Gå til innhold

Søtsug på kveldene!

Gjest svake menneske

Anbefalte innlegg

Gjest svake menneske

Jeg spiser altfor mye sukker og sjokolade og om kveldene får jeg så sinnsykt søtsug. Ønsker helst å gå ned i vekt, men er vanskelig når jeg stadig gir etter for søtsuget. Ikke en gang en stakkars vond kokesjokolade får være i fred. :(

Hjeeelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melis34

Hei. Jeg har ikke søt sug,men sliter derimot med salt sug,så jeg hiver meg på ditt innlegg og håper vi begge får svar :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svake menneske

Hei. Jeg har ikke søt sug,men sliter derimot med salt sug,så jeg hiver meg på ditt innlegg og håper vi begge får svar :o)

..bare nicket ditt får munnen min til å løpe i vann..

Her trengs det nok hard skyts ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Blodsukkerfall. Spis et godt og sammensatt måltid ved 6-7 tida om kvelden så tipper jeg det hjelper. Og finn deg alternativer, IKKE ha sjokolade el.l i hus.

Hva med en yoghurt med mandler oppi? Populært mellommåltid/kos hos meg i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svake menneske

Blodsukkerfall. Spis et godt og sammensatt måltid ved 6-7 tida om kvelden så tipper jeg det hjelper. Og finn deg alternativer, IKKE ha sjokolade el.l i hus.

Hva med en yoghurt med mandler oppi? Populært mellommåltid/kos hos meg i perioder.

Spiste middag i 18-tida, så kan vel neppe være blodsukkerfall?

Er det mulig å ha så stort sukkerinntak at en blir fysisk og psykisk avhengig? Føles nesten litt narkomant i blant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fattigmor

samme her...har akkurat spist ett bøtte rømme med soldip og en pose med Tortilla! Gulp!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

http://www.side2.no/helse/article2769213.ece

''Når man higer etter salt

Hva det sier om kroppen: Om ingenting annet enn det salteste av det salte vil gi tilfredsstillelse, kan det være at man har mineralmangel. Studier viser at kvinner som har lite kalsium i kosten har en tendens til å være mer sugen på salt mat, mer enn dem som får nok gjennom det daglige kostholdet. En årsak til saltsuget kan være at saltet øker kalsiumnivåene, og dermed lurer kroppen til å tro at problemet er løst. Man kan også mangle andre mineraler.

Hva det sier om personligheten: Ifølge Hirsch følger saltelskere strømmen. De har et «eksternt syn på kontroll», som betyr at de tror at ytre krefter - ikke deres egne handlinger – avgjør skjebnen.

''

''Når man higer etter søtsaker

Hva det sier om kroppen: Dette ligner på sjokoladesuget og higen etter søtsaker kan indikere at man er ute etter noe som får opp humøret – eller energien. Kroppen absorberer raffinert sukker i søtsaker raskere enn andre typer matvarer, og dette gir umiddelbar virkning på kroppen.

Hva det sier om personligheten: Sukkerelskere tar gjerne ut sin villere side. Hirsch beskriver dem som nytelsessyke og dette er personer med lite anger. De liker også å stå ut i mengden og føle seg spesielle.

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Spiste middag i 18-tida, så kan vel neppe være blodsukkerfall?

Er det mulig å ha så stort sukkerinntak at en blir fysisk og psykisk avhengig? Føles nesten litt narkomant i blant..

Javisst. Sukkeravhengighet er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viljestyrke. Kutt ut kunstig søtstoff. Regelmessige måltider, ikke så lant tid mellom. Spis frukt sammen med litt nøtter eller cottage cheese. Rå grønnsaker. Det har hjulpet for meg. De første dagene er det vanskelig, men så blir kroppen vant til å klare seg uten alt dette sukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viljestyrke. Kutt ut kunstig søtstoff. Regelmessige måltider, ikke så lant tid mellom. Spis frukt sammen med litt nøtter eller cottage cheese. Rå grønnsaker. Det har hjulpet for meg. De første dagene er det vanskelig, men så blir kroppen vant til å klare seg uten alt dette sukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.side2.no/helse/article2769213.ece

''Når man higer etter salt

Hva det sier om kroppen: Om ingenting annet enn det salteste av det salte vil gi tilfredsstillelse, kan det være at man har mineralmangel. Studier viser at kvinner som har lite kalsium i kosten har en tendens til å være mer sugen på salt mat, mer enn dem som får nok gjennom det daglige kostholdet. En årsak til saltsuget kan være at saltet øker kalsiumnivåene, og dermed lurer kroppen til å tro at problemet er løst. Man kan også mangle andre mineraler.

Hva det sier om personligheten: Ifølge Hirsch følger saltelskere strømmen. De har et «eksternt syn på kontroll», som betyr at de tror at ytre krefter - ikke deres egne handlinger – avgjør skjebnen.

''

''Når man higer etter søtsaker

Hva det sier om kroppen: Dette ligner på sjokoladesuget og higen etter søtsaker kan indikere at man er ute etter noe som får opp humøret – eller energien. Kroppen absorberer raffinert sukker i søtsaker raskere enn andre typer matvarer, og dette gir umiddelbar virkning på kroppen.

Hva det sier om personligheten: Sukkerelskere tar gjerne ut sin villere side. Hirsch beskriver dem som nytelsessyke og dette er personer med lite anger. De liker også å stå ut i mengden og føle seg spesielle.

''

''Hva det sier om personligheten: Sukkerelskere tar gjerne ut sin villere side. Hirsch beskriver dem som nytelsessyke og dette er personer med lite anger. De liker også å stå ut i mengden og føle seg spesielle.''

Det stemmer definitivt ikke på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svake menneske

Frukt hjelper litt. Nøtter er godt, men kan fort komme til å spise for mye av det, tror jeg. Jeg tror jeg har litt "Overspising light". Cottage cheese minner meg om "Rikshospitalets kur". Uffameg. :)

Takk for tips.. dette suget kommer snikende hver eneste kveld.

Skulle gått ned 10 kg og enda jeg trente to ganger spinning forrige uke så klarte jeg å smokke i meg enorme mengder sjokolade. :( Får satse på at kondisen blir bedre, i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svake menneske

''Hva det sier om personligheten: Sukkerelskere tar gjerne ut sin villere side. Hirsch beskriver dem som nytelsessyke og dette er personer med lite anger. De liker også å stå ut i mengden og føle seg spesielle.''

Det der tror jeg rett og slett bare er tullevitenskap. I samme kategori som teorien om at lange, tynne mennesker er slik og slik og runde, korte er slik og slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg rett og slett bare er tullevitenskap. I samme kategori som teorien om at lange, tynne mennesker er slik og slik og runde, korte er slik og slik.

Enig. Teoriene har i alle fall ikke stemt særlig bra på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt hjelper litt. Nøtter er godt, men kan fort komme til å spise for mye av det, tror jeg. Jeg tror jeg har litt "Overspising light". Cottage cheese minner meg om "Rikshospitalets kur". Uffameg. :)

Takk for tips.. dette suget kommer snikende hver eneste kveld.

Skulle gått ned 10 kg og enda jeg trente to ganger spinning forrige uke så klarte jeg å smokke i meg enorme mengder sjokolade. :( Får satse på at kondisen blir bedre, i alle fall. :)

Ikke glem det viktigste: Viljestyrke.

;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

Kopiene av " hva sier dette om din personlighet" kopierte jeg som en morsom kuriositet. Trodde ingen skulle ta det alvorlig. At det var åpenbart at slik "forskning" bare er tull.

Men avsnittene om hvorfor mener jeg det er mer hold i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

Har du forsøkt krom? Det kan hjelpe mot søtsug.

''Årsaken til stort søtsug kan være krom-mangel. Mange føler søtsug etter et måltid og det kan skyldes lave nivåer av blodsukker når kroppen skal ta hånd om maten man har spist. Ved å innta Prochrome får man jevnere blodsukker-nivåer og dermed minsket søtsug. Krom i lettopptagelig form organisk bundet til niacin. ''

På denne linken står det ganske mye om krom

http://www.matoghelse.no/helse/2004/09/02/krom-mot-soetsug.aspx

''De tyskamerikanske forskerne Schwartz og Mertz fant på 1950-tallet ut at krom er nødvendig for at insulin skal virke. Siden insulin griper inn i stoffskiftet til nær alle cellene i kroppen, kan mangel på krom bidra til en rekke sykdommer.

Insulin er et hormon som skilles ut fra bukspyttkjertelen. Hver gang man får i seg «høyglykemiske» karbohydrater fra poteter eller brus, stiger mengden sukker i blodet raskt. Når kroppen føler dette, gir den signal til bukspyttkjertelen om å skille ut insulin, som «geleider» overskuddet av sukker til leveren og musklene for å lagre det som glykogen eller fett. Kroppen er avhengig av krom for at insulin skal fungere normalt. Et for lavt inntak av krom kan derfor bl.a. føre til forstyrrelser i omsetningen av raffinert sukker og andre karbohydrater, og alvorlig mangel kan føre til diabetes type 2 (aldersdiabetes). ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...