Gå til innhold

Amøber på avveie - hva er det?

Gjest Vet ikke riktig...

Anbefalte innlegg

Gjest Vet ikke riktig...

Jeg har nettopp snakket med en bekjent som etter sigende skal ha "amøber i magen". Hva er det? Jeg har aldri hørt om det før. Hvordan kureres det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En amøbe - hvis man ser bort fra høyreekstremister ;-) - er den største type encellede organismer:

Fra Wikipedia:

En amøbe (gr. amoibos = vekslende) er en protozo, et encellet dyr, uten fast kroppsform.

Innen gruppen amøber finnes arter som er fra bare 90 μm til 0,8 mm i diameter (blant de største encellede dyr). Amøbene danner ikke noe eget monofyletisk taxon, og kan dermed ikke tilbakeføres til en enkelt urart. Denne livsformen har skilt seg ut i forskjellige taxa, og ulike amøbe-arter er med andre ord analoger fylogenetisk.En amøbe (gr. amoibos = vekslende) er en protozo, et encellet dyr, uten fast kroppsform.

===

Amøbisk dysentri, for eksempel, er altså en encellet organisme som lever i magen. Man blir kvitt det med antibiotika, etter det jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vet ikke riktig...

En amøbe - hvis man ser bort fra høyreekstremister ;-) - er den største type encellede organismer:

Fra Wikipedia:

En amøbe (gr. amoibos = vekslende) er en protozo, et encellet dyr, uten fast kroppsform.

Innen gruppen amøber finnes arter som er fra bare 90 μm til 0,8 mm i diameter (blant de største encellede dyr). Amøbene danner ikke noe eget monofyletisk taxon, og kan dermed ikke tilbakeføres til en enkelt urart. Denne livsformen har skilt seg ut i forskjellige taxa, og ulike amøbe-arter er med andre ord analoger fylogenetisk.En amøbe (gr. amoibos = vekslende) er en protozo, et encellet dyr, uten fast kroppsform.

===

Amøbisk dysentri, for eksempel, er altså en encellet organisme som lever i magen. Man blir kvitt det med antibiotika, etter det jeg husker.

Mange takk for opplysende fakta!

Min venninne hadde fått påvist amøber i magen etter å ha blitt undersøkt i en "kvantemaskin". Hva skal man tro om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne hadde fått påvist amøber i magen etter å ha blitt undersøkt i en "kvantemaskin". Hva skal man tro om det?

En en "kvantemaskin" et eller annet "alternativt" påfunn?

I så faller det bare en måte å tømme lommeboken på. Det er ikke noe "alternativt" med amøber, og hvis hun hadde dem ville hun hatt ordentlige smerter, diaré (ofte blodig), kanskje kaste opp, osv.

Hvis hun virkelig har amøber så fikses det på noen få dager med vanlig antibiotika.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det! Jeg visste jeg hadde sett at det var fupp og fanteri:

http://28815.vgb.no/2010/02/17/det-er-alltid-mulig-a-gj%C3%B8re-det-mer-tullete/

Dette er garantert 100% bedrageri, og internettsiden hans kommer til å bli fjernet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En en "kvantemaskin" et eller annet "alternativt" påfunn?

I så faller det bare en måte å tømme lommeboken på. Det er ikke noe "alternativt" med amøber, og hvis hun hadde dem ville hun hatt ordentlige smerter, diaré (ofte blodig), kanskje kaste opp, osv.

Hvis hun virkelig har amøber så fikses det på noen få dager med vanlig antibiotika.

Med vennlig hilsen

''Hvis hun virkelig har amøber så fikses det på noen få dager med vanlig antibiotika.''

Eller en ormekur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...