Gå til innhold

Jordet/Ujordet ledninger m.m.

Anbefalte innlegg

Gjest rillz

Jeg starter et nytt tema på et innlegg jeg hadde tidligere i dag.

Jeg har ujordet stikkontakter i veggene og har i alle år brukt jordet skjøteledninger/forgreninger ut fra disse. Jeg kan ikke skjønne at dette skal ha noe å si, eller tar jeg feil?

Videre lurer jeg på hvor mange forgreninger man kan ha på et vegguttak(dobbelkontakt - tror det er 10 amp kurs på den) - jeg har i dag to stk 4-veis forgreninger på de to uttakene med type tv, stereo, dekoder, playstation, tlfmodem, trådløstmodem, dvd, og telefon på dem.

Jeg har hatt det sånn i 10 år uten problemer, men er det et risikoopplegg jeg har bak tv-benken?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345143-jordetujordet-ledninger-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det er ikke farlig å bruke en jordet forgrening slik, så lenge ikke noen andre kommer og plugger inn et apparat som SKAL være jordet, fordi de tror forgreningen er jordet.

Det som ev. er farlig med forgreninger er to ting: strøm (Ampere) eller effekt (Watt), og at slike forgreninger slenger og blir skadet. Hvis du ikke trekker mye strøm (det høres ikke ut slik, med mindre du har en 50 tommer plasmaskjerm), og ledningene ligger beskyttet er det nok greit.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...