Gå til innhold

planlegge nytt kjøkken.

Gjest hjelp meg med kjøkkenet mitt

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp meg med kjøkkenet mitt

Jeg har lite kjøkken og ønsker meg mer benkeplass. Hvis jeg velger hjørnekomfyr så vil jeg vinne mest plass igjen til benk. Jeg liker ikke hjørneskapet jeg har i dag, derfor er jeg ganske sikker på at jeg kunne tenke meg å utnytte hjørnet bedre.

Men så er det jo slik at det ikke er trendy med hjørnekomfyrer i vår tid. Er det noen her inne som kan si meg fordeler og ulemper med sine hjørneløsninger og gi meg gode råd?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345160-planlegge-nytt-kj%C3%B8kken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest majas mamma

Hadde brydd meg fint lite om hva som er trendy, og heller forkusert på det praktiske. Selv har jeg ikke hjørnekomfyr pga et langt og smalt kjøkken, Men svigermor har hjørnekomfyr og jeg må si at det er veldig praktisk. Da har hun benkeplass på begge sider, samt at hun slipper unna det hjørnet hvor "alt" samler seg opp.

Trendene kommer til å endre seg mange ganger før du skal kjøpe nytt kjøkken igjen (vil jeg tro, med mindre du har tenkt å kjøpe nytt kjøkken veldig ofte :-) )

Anbefaler å tenke på hva som er praktisk, hva du ønsker og hva som vil fungere best over tid - skriv gjerne for/i mot-lister på de forskjellige løsningene.

Selv er jeg utrolig glad i kokeøy, i de kjøkken hvor dette fungerer. Og varmebestandig plate på kokeøya/ev. benken - så man kan sette fra seg kasseroller etc i farta uten at man ødelegger noe.

Gjest hjelp meg med..

Hadde brydd meg fint lite om hva som er trendy, og heller forkusert på det praktiske. Selv har jeg ikke hjørnekomfyr pga et langt og smalt kjøkken, Men svigermor har hjørnekomfyr og jeg må si at det er veldig praktisk. Da har hun benkeplass på begge sider, samt at hun slipper unna det hjørnet hvor "alt" samler seg opp.

Ja, akkurat slik tenker jeg også. At man får mye god benkplass på begge sidene.

Gjest hjelp meg med..

Trendene kommer til å endre seg mange ganger før du skal kjøpe nytt kjøkken igjen (vil jeg tro, med mindre du har tenkt å kjøpe nytt kjøkken veldig ofte :-) )

Anbefaler å tenke på hva som er praktisk, hva du ønsker og hva som vil fungere best over tid - skriv gjerne for/i mot-lister på de forskjellige løsningene.

Selv er jeg utrolig glad i kokeøy, i de kjøkken hvor dette fungerer. Og varmebestandig plate på kokeøya/ev. benken - så man kan sette fra seg kasseroller etc i farta uten at man ødelegger noe.

Kokeøy hadde vært perfekt, men det er ikke plass på kjøkkenet mitt dessverre.

Når det gjelder trender så går jeg for nøytralt hvitt kjøkken og ikke altfor fancy stil, men siden det blir helt nytt så ønsker jeg jo heller ikke at noen skal synes det er gammeldags før tiden..

Men jeg vet at jeg ikke skal ha en enorm hette over ihvertfall. Det skal bli en litt fin vifte i aluminium som henger ned.

Annonse

Gjest hjelp meg med..

På ikea.no kan du laste ned et kjøkkenplanleggings-verktøy der du tegner opp rommet og kan leke med å plassere benker og skap.

Kanskje hjelper det deg med idéer selv om du ikke skulle ønske Ikea-kjøkken :-)

Jeg har allerede prøvd meg på kvik og hth sitt tegneprogram.

Men det er ikke noen av dem som har eget opplegg for komfyr i hjørneløsninger. Kun på rett benk. Så det blir ikke riktig 3d bilde for meg dessverre.

På ikea.no kan du laste ned et kjøkkenplanleggings-verktøy der du tegner opp rommet og kan leke med å plassere benker og skap.

Kanskje hjelper det deg med idéer selv om du ikke skulle ønske Ikea-kjøkken :-)

Ovn i hjørnet er lurt om du ønsker mer benkeplass, men det går utover skap-plassen. Dessuten er det er litt kukete på den måten at det må litt snekkerkompetanse for å tilpasse benkeplaten, og ikke minst for å få det til å bli fint rundt avtrekket over komfyren. Hva som er trendy og ikke bør du gi deg en god fan i. Men vit at om du går for noe sånnt minimalistisk vås i kirurgisk stål og glass - så har du smaken i ræva. Og det har jo de fleste.

Jeg har allerede prøvd meg på kvik og hth sitt tegneprogram.

Men det er ikke noen av dem som har eget opplegg for komfyr i hjørneløsninger. Kun på rett benk. Så det blir ikke riktig 3d bilde for meg dessverre.

På Ikea sitt tegneprogram kan du tegne komfyr i hjørne. Det krever mye plass for komfyr i hjørne, går vekk mye dødplass-jeg har aldri skjønt meg på de som vil ha det.

Gjest hjelp meg med..

På Ikea sitt tegneprogram kan du tegne komfyr i hjørne. Det krever mye plass for komfyr i hjørne, går vekk mye dødplass-jeg har aldri skjønt meg på de som vil ha det.

Nå har jeg vært inne på ikea sine planleggingsider også ,og fant hjørneløsningen. Det var rart at ikke de andre store kjøkkenleverandørene hadde det.

Jeg tenker slik at jeg aldri bruker hjørnet mitt til noe fornuftig. Kun bortstuingsplass for masse unyttige ting.

Mens jeg trenger rette arbeidsbenker til å arbeide på. Det er særlig prekært når jeg og ungene skal bake isammen og stå ved siden av hverandre og f.eks trille boller. Det er rett og slett ikke plass for oss alle på en gang. Så nå kutter jeg på høyskap og hvis komfyren også flyttes så har vi plutselig 1,20 ekstra arbeidsplass.

Så jeg kan ikke forstå annet enn at det må være lurt for oss.

Nå har jeg vært inne på ikea sine planleggingsider også ,og fant hjørneløsningen. Det var rart at ikke de andre store kjøkkenleverandørene hadde det.

Jeg tenker slik at jeg aldri bruker hjørnet mitt til noe fornuftig. Kun bortstuingsplass for masse unyttige ting.

Mens jeg trenger rette arbeidsbenker til å arbeide på. Det er særlig prekært når jeg og ungene skal bake isammen og stå ved siden av hverandre og f.eks trille boller. Det er rett og slett ikke plass for oss alle på en gang. Så nå kutter jeg på høyskap og hvis komfyren også flyttes så har vi plutselig 1,20 ekstra arbeidsplass.

Så jeg kan ikke forstå annet enn at det må være lurt for oss.

Kan godt hende at det er lurt. Ville kanskje ha bygd opp en nisje bak komfyren (til olje, krydder osv). De andre kjøkkenprodusentene har sikkert løsningen også, men det kan hende at du må skråstille skapet når du tegner inn.

Gjest 160 cm lav...

Som flere sier - trendy eller ei, gi faen i akkurat det.

MEN: Hvis du er som meg, ca. 160 cm høy (eller helst lav...), så er det litt trøblete å få brukt plassen inni hjørnet godt. Altså, det som blir igjen bak koketoppen. Jeg la i grunnen puppa oppi alt det varme hvis jeg skulle baki der, og det var upraktisk.

Gjest Elextra

Ovn i hjørnet er lurt om du ønsker mer benkeplass, men det går utover skap-plassen. Dessuten er det er litt kukete på den måten at det må litt snekkerkompetanse for å tilpasse benkeplaten, og ikke minst for å få det til å bli fint rundt avtrekket over komfyren. Hva som er trendy og ikke bør du gi deg en god fan i. Men vit at om du går for noe sånnt minimalistisk vås i kirurgisk stål og glass - så har du smaken i ræva. Og det har jo de fleste.

''Dessuten er det er litt kukete ''

LOL - artig ordbruk!

Annonse

Gjest Har hjørneløsning

Vi har kjørnekomfyr og er veldig fornøyd med det. Jeg var ikke klar over at det ikke var trendy lenger. Jeg ser at noen sier at det er vanskelig å tilpasse benkeplaten. Det var det ikke. Nede har vi kjøkkenskap som går helt inntil komfren (som er innebygd), mens vi oppe har avrundede hyller inn mot avtrekket.

Jeg kan i grunnen ikke komme på noe jeg er misfornøyd med, og vi har hatt denne løsningen i over ti år.

Jeg er enig med de fleste som har svart at du bør velge det praktiske fremfor det som er trendy. De fleste (? håper jeg iallfall) beholder kjøkkeninnredningen mye lenger enn trendene endrer seg.

Men jeg har forsøkt meg litt med Ikeas kjøkkenprogram, og synes at hjørneløsning tar ganske mye plass. Men hvis det er benkeplassen som er hovedformålet, så er det kanskje greit at det går på bekostning av skapplassen?

Gjest Elextra

Må først presisere at jeg ikke har særlig erfaring med hjørneløsning, men har jo sett det noen steder.

Med mindre du har tenkt å sette den i vinkel, kan jeg ikke forstå at det går veldig mye plass til hjørnekomfyr? Har du forsøkt å måle opp hvor mye benkeplass (for ikke å snakke om skapplass) som forsvinner om du skal ha en komfyr på tvers i hjørnet?

Forøvrig synes jeg ikke du skal bry deg om trender når det gjelder kjøkken - det skal vel vare en stund. Eneste jeg forsøker å unngå er de trendene som akkurat er på vei ut - de blir en gjerne litt lei av ;).

Har ikke oppfattet hjørnekomfyr å være del av noen nylig trend.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...