Gå til innhold

Flaut med hjemmesykepleie


Gjest pasienten i tjueåra

Anbefalte innlegg

Gjest pasienten i tjueåra

Er det flere som får medisiner av hjemmesykepleien i kommunen? De er hos meg tre ganger i uken. Da ordningen kom i gang protesterte jeg høylydt... Men hadde ikke noe jeg skulle ha sagt. Er en ganske oppegående jente, i jobb o.s.v... Men kan være ganske impulsiv med å hive i meg en haug med tabletter ved sterk uro...

Men det er iallefall 3-4 måneder siden jeg sist gjorde det nå... og lurer på hvor lenge jeg skal ha denne ordningen. Nå er det begynt å bli så lyst ute at alle naboene kan se at jeg har hjemmesykepleien på døra... Å dermed går sikkert ryktene straks dette blir oppdagt.

Er ikke under noe tvunget vern... men det hjelper ikke. Legen har bestemt at det er de som skal administrere medisinene... Kan han egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Adriana

    14

  • Sør

    5

  • frosken

    5

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kinelle

Jeg vet om mange som får medisiner av hjemmesykepleien, oppegående mennesker så jeg synes ikke du behøver å skamme deg. Noen er i jobb og har et godt funksjonsnivå men at de på impuls kan ta alle tablettene de har i huset. Ingen er under TPH så jeg tror at legen kan bestemme at du skal få dem av hjemmetjenesten likevel.

Nå vet jeg ikke hvor du bor og hvor synlig det er med besøk. Men de som jobber i hjemmesykepleien ser jo ut som vanlige mennesker. De jeg har sett går ikke med synlig skilt eller annet som viser at de er på et "profesjonelt" besøk. Om de som kommer til deg går med synlige ting som viser hvor de kommer fra ville jeg spurt dem om de kunne fjernet det. Det er ofte lytt i trappeoppganger, dersom du får medisinene i døren og dere prater der kan man jo legge sammen to og to, så jeg ville lukket døren og fått medisinene inne i leiligheten. (hvis du bor i blokk da :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som får medisiner av hjemmesykepleien, oppegående mennesker så jeg synes ikke du behøver å skamme deg. Noen er i jobb og har et godt funksjonsnivå men at de på impuls kan ta alle tablettene de har i huset. Ingen er under TPH så jeg tror at legen kan bestemme at du skal få dem av hjemmetjenesten likevel.

Nå vet jeg ikke hvor du bor og hvor synlig det er med besøk. Men de som jobber i hjemmesykepleien ser jo ut som vanlige mennesker. De jeg har sett går ikke med synlig skilt eller annet som viser at de er på et "profesjonelt" besøk. Om de som kommer til deg går med synlige ting som viser hvor de kommer fra ville jeg spurt dem om de kunne fjernet det. Det er ofte lytt i trappeoppganger, dersom du får medisinene i døren og dere prater der kan man jo legge sammen to og to, så jeg ville lukket døren og fått medisinene inne i leiligheten. (hvis du bor i blokk da :) )

Hvis dette hadde vært der jeg bor, ville selvsagt naboene ha visst det. For det første kjører hjemmesykepleien rundt i kommunens biler, lett gjenkjennelige. For det andre tror jeg de fleste "innfødte" har full oversikt over hvem som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

Hvis dette hadde vært der jeg bor, ville selvsagt naboene ha visst det. For det første kjører hjemmesykepleien rundt i kommunens biler, lett gjenkjennelige. For det andre tror jeg de fleste "innfødte" har full oversikt over hvem som jobber der.

Jeg bor i by og er rimelig sikker på at ingen av mine blokknaboer ville skjønt noe. Her går de også siden det ikke er så lange avstander, så slipper problemet med "merket" bil. Men det kommer nok an på hvor og hvordan man bor ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasienten i tjueåra

Jeg vet om mange som får medisiner av hjemmesykepleien, oppegående mennesker så jeg synes ikke du behøver å skamme deg. Noen er i jobb og har et godt funksjonsnivå men at de på impuls kan ta alle tablettene de har i huset. Ingen er under TPH så jeg tror at legen kan bestemme at du skal få dem av hjemmetjenesten likevel.

Nå vet jeg ikke hvor du bor og hvor synlig det er med besøk. Men de som jobber i hjemmesykepleien ser jo ut som vanlige mennesker. De jeg har sett går ikke med synlig skilt eller annet som viser at de er på et "profesjonelt" besøk. Om de som kommer til deg går med synlige ting som viser hvor de kommer fra ville jeg spurt dem om de kunne fjernet det. Det er ofte lytt i trappeoppganger, dersom du får medisinene i døren og dere prater der kan man jo legge sammen to og to, så jeg ville lukket døren og fått medisinene inne i leiligheten. (hvis du bor i blokk da :) )

Jeg bor på bygda. De kommer med kommunebilen hvor det står "Hjemmetjenesten" på døra. De har på seg lyseblå uniformer og skilt på brystkassa. Gjør ikke seg akkuarat usynlig nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

Jeg bor på bygda. De kommer med kommunebilen hvor det står "Hjemmetjenesten" på døra. De har på seg lyseblå uniformer og skilt på brystkassa. Gjør ikke seg akkuarat usynlig nei...

Oj! Da skjønner jeg veldig godt at du ikke ønsker denne ordningen!

Hos meg vet jeg at det finnes en multidoseordning der man selv går på apoteket og henter medisinene ferdig lagt i poser for morgen og kveld. Man kan hente for to dager, en uke osv - alt etter hva legen bestemmer. Er kanskje pinlig på apoteket, men da kommer ihvertfall ingen hjem til deg. Men hvis du bor på et lite sted så vil det kanskje være like synlig med en slik ordning på apoteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Hjemmesykepleien har mange oppgaver og naboer vet vel ikke hva de gjør hjemme hos deg? Og om de lurer så synes jeg det er deres problem. For øvrig skjønner jeg at det kan føles flaut, men som du skriver, du er et oppegående menneske og jeg vil tro at det er hva naboene ser og tenker om deg. Det endrer seg ikke om kommunens hjemmetjeneste er innom noen ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nerda

Jeg bor på bygda. De kommer med kommunebilen hvor det står "Hjemmetjenesten" på døra. De har på seg lyseblå uniformer og skilt på brystkassa. Gjør ikke seg akkuarat usynlig nei...

Du skal ikke være flau for sykdommen din, men jeg skjønner ubehaget med at de kommer "uniformert". Jeg støtter absolutt forslaget om multidose. Du får da dosene pakket i poser som henger i en remes slik at du kan rive av den dosen du skal ha. Jeg har denne ordningen selv, mest fordi det er praktisk å få det for en mnd. Jeg tror ikke man få ulik utlevering. For en uke av gangen f.eks. Da har du neppe nok piller til at det har noe for seg å trøkke i seg alt; det blir jo jevngodt med å få medisiner tre ggr i uka!

Jeg synes og det er påtagelig at hjemmetjenesten er så synlig! Her i min kommune har de en egen del for psykisk helse. De går med helt vanlige klær, og alle kommunalbiler er diskret merket med et lite kommunevåpen ov navnet på kommunen.

Vet ikke hvordan det er i forhold til å hente på apotek. Gjør ikke det selv, og har inntrykk av at det må leveres til personale i bolig eller hjemmetjenesten. Jeg kan høre med de som jobber i blokka mi.

Selv er jeg heller ikke spesielt flau over å bo i en bolig for psyke folk. Det er ikke intitusjonsaktig, alle har sin leilighet som er PRIVAT SONE. Det er personale tilgjengelig her, men hvordan forhold man skal ha til persoalet er individuelt. Jeg er i frivillig arbeid, og ser meg selv som oppgående med behov for et lite sikkerhetsnett. Det står jo heller ikke psykiatribolig uta på blokkene. Jeg tror de fleste bare tenker på det som noen vanlige leiligheter - noe det er.

Skriver litt off topic, men jeg tenkte på det i forbindelse med det å være flau. Først var jeg bitter for det behovet jeg har, men nå har jeg snudd og synes det er flott at jeg kan få denne hjelpen.

Nei, hør med legen om multidose. Sjekk evt om hjemmetjenesten har en psykiatridel og få søknad dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Legen kan "tvinge" deg på den måten at han sier at han kun gir ut reseptene til hjemmesykepleien. Det er mange som har det slik, legen skriver ut på betingelse av at medisinene ikke administreres av pasienten selv.

Skjønner at det er ubehagelig, og har ikke så mange råd. Jeg jobber i hjemmesykepleien selv, og kan bare understreke at det er mange vi er hos som det overhodet ikke er synlig utad hvorfor vi hjelper. Dersom man trenger sårstell og av helsemessige årsaker ikke kan dra på legekontor/sykehus for å få det stelt, kan man feks får hjemmesykepleie. Noen blir sendt hjem fra sykehuset etter operasjon og trenger å få satt blodfortynnende sprøyte daglig i et par uker, de kan også få hjemmesykepleien til å komme å gjøre det, om de ikke klarer å administrere det selv.

Det er som sagt mange årsaker til at man har hjemmesykepleie, men naboer har det jo med å blande seg, og kanskje spesielt på bygda hvor det er små forhold.

Det at hjemmesykepleien uniformerer seg er både på godt og vondt. Det positive er at brukerne lett kjenner dem igjen, uniformen er som en legitimasjon i seg selv (man skal jo også ha med seg legitimasjon, selvsagt), og for noen representerer det en trygghet.

Det negative for brukerne er jo stigmatiseringen, at de er veldig synlige i nabolaget og de som ikke ønsker å vise omverdenen at de mottar slike tjenester vil kunne få problemer.

Da vi innførte uniformsplikt i Trondheim kommunes hjemmetjeneste var noen av oss også skeptiske. Med bil og uniform som formelig lyser "jeg har medisiner på meg!" kan man føle seg ekstra utsatt, spesielt i noen områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasienten i tjueåra

Hjemmesykepleien har mange oppgaver og naboer vet vel ikke hva de gjør hjemme hos deg? Og om de lurer så synes jeg det er deres problem. For øvrig skjønner jeg at det kan føles flaut, men som du skriver, du er et oppegående menneske og jeg vil tro at det er hva naboene ser og tenker om deg. Det endrer seg ikke om kommunens hjemmetjeneste er innom noen ganger i uka.

Det er desto flauere ved at jeg bor i et helt vanlig nabolag, er ung og oppegående, arbeider som en slags driftleder på en bedrift med nesten 100 ansatte.

Da er det ekstra spennende for de nysgjerrige naboene å spre rykter. Noen bryr seg sikkert ikke, men her er også et par sladrekjerringer med stor S.

Hva menes med multidose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det er desto flauere ved at jeg bor i et helt vanlig nabolag, er ung og oppegående, arbeider som en slags driftleder på en bedrift med nesten 100 ansatte.

Da er det ekstra spennende for de nysgjerrige naboene å spre rykter. Noen bryr seg sikkert ikke, men her er også et par sladrekjerringer med stor S.

Hva menes med multidose?

Kan du ikke ordne det slik at du drar til hjemmesykepleien og får utlevert medisiner, før du drar på jobben.

Hjemmesykepleien har ofte et orienteringsmøte om morgenen, når nattevakten går hjem og dagvakten overtar, prøv om du kan få lov å komme på de tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasienten i tjueåra

Kan du ikke ordne det slik at du drar til hjemmesykepleien og får utlevert medisiner, før du drar på jobben.

Hjemmesykepleien har ofte et orienteringsmøte om morgenen, når nattevakten går hjem og dagvakten overtar, prøv om du kan få lov å komme på de tidspunktet.

Det er 2,5 mil å kjøre hver vei... 15 mil i uka er slitsomt og dyrt. Før hadde jeg dem på døra hver dag, men fikk prutet ned til tre dager i uka. Men en dør nå ikke av denne ukesdosen:

1400 mg sereoquel, 350 mg truxal og 100 mg remeron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det er 2,5 mil å kjøre hver vei... 15 mil i uka er slitsomt og dyrt. Før hadde jeg dem på døra hver dag, men fikk prutet ned til tre dager i uka. Men en dør nå ikke av denne ukesdosen:

1400 mg sereoquel, 350 mg truxal og 100 mg remeron?

Legen mener vel at det har preventiv virkning at du ikke får rådighet over for mye medisiner på en gang, spesielt fordi du flere ganger har tatt for store doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vetikkemen

Det er 2,5 mil å kjøre hver vei... 15 mil i uka er slitsomt og dyrt. Før hadde jeg dem på døra hver dag, men fikk prutet ned til tre dager i uka. Men en dør nå ikke av denne ukesdosen:

1400 mg sereoquel, 350 mg truxal og 100 mg remeron?

Kan de legge det i postkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vetikke men

Det er 2,5 mil å kjøre hver vei... 15 mil i uka er slitsomt og dyrt. Før hadde jeg dem på døra hver dag, men fikk prutet ned til tre dager i uka. Men en dør nå ikke av denne ukesdosen:

1400 mg sereoquel, 350 mg truxal og 100 mg remeron?

å ja, de må kanskje se på at du tar tablettene. Tankte ikke på det. :-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasienten i tjueåra

å ja, de må kanskje se på at du tar tablettene. Tankte ikke på det. :-9

Nei, det ser aldri at jeg tar medisinen. Har også et overskuddslager med Truxal, da jeg ikke tar disse fast...

Jeg har insett at jeg ikke kan ha mye medisiner i hus... Men det er også litt ubehagelig å ha fremmede damer her. Det er sikkert 40 ansatte, og noen braser inn som de kjente meg. Føler det er pinlig når det ser helt forjævlig ut her...

Postkassen blir brukt om jeg ikke er hjemme, men så skal de ha tilbake tomme kasetter...

Men om de bare hadde vært her en gang i uken på nattevakt hadde det blitt litt mer diskre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være mulig at du møter opp et eller annet sted og får medisinene i stedet.

Synes godt de kunne opptre mer diskret hva kjøretøy og uniform angår.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

Det er desto flauere ved at jeg bor i et helt vanlig nabolag, er ung og oppegående, arbeider som en slags driftleder på en bedrift med nesten 100 ansatte.

Da er det ekstra spennende for de nysgjerrige naboene å spre rykter. Noen bryr seg sikkert ikke, men her er også et par sladrekjerringer med stor S.

Hva menes med multidose?

''Hva er multidose?

Multidose inneholder legemidler som er spesielt pakket til den enkelte person. Dosen, som kan inneholde både legemidler og for eksempel vitaminer, er pakket i separat pose og posene henger sammen i strimler tilstrekkelig for normalt 14 dagers forbruk.

Hver pose er merket med dag, dato, tidspunkt for inntak, samt legemiddelnavn og styrke på de legemidlene posene inneholder. Dosene pakkes maskinelt. Multidose vil i mange tilfeller være et bedre alternativ enn dosett. Strimlene leveres ferdig pakket og merkingen av hver dose gjør det enklere for både pasient og helsepersonell eller pårørende å holde oversikt over inntaket.

''

Treffene jeg får på google sier i hovedsak at man får utdelt mulitdose av helsepersonell. Vet ikke hvor mye det varierer fra kommune til kommune men jeg vet at flere jeg kjenner har hentet mulitdose selv på apoteket. Noen har hentet én gang i uken, noen tre, noen annenhver uke - alt etter hva legen har bestemt.

Nå kom jeg på at min gamle mormor fikk mulitdose da hun begynte å bli litt småsurrete. Hun fikk det ikke levert hjem selv om hun ønsket det. Hun måtte pent dra på apoteket å hente dem en gang i måneden.

Her er treffene når jeg googler multidose

http://www.google.com/search?hl=no&rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&rlz=1I7TSEA%3B&ei=fvWwS6nzLYPt-Ab81JimDQ&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CAsQBSgA&q=%22hva+er+multidose&spell=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasienten i tjueåra

''Hva er multidose?

Multidose inneholder legemidler som er spesielt pakket til den enkelte person. Dosen, som kan inneholde både legemidler og for eksempel vitaminer, er pakket i separat pose og posene henger sammen i strimler tilstrekkelig for normalt 14 dagers forbruk.

Hver pose er merket med dag, dato, tidspunkt for inntak, samt legemiddelnavn og styrke på de legemidlene posene inneholder. Dosene pakkes maskinelt. Multidose vil i mange tilfeller være et bedre alternativ enn dosett. Strimlene leveres ferdig pakket og merkingen av hver dose gjør det enklere for både pasient og helsepersonell eller pårørende å holde oversikt over inntaket.

''

Treffene jeg får på google sier i hovedsak at man får utdelt mulitdose av helsepersonell. Vet ikke hvor mye det varierer fra kommune til kommune men jeg vet at flere jeg kjenner har hentet mulitdose selv på apoteket. Noen har hentet én gang i uken, noen tre, noen annenhver uke - alt etter hva legen har bestemt.

Nå kom jeg på at min gamle mormor fikk mulitdose da hun begynte å bli litt småsurrete. Hun fikk det ikke levert hjem selv om hun ønsket det. Hun måtte pent dra på apoteket å hente dem en gang i måneden.

Her er treffene når jeg googler multidose

http://www.google.com/search?hl=no&rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&rlz=1I7TSEA%3B&ei=fvWwS6nzLYPt-Ab81JimDQ&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CAsQBSgA&q=%22hva+er+multidose&spell=1

Problemet mitt har vel vært at jeg tar for mye ved voldsomm uro for å dempe den... ikke at jeg er senil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

Problemet mitt har vel vært at jeg tar for mye ved voldsomm uro for å dempe den... ikke at jeg er senil...

Jeg har forstått det, og mente på ingen måte at du er senil eller at du ikke har oversikt over hvilke medisiner du skal ta når. Men du spurte om hva multidose er og det er jo en del eldre som får multidose pga senilitet så da kommer det opp på googlesøk.

Det jeg mente var å forklare hva mulitdose var for jeg fikk inntrykk av at du ikke kjente til begrepet. Det jeg også skrev i innlegget var at jeg kjenner flere som selv henter multidose på apoteket, de er langtifra senile men har samme problematikk som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...