Gå til innhold

Gravid mens rehabilitering??

Gjest Hadde vært kjempefint med hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Hadde vært kjempefint med hjelp
Skrevet

En venninne av meg er nå inne i en prosess der det ser ut for at det blir rehabilitering eller slike avklaringspenger som det heter...

Er helt i starten av dette med meldekort og slikt.

Har vært sykemeldt 1 år fra jobben sin, og er ikke medisinsk klar for denne jobben igjen...

Nå er hun gravid - noe som de syns er hyggelig, men hva gjør dette med lønnssituasjonen? Noen som vet det?

Vil hun miste avklaringspenger? Kinkig situasjon... Syns hvis et ungt menneske må avbryte et ønsket svangerskap pga økonomi npr hun er syk!

Noen som vet noe om dette og kan hjelpe oss?

Hadde satt stor pris på hjelp her, hun ønsker ikke fortelle på NAV at hun er gravid, ikke før hun vet mer om hvilke muligheter hun nå har...

Fortsetter under...

Gjest jgdsjg
Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/217398.cms

Slik jeg leser det så vil hun ha rett på foreldrepenger ved fødsel etter at barnet er født. Jeg antar at hun vil ha rett på arbeidsavklaringspenger hele perioden mens hun er gravid så framt hun kan ta i mot tiltak/behandling for å bedre arbeidsevnen.

Du kan evt lese reglene på lovdata.no. Loven er: Folketrygdloven, eller Lov om folketrygd. Usikker på kapittel/paragraf, men handler om ytelser under uførhet.

Gjest hun får takke velferdsstaten for at dette er mulig
Skrevet

Arbeidsavklaringspenger ved fødsel

Arbeidsavklaringspenger ytes helt frem til fødselen så fremt brukeren fortsatt kan anses for aktiv i sin arbeidsavklaringsprosess, jf. § 11-8. De første seks ukene etter fødselen ytes det ikke arbeidsavklaringspenger for de brukere som deltar i arbeidsrettede tiltak, jf. forskrift om arbeidsrettede tiltak § 1-7 og arbeidsmiljøloven §12-4. Imidlertid kan det ytes arbeidsavklaringspenger også i disse seks første ukene etter fødselen, så fremt kvinnen kan dokumentere at det er bedre for henne å være i arbeidsrettet tiltak i dette tidsrommet, se arbeidsmiljøloven § 12-4 andre ledd. For brukere som er under aktiv behandling eller andre aktiviteter, jf § 11-6 bokstav a og c, vil retten til arbeidsavklaringspenger de seks første ukene etter fødsel måtte avgjøres etter en konkret vurdering i det enkelte tilfelle. Det avgjørende vil være hvorvidt vedkommende fortsatt kan anses for å være aktiv i sin arbeidsavklaringsprosess jf. § 11-8. Dersom hun ikke er det skal ytelsene stanses, med rett til gjenopptak etter § 11-20.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/232388.cms

Gjest Hadde vært kjempefint med mere hjelp
Skrevet

Tusen takk til dere som har svart... Jeg er fryktelig dårlig på så mye tekst og så mye og sette seg inn i desverre!

Vil dette bety at hun har rett på arbeidsavklaringspenger frem til fødselen og i 46 eller 52 uker etter dette? Som om hun skulle jobbet?

Er en kombinasjon av mange vondter i kroppen og depresjon/angst hun er inne i systemet i utgangspunktet hvis det har noe og si?

Jeg/vi trenger det litt inn med t-skje, desverre, ingen av oss har helt lett for og forstå all skriften som står... går litt i surr, sliter med det desverre....

Takker for videre hjelp... og som en av dere skriver under med, at hun kan takke velferdsstaten, det er BRA:o)

Gjest jgdsjg
Skrevet

Tusen takk til dere som har svart... Jeg er fryktelig dårlig på så mye tekst og så mye og sette seg inn i desverre!

Vil dette bety at hun har rett på arbeidsavklaringspenger frem til fødselen og i 46 eller 52 uker etter dette? Som om hun skulle jobbet?

Er en kombinasjon av mange vondter i kroppen og depresjon/angst hun er inne i systemet i utgangspunktet hvis det har noe og si?

Jeg/vi trenger det litt inn med t-skje, desverre, ingen av oss har helt lett for og forstå all skriften som står... går litt i surr, sliter med det desverre....

Takker for videre hjelp... og som en av dere skriver under med, at hun kan takke velferdsstaten, det er BRA:o)

Hun har rett på arbeidsavklaringspenger fram til fødsel. Hun vil også ha rett på foreldrepenger ved fødsel.

Med andre ord så vil hun ha noe å leve av hele tida.

Gjest takk for hjelpen!
Skrevet

Hun har rett på arbeidsavklaringspenger fram til fødsel. Hun vil også ha rett på foreldrepenger ved fødsel.

Med andre ord så vil hun ha noe å leve av hele tida.

Ok, tusen takk skal du ha, det lettet mye... og ja, velferdsstaten Norge er bra! Kjempefint at dette er en mulighet, kjempedumt at mange bruker det for det det er verdt!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...