Gå til innhold

100 % ufør og inntektsgivende arbeid


Gjest kinelle

Anbefalte innlegg

Gjest kinelle

Jeg synes egentlig at ordningen med at man kan tjene 1G uten at det blir trekk i uføretrygden er rart. Hvis man har vedtak på at man er 100 % arbeidsufør så er man jo arbeidsufør. Hvorfor kan man da tjene 1G uten at det blir trekk? Burde ikke uførhetsgraden reduseres tilsvarende, man er jo ikke 100 % arbeidsufør om man klarer å tjene 1G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ylllnia

helt enig

men de blir vel trekt så mye i skatt at de ikke tjener noe særlig på det?

kjenner ei som jobber 2 ganger i uken og om sommern hele sommern full tid som servitør, og er hundre prosent midlertidig uføretrygdet..

like greit at hun havner på arbeidsavklaringspenger og etterhvert faktisk blir trekt for de dagene hun jobber!

men da er det jo mulig hun ikke gidder jobbe. hun sier eneste grunnen til at hun er gidde rer jo fordi hun tjener på det.

men hun nekter bli varig ufør også, så da er det jo lite annet å velge mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få arbeidsgivere som ønsker å ansett uføre etter hvordan uføre kan tilby sin arbeidskraft, Noen kan overhode ikke jobbe p.g.a sykdom andre igjen har gode perioder, gode dager der de ønsker å jobbe. Disse har ikke en god dag hver tirsdag fra 8-16 som arbeidsgivere er avhengig av, altså å vite når folk kommer og ikke. Jeg ser ikke på det som rart at syke mennesker, kan få lov å jobbe hvis man greier det etter dagsform. Jeg missunner i hvertfall ikke syke mennesker, og synes det er greit at de kan få jobbe litt og igjen føle seg alminnelig tross at de er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er få arbeidsgivere som ønsker å ansett uføre etter hvordan uføre kan tilby sin arbeidskraft, Noen kan overhode ikke jobbe p.g.a sykdom andre igjen har gode perioder, gode dager der de ønsker å jobbe. Disse har ikke en god dag hver tirsdag fra 8-16 som arbeidsgivere er avhengig av, altså å vite når folk kommer og ikke. Jeg ser ikke på det som rart at syke mennesker, kan få lov å jobbe hvis man greier det etter dagsform. Jeg missunner i hvertfall ikke syke mennesker, og synes det er greit at de kan få jobbe litt og igjen føle seg alminnelig tross at de er syke.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Å kunne tjene litt penger i mellom når det passer en selv er noe helt annet enn å skulle binde seg til å gjøre arbeid for noen. Det er positivt at de som er syke og uføre har et insentiv til å gjøre noe inntektsgivende arbeid. Dette kan for noen kanskje være veien tilbake i lønnet arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Å kunne tjene litt penger i mellom når det passer en selv er noe helt annet enn å skulle binde seg til å gjøre arbeid for noen. Det er positivt at de som er syke og uføre har et insentiv til å gjøre noe inntektsgivende arbeid. Dette kan for noen kanskje være veien tilbake i lønnet arbeid.

''Dette kan for noen kanskje være veien tilbake i lønnet arbeid.''

Men problemet er at svært på faktisk ønsker seg tilbake i lønnet arbeid:

Få uføre vil tilbake i jobb - Blant uføre som står helt utenfor arbeidslivet, ønsker mindre enn én av ti seg tilbake i jobb.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3556167.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''Burde ikke uførhetsgraden reduseres tilsvarende, man er jo ikke 100 % arbeidsufør om man klarer å tjene 1G.''

Jo, det kan man da godt være. Man kan være 100 % ufør og ute av stand til å delta i et NORMALT arbeidsliv. Men det er ikke dermed sagt at en 100 % ufør person ikke kan gjøre noe hvis ting blir tilrettelagt. Mange uføre er jo heller ikke like syke hele tiden. Er jo fint hvis man kan jobbe litt i gode perioder og kunne ta det med ro når det røyner på. Nå er det slik, og snakker her av egen erfaring, at mange 100% uføre gjerne vil jobbe det de kan. Men det er ikke tilrettelagt for funksjonshemmede i arbeidslivet. og de kan ikke jobbe med samme fart og smidighet som alle oss andre, og blir derfor skviset ut. Da er det faktisk bedre at de har muligheten å tjene litt utenom hvis de kan, uten å få trekk i pensjonen sin som sannelig ikke er noe å bli feit av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''Dette kan for noen kanskje være veien tilbake i lønnet arbeid.''

Men problemet er at svært på faktisk ønsker seg tilbake i lønnet arbeid:

Få uføre vil tilbake i jobb - Blant uføre som står helt utenfor arbeidslivet, ønsker mindre enn én av ti seg tilbake i jobb.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3556167.ece

''Blant uføre som står helt utenfor arbeidslivet, ønsker mindre enn én av ti seg tilbake i jobb.

''

Det kommer jo an på hvordan man definerer jobb, det. En vanlig jobb vil nok de fleste uføre si nei takk til, for det klarer man ikke. Men hadde det vært snakk om arbeid med tilrettelegging og tilpassing til den enkelte ville nok svaret bli ganske annerledes. Mange uføre vil jobbe, og jobbe det de kan men blir hindret av mangel på fleksibilitet i arbeidslivet og i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

''Blant uføre som står helt utenfor arbeidslivet, ønsker mindre enn én av ti seg tilbake i jobb.

''

Det kommer jo an på hvordan man definerer jobb, det. En vanlig jobb vil nok de fleste uføre si nei takk til, for det klarer man ikke. Men hadde det vært snakk om arbeid med tilrettelegging og tilpassing til den enkelte ville nok svaret bli ganske annerledes. Mange uføre vil jobbe, og jobbe det de kan men blir hindret av mangel på fleksibilitet i arbeidslivet og i systemet.

Problemer et nok heller at det i dag er det mange som har lite å vinne økonomisk på å kjempe seg tilbake i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Hvorfor kan man da tjene 1G uten at det blir trekk?''

Denne regelen ble innført for mange år siden, fordi det ga Trygdekontorene uforholdsmessig mye arbeide å justere uførepensjonen til de som kunne utføre små jobber og hadde svært ujevn inntekt fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kinelle

Jeg synes det er kjempebra at man jobber hvis man klarer det selv om man er ufør. Jeg tror det er viktig for blandt annet selvfølelsen å gjøre noe nyttig og meningsfullt.Og samtidig kanskje være en vei ut av uførheten og inn i arbeidslivet. Er helt enig i at det er vanskelig med tilrettelagte arbeidsplasser og at det kan være med på å holde uføre utenfor arbeidslivet.

Det jeg stusser over er at man som varig ufør kan tjene 1G uten trekk (tidligere også ved midlertidig), dette kunne man ikke dersom man var på attføring eller rehabiliteringspenger. Hvorfor denne forskjellen? Dersom man ser på litt arbeid som en vei tilbake til arbeidslivet ville jeg tro at det hadde vært gunstig for attføring og rehabilitering også å kunne ha inntekt uten å bli trukket. Kan tenke meg at mange som kunne klart å jobbe litt dropper dette fordi det da blir trekk i trygd. Men nå er det jo nye regler.

Hvordan det er med de nye arbeidsavklaringspengene ifht inntekt uten trekk vet jeg ikke. Men mener å ha lest et sted at man kan tjene noe uten å bli trukket. Så kanskje det nå har blitt mer rettferdig med mulighet for inntekt uten trekk i trygd enn det var før. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Problemer et nok heller at det i dag er det mange som har lite å vinne økonomisk på å kjempe seg tilbake i jobb.

Problemet er vel helst at de ikke greier å møte opp til faste tider, hver dag pga skdommene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Problemer et nok heller at det i dag er det mange som har lite å vinne økonomisk på å kjempe seg tilbake i jobb.

''Problemer et nok heller at det i dag er det mange som har lite å vinne økonomisk på å kjempe seg tilbake i jobb.''

For de som faktisk klarer å komme seg i jobb er det ikke mange som heller ønsker å leve på trygd. For den blir man iallefall ikke feit av. Men det vil selvfølgelig alltid være noen som ikke "gidder". .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Dette kan for noen kanskje være veien tilbake i lønnet arbeid.''

Men problemet er at svært på faktisk ønsker seg tilbake i lønnet arbeid:

Få uføre vil tilbake i jobb - Blant uføre som står helt utenfor arbeidslivet, ønsker mindre enn én av ti seg tilbake i jobb.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3556167.ece

Det høres underlig ut. De få jeg kjenner som er mer uføre eller langtidssykmeldt ønsker alle å komme tilbake i jobb.

Uansett synes det i så fall klart at man har en jobb å gjøre når det gjelder holdninger. Sier ikke at alle skal ønske å jobbe (for noen er det helt urealistisk), men det bør være mål for en større andel enn 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

''Problemer et nok heller at det i dag er det mange som har lite å vinne økonomisk på å kjempe seg tilbake i jobb.''

For de som faktisk klarer å komme seg i jobb er det ikke mange som heller ønsker å leve på trygd. For den blir man iallefall ikke feit av. Men det vil selvfølgelig alltid være noen som ikke "gidder". .

Man blir ikke rik av å gå på trygd. Tror lønnet arbeid for de aller fleste lønner seg. Men som en sier her, det er alltid noen som ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nytten i å ha en fot i arbeidslivet og samtidig trygghet til å ta pause når man må. Om man blir bedre/bra så er det lettere å tilpasse seg arbeidslivet igjen, enn om man ikke har sett snurten av det på ti år.

Og blir man verre så trenger man ikke slite seg ut enda mer på papirmølle for å ha noe å leve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiller ingen rolle allikevel

Det spiller ingen rolle, for de vil jo ikke jobbe uansett. Har hatt mange uføre i jobb og det varer ikke lenge før de ikke gidder å dukke opp. Går toppen noen uker. Noen kommer ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...