg på en uke med stillstand på vekta hvis du skal kose deg litt med maten, og så fortsetter du som du har gjort til nå etter påske og resultatene vil komme.

God påske og lykke til!

Gjest Feit selv

Det var da en merkelig tanke. Du har hatt en kjempenedgang, også høres det ut som om toget har gått grunnet 1 kg opp. Du har jo gjort det riktige ved å veie deg og være obs på dette. Kanskje du trenger ny motivasjon på et eller annet vis. Kanskje du kan få mer positive tanker ved hjelp av noe sånt?

http://www.hypnosecd.net/vektreduksjon-hypnose-hypnoterapi.html Selv om NHD ikke tror på hypnose. Så tror jeg på det å fortelle hjernen sin de rette tingene. Og gjør man det ofte nok....

Dersom du absolutt ikke føler deg vel ved å bli slankere, kan du jo forsøke å være i den vekten du er nå. 12 kg ned er jo fantastastisk for kroppen det også. Personlig er mitt mål å komme under fedme.

Når det gjelder påske og eventuelt familiesammenkomster, så må man jo kunne kose seg litt. Bare pass på at du spiser mest mulig sunn mat. Og velg gjerne litt snillere varianter av godteri. Tror sjokolalder som hobby, mandelstang ikke har så mange kcal. Sjokolademouse i pose som skal vispes ut med melk. Tipper at hver av disse tingen har 200 kcal pr porsjon. Spiser du en av disse må du kanskje bare gå en god tur for at kcal skal bli forbrent. En teskje kanel til senker blodsukkeret, og du får kanskje mindre sug. Popcorn er vel også ganske bra. Synes du skal kose deg litt i påsken, men ikke så mye at du går opp flere kg slik at du helt mister motet. Fibertabletter fra apoteket kan også være til hjelp ved slanking. Men ikke nødvendig ved måltider med mye frukt eller grønt, eller annen fiberrik mat.

Annonse

''Dette var altså det jeg klarte, 12 kilo ned i vekt, så sa det stopp.'' Dette sitter i hodet ditt.

Du skal reise bort deler av påsken og har mindre kontroll over kostholdet. De dagene du er hjemme kan du leve sunt. Med litt beherskelse når du er bortreist vil summen til over påske være null. Det vil være bra.

Gjest Nickløsheletia

Nei, naa gir du ikke opp. Naa starter du paa nytt og finner tilbake til samme motivasjon du hadde i startfasen.

1 kilo er ingen krise. Kast peanoettene, potetgull og den slags du maatte ha i skapet, saa er nok den ene kiloen vekk igjen foer du aner det.

Det verste du kan gjoere naa er aa tenke negative tanker. Da har du tapt. Gaa deg heller en tur og tenk positivt.

Jeg kjenner ei som gikk ned 10 kilo og gikk opp igjen 1 kilo. Dermed ga hun opp alt sammen. Jeg tror det er noe feil med maten dere tenker paa. Livstilsendringen skal vaere for alltid og da er ikke 1 kilo opp verdens undergang. Ogsaa vi som er tynne, beveger oss litt opp og ned paa vekta. Naa har du ogsaa spist mye salt og det binder vann til kroppen og dermed gaar vekta opp.

Haaper Nhd har noen gode raad til deg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ok. Da har du prøvd rådene fra "de andre". Resultatet er ingen katastrofe, og nå vet du hva som virker for deg.

Kos deg med god og sunn mat i påsken. En kan jo droppe de søte dessertene, kakene og kose seg med den deilige hovedretten :-)

God påske :-)

Gjest overvektig/bmi 40+

Ok. Da har du prøvd rådene fra "de andre". Resultatet er ingen katastrofe, og nå vet du hva som virker for deg.

Kos deg med god og sunn mat i påsken. En kan jo droppe de søte dessertene, kakene og kose seg med den deilige hovedretten :-)

God påske :-)

Fra i dag er det tilbake til den "gamle" metoden. Og "gode råd" skal jeg prøve å overhøre. Det virker som hele verden er selvutnevnte eksperter på kosthold. Godt å høre at en kilo opp denne uka ikke er noen katastrofe, sånn føltes det virkelig da jeg gikk på vekta i morges.

Gjest overvektig/bmi 40+

Nei, naa gir du ikke opp. Naa starter du paa nytt og finner tilbake til samme motivasjon du hadde i startfasen.

1 kilo er ingen krise. Kast peanoettene, potetgull og den slags du maatte ha i skapet, saa er nok den ene kiloen vekk igjen foer du aner det.

Det verste du kan gjoere naa er aa tenke negative tanker. Da har du tapt. Gaa deg heller en tur og tenk positivt.

Jeg kjenner ei som gikk ned 10 kilo og gikk opp igjen 1 kilo. Dermed ga hun opp alt sammen. Jeg tror det er noe feil med maten dere tenker paa. Livstilsendringen skal vaere for alltid og da er ikke 1 kilo opp verdens undergang. Ogsaa vi som er tynne, beveger oss litt opp og ned paa vekta. Naa har du ogsaa spist mye salt og det binder vann til kroppen og dermed gaar vekta opp.

Haaper Nhd har noen gode raad til deg

Da jeg gikk på vekta i dag tidlig føltes den kiloen som verdens undergang. Men det er jo ikke det, det ser jeg nå som jeg har fått tid til å tenke litt (og lese tilbakemeldingene her). Jeg tror det beste rådet jeg kunne få er å ikke gi opp, sammen med en påminnelse om at det alltid vil komme "humper i veien".

Gjest overvektig/ bmi 40+

Dette blir litt for dumt... Vekta kan vise pluss-minus 1-2 kg alt etter hvor i syklusen en kvinne er.

Og selvfølgelig kan man gå opp et kilo, men hva er grunnen til å lage et stort nummer ut av det'?

Jeg skjønner at du har et mye mer avslappet forhold til vekt enn det jeg har. Jeg er glad jeg lagde et "stort nummer" av dette, jeg kunne lett ha trekt på skuldrene og sagt til meg selv at det er sånn det er, vekta kan variere fra uke til uke. Og jeg kunne gjort det samme neste uke og uka etter, til jeg til slutt la på meg 15 kilo. Ved å lage et "stort nummer" av dette har jeg fått tenkt gjennom hva jeg har gjort, og har mulighet til å justere det med en gang.

Annonse

Gjest overvektig/bmi 40+

''Dette var altså det jeg klarte, 12 kilo ned i vekt, så sa det stopp.'' Dette sitter i hodet ditt.

Du skal reise bort deler av påsken og har mindre kontroll over kostholdet. De dagene du er hjemme kan du leve sunt. Med litt beherskelse når du er bortreist vil summen til over påske være null. Det vil være bra.

Ja, det sitter i hodet. Akkurat som det - hva det nå er - som har gjort at jeg har greid å legge om livsstilen, og faktisk gått ned i vekt. Heldigvis føles det ikke like katastrofalt som i morges, nå er jeg fast bestemt på å gå tilbake til det "gamle" kostholdet. (Med enkelte påske-unntak.)

Gjest overvektig/bmi 40+

Det var da en merkelig tanke. Du har hatt en kjempenedgang, også høres det ut som om toget har gått grunnet 1 kg opp. Du har jo gjort det riktige ved å veie deg og være obs på dette. Kanskje du trenger ny motivasjon på et eller annet vis. Kanskje du kan få mer positive tanker ved hjelp av noe sånt?

http://www.hypnosecd.net/vektreduksjon-hypnose-hypnoterapi.html Selv om NHD ikke tror på hypnose. Så tror jeg på det å fortelle hjernen sin de rette tingene. Og gjør man det ofte nok....

Dersom du absolutt ikke føler deg vel ved å bli slankere, kan du jo forsøke å være i den vekten du er nå. 12 kg ned er jo fantastastisk for kroppen det også. Personlig er mitt mål å komme under fedme.

Når det gjelder påske og eventuelt familiesammenkomster, så må man jo kunne kose seg litt. Bare pass på at du spiser mest mulig sunn mat. Og velg gjerne litt snillere varianter av godteri. Tror sjokolalder som hobby, mandelstang ikke har så mange kcal. Sjokolademouse i pose som skal vispes ut med melk. Tipper at hver av disse tingen har 200 kcal pr porsjon. Spiser du en av disse må du kanskje bare gå en god tur for at kcal skal bli forbrent. En teskje kanel til senker blodsukkeret, og du får kanskje mindre sug. Popcorn er vel også ganske bra. Synes du skal kose deg litt i påsken, men ikke så mye at du går opp flere kg slik at du helt mister motet. Fibertabletter fra apoteket kan også være til hjelp ved slanking. Men ikke nødvendig ved måltider med mye frukt eller grønt, eller annen fiberrik mat.

"En merkelig tanke". Jeg er et merkelig menneske. :- )

Det var ganske fortvilende da jeg sto på vekta i morges. Og det er sånn det har startet før når jeg har gått ned i vekt, en kilo opp og så har det bare fortsatt. Har ikke klart å komme "back on track" etter et tilbakeslag. Og nå kommer påsken i tillegg.

Det var naivt å tro at jeg kunne fortsette med en jevn vektnedgang på 1-2 kilo i uka på ubestemt tid. All erfaring tilsier at det vil være tilbakeslag underveis, uansett på hvilket område en prøver å forbedre seg. Det har jo egentlig fungert veldig bra å legge om livsstilen, så det er all grunn til å tro at jeg skal klare å fortsette til tross for dette tilbakeslaget.

Gjest Feit selv

"En merkelig tanke". Jeg er et merkelig menneske. :- )

Det var ganske fortvilende da jeg sto på vekta i morges. Og det er sånn det har startet før når jeg har gått ned i vekt, en kilo opp og så har det bare fortsatt. Har ikke klart å komme "back on track" etter et tilbakeslag. Og nå kommer påsken i tillegg.

Det var naivt å tro at jeg kunne fortsette med en jevn vektnedgang på 1-2 kilo i uka på ubestemt tid. All erfaring tilsier at det vil være tilbakeslag underveis, uansett på hvilket område en prøver å forbedre seg. Det har jo egentlig fungert veldig bra å legge om livsstilen, så det er all grunn til å tro at jeg skal klare å fortsette til tross for dette tilbakeslaget.

Jeg må bare understreke at jeg mente ikke å kritisere deg. Men bare vise hva du la vekt på :) Jeg har omentrent aldri gått ned 12 kg ved å slanke meg, så jeg synes det høres helt fantastisk ut :)

God påske!

Gjest overvektig/bmi 40+

Det er viktig at du tenker at du har lagt om livsstilen, ikke at du går på en slankekur du skal bli ferdig med. Den livsstilen du har lagt om til skal du leve med resten av livet, og det vil gå opp og ned hele veien.

Høytider som påske og jul kommer hvert år. Og det er viktig å ikke bare tenke på å unngå alt.Da sprekker du skikkelig til slutt. Du må lære deg å kose deg med måtehold. Det beste du kan gjøre i påsken er å på forhånd bestemme deg for hvordan du skal forholde deg til utfordringene. Hvis du bestemmer deg for kun å spise en porsjon middag, dvs aldri ta påfyll så er det en god stratergi. Jeg ville og forsynt meg med en liten porsjon dessert hvis det var noe jeg hadde lyst på. Husk at det er en livslang prosess å gå ned til normalvekt og å holde seg der. Om det tar en uke ekstra uten at du går ned er jo helt uinterressant. Det er målet som teller. Så kos deg med måte!

Rask gange er flott trening og det brenner bra med kalorier. Dessuten er det trivelig! Så gå så ofte du kan i påsken.

Du vil mange ganger i denne prossessen oppleve både stillstand og oppgang. Da er det viktig å bestemme seg for at dette skal jeg klare. Motivasjon alene holder ikke. Den forsvinner innimellom for alle. Det er bare sånn det er.

Så nå må du belage deg på en uke med stillstand på vekta hvis du skal kose deg litt med maten, og så fortsetter du som du har gjort til nå etter påske og resultatene vil komme.

God påske og lykke til!

Jeg ser på det som en ny livsstil, ikke en slankekur. Jeg tror det er derfor det tross alt har gått såpass bra (som det jo har gjort, hvis jeg ser bort fra denne uka). Jeg har ikke "sjokoladen i bakhodet", venter på lørdag for da kan jeg ta en sjokoladebit. Jeg har sluttet å spise sjokolade (og annet godteri), og savner det stort sett ikke.

Når jeg er bortreist er det ikke jeg som styrer hva som serveres, men jeg kan jo (som flere har påpekt) selv bestemme hva og hvor mye jeg skal forsyne meg av de forskjellige tingene. Potetene trenger ikke svømme i saus, og jeg trenger ikke en stor porsjon dessert og to kakestykker.

Gjest overvektig/bmi 40+

Slikt kan skje den beste :-)

det jeg tenker når jeg får lyst å overspise er "Det er ikke verdt det,noen minutters nytelse ødelegger for meg". Men det hender jo at jeg sprekker,og å gjelder det å motivere seg selv til å fortsette. Det er bedre å sprekke en dag enn hver dag! Lykke til videre,stå på! dette klarer du :-)

"Det er bedre å sprekke en dag enn hver dag." Det har du rett i. Og nå har jeg prøvd en del råd jeg har fått fra selvutnevnte eksperter, og det viste seg at det ikke fungerte for meg. Nå er det tilbake til det "gamle".

Gjest overvektig/bmi 40+

Det er helt vanlig med en stopp i vektnedgangen og dette skal du ikke bry deg om. Peanuttene kutter du herved ut, det er ikke verre enn det. :o)

Påsken blir som den blir. Ikke regn med 3 kilo ned denne uka, men pass på maten litt og gå mange og lange påsketurer enten på ski eller på beina. Nederlagsfølelsen legger du bort med en eneste gang! Du har vært knallflink og dette spiller ingen rolle! Pek nese av denne kiloen og snu ryggen til den og gå videre på den nye, sunne livsstil-veien din! :o) *klem og god påske*

Peanøtter er det slutt på for min del, det er helt klart. Påsken kommer, men for meg skal den starte senere enn vanlig i år. Palmehelgen har tidligere vært startskuddet for påskegodt. I år skal jeg ikke kjøpe noe påskegodt, men det blir nok litt ekstra av andre ting i påsken. Og påsken starter for mitt vedkommende tidligst skjærtorsdag.

Gjest overvektig/bmi 40+

Slikt skjer alle i blant. :-)

Du skriver: ''....må satse på å gå turer i stedet. '' Det høres kjempe-lurt ut.

Du har vært kjempeflink hele veien. Det som skjedde nå, har skjedd de aller fleste. Man faller- men så kan man velge å reise seg opp å gå videre.

Denne uka har det gått totalt feil. Men som du sier, jeg kan velge om jeg skal bli liggende eller reise meg og fortsette med den sunne livsstilen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...