Gå til innhold

Sjokolade og depresjon


Gjest Avaria

Anbefalte innlegg

Gjest Avaria

Tenkte jeg skulle dele min erfaring med mørk sjokolade her :) Har hatt angst og depresjon i lang tid. Lite energi, mørke tanker mm. Opplevde i dag noe merkelig etter at jeg spiste mørk sjokolade. Var som om hele depresjonen blei blåst vekk, og alt var bare lyst og positivt. Fikk plutselig gjort en masse i huset, gått lang tur med mer.Klarer ikke bekymre meg, så det må ha gjort noe med angsten også. Skal prøve dette igjen. Ikke hatt det sånn på lenge, ikke med antidepressiva heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mørk sjokolade anbefales da det inneholder færre kalorier enn lys sjokolade og er så pass mektig at en ikke klarer å spise så mye av det.... Et godt tips for de som prøver å holde vekten og for de som ønsker en liten oppkvikker. En liten bit hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avaria

Mørk sjokolade anbefales da det inneholder færre kalorier enn lys sjokolade og er så pass mektig at en ikke klarer å spise så mye av det.... Et godt tips for de som prøver å holde vekten og for de som ønsker en liten oppkvikker. En liten bit hver dag :)

Sjokoladen var mørk, men jeg klarte mer enn en liten bit. Blei kvalm da, men det var det jammen verdt allikevel :) Men du har nok rett. En liten bit hver dag er nok best for vekta. Men lurer på om det har samme effekt på depresjon da. Rart det skulle ha en så sterk effekt på meg. Kanskje "sjokoladeterapi" kan ha noe for seg? ;) Må testes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladen var mørk, men jeg klarte mer enn en liten bit. Blei kvalm da, men det var det jammen verdt allikevel :) Men du har nok rett. En liten bit hver dag er nok best for vekta. Men lurer på om det har samme effekt på depresjon da. Rart det skulle ha en så sterk effekt på meg. Kanskje "sjokoladeterapi" kan ha noe for seg? ;) Må testes :)

Det er vel vitenskapelig bevist at sjokolade fører til en oppstemthet/liten lykkerus som noen blir avhengige av. Men det er vel ikke akkurat verd det hvis en stapper i seg alt for mye. Nå tenker jeg ikke på at du spiste litt for mye i dag. Men som du sier, en blir kvalm av det, så en orker nok ikke spise så mye hver dag... En liten bit mørk er lov :) Ta en bit eller to til ettermiddagskaffen. Da kan en ellers leve sunt, men tillate seg en liten nytelse i løpet av dagen. Anbfefaler Bocca, den er god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avaria

Det er vel vitenskapelig bevist at sjokolade fører til en oppstemthet/liten lykkerus som noen blir avhengige av. Men det er vel ikke akkurat verd det hvis en stapper i seg alt for mye. Nå tenker jeg ikke på at du spiste litt for mye i dag. Men som du sier, en blir kvalm av det, så en orker nok ikke spise så mye hver dag... En liten bit mørk er lov :) Ta en bit eller to til ettermiddagskaffen. Da kan en ellers leve sunt, men tillate seg en liten nytelse i løpet av dagen. Anbfefaler Bocca, den er god :)

Som du sier så er det nok ikke verdt det om man skal være kvalm hver dag. Men det var verdt å oppdage dette synes jeg. :) En mindre, begrenset mengde pr. dag er sikkert det beste. Jeg er såpass heldig at vekten holder seg noenlunde stabil uansett hva jeg gjør, virker det som. Men kvalmen var litt i meste laget ;)

Takk for tips! Da skal jeg prøve Bocca. Mørkest mulig, og minst mulig melk er sikkert bra. Er en slikkmunn, så sikkert best å kjøpe sånne små sjokolader ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Mørk sjokolade er vel positivt for seratoninproduksjonen eller noe? Altså er det ikke som "trøstespising" det har effekt, men faktisk medisinsk. Innen rimelighetens grenser, selvsagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Avaria

Mørk sjokolade er vel positivt for seratoninproduksjonen eller noe? Altså er det ikke som "trøstespising" det har effekt, men faktisk medisinsk. Innen rimelighetens grenser, selvsagt ;)

Tror det må ha boosta flere aminer og peptider også. Reine euforien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UPF58

Som du sier så er det nok ikke verdt det om man skal være kvalm hver dag. Men det var verdt å oppdage dette synes jeg. :) En mindre, begrenset mengde pr. dag er sikkert det beste. Jeg er såpass heldig at vekten holder seg noenlunde stabil uansett hva jeg gjør, virker det som. Men kvalmen var litt i meste laget ;)

Takk for tips! Da skal jeg prøve Bocca. Mørkest mulig, og minst mulig melk er sikkert bra. Er en slikkmunn, så sikkert best å kjøpe sånne små sjokolader ;)

Hva med sukkeret? Er selv en slikkmunn og elsker både melkesjokolade og annet søtt,helst Supermix og Godt og Blandet.Dette er vel trøstespising,og jeg vet vel nå hvorfor jeg ikke har matlyst om morgenen.Med 0,5-1 liter cola og en pose av dette og 100+ gram potetgull med ost og løk har man vel fått i seg sikkert 3-5000 kalorier.Ikke rart jeg først blir sulten i 14-15 tida.Jeg sover fra 2-10 +/- i natt var det fra 3-11.Men det blir gjerne noe sjokolade og Safari kjeks til kaffen da.Skal kjøpe noe mørsk sjokolade neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avaria

Hva med sukkeret? Er selv en slikkmunn og elsker både melkesjokolade og annet søtt,helst Supermix og Godt og Blandet.Dette er vel trøstespising,og jeg vet vel nå hvorfor jeg ikke har matlyst om morgenen.Med 0,5-1 liter cola og en pose av dette og 100+ gram potetgull med ost og løk har man vel fått i seg sikkert 3-5000 kalorier.Ikke rart jeg først blir sulten i 14-15 tida.Jeg sover fra 2-10 +/- i natt var det fra 3-11.Men det blir gjerne noe sjokolade og Safari kjeks til kaffen da.Skal kjøpe noe mørsk sjokolade neste gang.

Hva med å bytte ut alt med sunn og variert kost, og heller unne seg en liten bit mørk sjokolade for dagen? Nei, det er ikke sunt å dytte i seg for mye sukker på en dag. Den colaen er jo en sukkerbombe i seg selv. Men jeg skjønner godt at du er glad i søtt, det er jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade anbefales da det inneholder færre kalorier enn lys sjokolade og er så pass mektig at en ikke klarer å spise så mye av det.... Et godt tips for de som prøver å holde vekten og for de som ønsker en liten oppkvikker. En liten bit hver dag :)

Den inneholder både flere kalorier og mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladen var mørk, men jeg klarte mer enn en liten bit. Blei kvalm da, men det var det jammen verdt allikevel :) Men du har nok rett. En liten bit hver dag er nok best for vekta. Men lurer på om det har samme effekt på depresjon da. Rart det skulle ha en så sterk effekt på meg. Kanskje "sjokoladeterapi" kan ha noe for seg? ;) Må testes :)

Jeg har brukt søtsaker og sjokolade (melkesjokolade) som antidepressiva. Er ikke å anbfefale hvis vekten blir for høy:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...