Gå til innhold

behandler privatpraktiserende psykologer barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Eveline15

jeg har en ung slektning på tretten år som i de siste to årene har begynt å slite veldig psykisk uten at man har klart å finne ut egentlig hva det er som gjør at han fungerer så dårlig. Han begynte på BUP for et halvt år siden. Problemet er at han i løpet av det halve året har hatt tre psykologer å forholde seg til, da alle har sluttet eller gått over i nye stillinger. Foreldrene er ganske fortvilet over at han aldri helt kommer i gang med behandling. Da han er vanskelig å diagnostisere så er det veldig viktig at han har en stabil person å forholde seg. Foreldrene har heller ikke merket noe bedring på gutten siden han begynte der og er ganske fortvilte over at de har så mange personer å forholde seg til på BUP.

Behandler privatpraktiserende psykologer bare voksne eller tar de i mot barn også? Hvis de fant en flink psykolog som tillegg var stabil så kunne det jo hjelpe. Foreldrene har god råd, så de er ikke avhengig av en med avtale.

Hvis de privatpraktiserende også tar i mot barn, er det en pasientgruppe de liker å behandle? vet desverre at veldig mange privatpraktiserende er veldig selektive til hvem de vil behandle og kan avslå uten grunnlag.

Finnes det andre løsninger enn BUP for denne gutten? Kan Nick Waal være en annen løsning. Familien bor i Oslo.

Fortsetter under...

Nic Waal er vel en BUP i Oslo, så det er ingen grunn til å forvente mer stabilitet der enn andre steder.

Derimot finnes det enkelte privatpraktiserende psykologer og psykiatere i Oslo (med og uten full trygderefusjon) som har spesialisert seg på å behandle barn.

Gjest Eveline15

PPF kanskje?

jeg går ut i fra at du mener PPT? Slik jeg har forstått det så arbeider PPT mere pedagogisk og psykologisk i forhold til de vansker elevene måtte ha i skolefagene. Her er det kun snakk om psykiske problemer, og BUP har de redskapene som skal til for å kartlegge og diagnostiserere slike vansker.

Gjest Eveline15

Nic Waal er vel en BUP i Oslo, så det er ingen grunn til å forvente mer stabilitet der enn andre steder.

Derimot finnes det enkelte privatpraktiserende psykologer og psykiatere i Oslo (med og uten full trygderefusjon) som har spesialisert seg på å behandle barn.

Er det noe sted man kan finne disse behandlerne uten å gå gjennom hele lista?

Annonse

Gjest Eveline15

De behandler barn. Jeg vet ikke om alle gjør det, eller om det bare er spesialister på barn, men jeg vet at en jeg kjenner har fått god hjelp av Katrin Koch, som holder til i Oslo sentrum.

Vet du om det er stor pågang hos disse behandlerne?

Gjest i oslo

jeg går ut i fra at du mener PPT? Slik jeg har forstått det så arbeider PPT mere pedagogisk og psykologisk i forhold til de vansker elevene måtte ha i skolefagene. Her er det kun snakk om psykiske problemer, og BUP har de redskapene som skal til for å kartlegge og diagnostiserere slike vansker.

Nei, jeg mener PPF bedre læring i oslo. Den ene som jobber der er psykolog.

Gjest i oslo

vet du noe om kompetansen den psykologen har? Man er usikker på om denne gutten kanskje lider av bipolar lidelse. ME har også vært antydet.

Hvis du går inn på hjemmesidene ppf bedre læring så kan du lese nærmere om kompetansen til de som jobber der.

vet du noe om kompetansen den psykologen har? Man er usikker på om denne gutten kanskje lider av bipolar lidelse. ME har også vært antydet.

Hvis det er grunn til å tro at gutten har bipolar lidelse, så ville jeg prøvd å finne en barnepsykiater heller enn en psykolog.

Annonse

Gjest Nerda

Ja, privatpraktiserende psykologer behandler barn. I slutten av tenåra gikk jeg til en psykolog som behandlet alle aldre. Hun hadde barneleker på kontoret sitt - antagelig ment til rollespill.

MEN er det mistanke om psykisk lidelse, så tror jeg ikke en privatpraktiserende psykolog ville gi seg ut på behandling utover vanlige angstlidelser og lettere depresjoner.

Jeg tror barnepsykiater er det rette når det er grunn til mistanke om alvorlige problemer som biplar lidelse, eller annen mer alvorlig psykisk problematikk. Mye av dette krever medisinering - som er en spesialistoppgave.

Jeg vet ikke hva du har i mot BUP, men jeg ville høre med fastlegen først av alt. Alle psykologer med driftsavtale krever legehenvisning. Å gå til en som ikke har avtale koster mye penger. Hør med fastlegen om hn vet om eventuelt privatpraktiserende psykiatere som har interesse for barn, eller spesialisering i barnepsyk.

Håper du finner fram i jungelen!

Gjest Eveline15

Hvis det er grunn til å tro at gutten har bipolar lidelse, så ville jeg prøvd å finne en barnepsykiater heller enn en psykolog.

ja hvis man fikk tak i det hadde det vært det beste, eventuelt en psykolog som hadde et godt samarbeid med en psykiater.

Gjest Eveline15

Jeg mener at på listen over privatpraktiserende psykologer og psykiatere i helse sør-øst er det en egen del for behandlere som jobber med barn.

ja, jeg så det nå. Men står det for alle psykologer, hva de er spesialister i? Kan alle psykologer behandle barn, selv om de har ulike spesialiseringer?

ja, jeg så det nå. Men står det for alle psykologer, hva de er spesialister i? Kan alle psykologer behandle barn, selv om de har ulike spesialiseringer?

Det står ikke hva psykologene er spesialister på. Tror neppe alle kan behandle barn. Mener det står en egen kategori for barnepsykologer- og psykiatere.

Gjest Eveline15

Det står ikke hva psykologene er spesialister på. Tror neppe alle kan behandle barn. Mener det står en egen kategori for barnepsykologer- og psykiatere.

Jeg innbiller meg at de psykologene som jobber med barn jobber sammen med andre psykologer i et team. De jobber neppe alene. Å behandle barn er utfordrende. I tillegg kan man få foreldrene på nakken, dersom de mener at du gjør en dårlig jobb. Det skjer ikke så ofte når pasienten er voksen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...