Gå til innhold

Folk som har grusom telefonstemme..

Anbefalte innlegg

Gjest kaliumsorbat

har en venninne som har en fæl telefonstemme. Det er akkurat som om hun skriker inni røret, og jeg må holde telefonen et stykke fra røret. Det hjelper ikke at hun elsker å prate i telefonen heller. Jeg oppfordrer ofte til sms. Kunne ønske at hun foretrakk det istedet.

De som ansettes i jobber hvor de må prate mye i telefon, vurderes de etter hvor fin telefonstemme de har? Tror nok ikke hun hadde fått noe jobb i radio feks.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345170-folk-som-har-grusom-telefonstemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kaliumsorbat

''vurderes de etter hvor fin telefonstemme de har?''

Ville ikke det vært diskriminering?

vel, de vil vel ikke tape økonomisk på å ha en person som har en stemme som gjør at folk ikke orker å høre på ? Da tenker jeg spesielt på radio. Alle kan vel ikke få jobb i radio. tror ikke det går under diskrimineringsloven.

vel, de vil vel ikke tape økonomisk på å ha en person som har en stemme som gjør at folk ikke orker å høre på ? Da tenker jeg spesielt på radio. Alle kan vel ikke få jobb i radio. tror ikke det går under diskrimineringsloven.

Dette er like diskriminerende som å nekte noen jobb på grunn av hudfarge.

Gjest kinelle

Det er vel ikke verre enn å oppgi en annen grunn enn fæl telefonstemme til at personen ikke fikk jobben.

Det skjer jo hele tiden at dersom man ikke ønsker å ansette en person så finner man en "gyldig" grunn til at en annen kommer foran. En sjef jeg kjenner er helt åpen (ikke offentlig) på at han ikke ansetter kvinner han antar vil bli gravide de kommende år, noe han selvfølgelig ikke oppgir som grunn men han finner en annen plausibel forklaring på hvorfor en annen er bedre egnet. Jeg er ikke på noen måte enig i dette, men har forstått at dette er ganske utbredt i visse yrker.

Annonse

Dette er like diskriminerende som å nekte noen jobb på grunn av hudfarge.

Vås.

En grei telefonstemme er vesentlig for å gjøre jobben. Hudfarge er det neppe, med mindre man skal kamuflere seg hhv som nudist på Svalbard eller i en kullgruve.

Med vennlig hilsen

For å jobbe i radio, må man ha en klar og tydlig stemme. Jeg tar masse telefoner på jobb, og må stadig lese inn meldinger på telefonsvareren. Jeg synes selv stemmen min er fæl. Høres ut som en liten unge som er tett i nesen... Men men. Ingen andre som vil gjøre denne jobben så...

Vås.

En grei telefonstemme er vesentlig for å gjøre jobben. Hudfarge er det neppe, med mindre man skal kamuflere seg hhv som nudist på Svalbard eller i en kullgruve.

Med vennlig hilsen

''En grei telefonstemme er vesentlig for å gjøre jobben.''

Hvordan man oppfatter en telefonstemme er helt subjektivt.

'' Hudfarge er det neppe''

Det kommer helt ann på jobben. Det er ikke sikkert at et advoktkontor mener at en hijab-kledd pakistaner vil gjøre en like god jobb med å fronte firmaet i resepsjonen som en bleda-hvit nordmann (ellers, strengt tatt, "nordperson" er det vel riktigere å si).

Diskriminering er det okke som.

Det kommer helt ann på jobben. Det er ikke sikkert at et advoktkontor mener at en hijab-kledd pakistaner vil gjøre en like god jobb med å fronte firmaet i resepsjonen som en bleda-hvit nordmann (ellers, strengt tatt, "nordperson" er det vel riktigere å si).

Nei, hvordan man oppfatter en stemme kan man fint ha noen rimelig objektive kriterier for.

Hvorfor skulle ikke en kvinne med skaut osv osv?

Nà var det vel ikke hvilke formeninger et advokatkontor kan ha, men hva som virkelig er vesentlig for à kunne gjöre en god jobb som var spörsmàlet her; med mindre man er fullstendig uvitendede og/eller tilhenger av raseteorier fra forrige àrhundrer gàr det ikke an à hevde at hudfargen avgjör om noen er i stand til à gjöre en god jobb eller ikke.

Nei, hvordan man oppfatter en stemme kan man fint ha noen rimelig objektive kriterier for.

Hvorfor skulle ikke en kvinne med skaut osv osv?

''hvordan man oppfatter en stemme kan man fint ha noen rimelig objektive kriterier for.''

Så lenge personen snakker forstålig er det diskriminering å nekte vedkommende jobben fordi man ikke liker stemmen.

Nà var det vel ikke hvilke formeninger et advokatkontor kan ha, men hva som virkelig er vesentlig for à kunne gjöre en god jobb som var spörsmàlet her; med mindre man er fullstendig uvitendede og/eller tilhenger av raseteorier fra forrige àrhundrer gàr det ikke an à hevde at hudfargen avgjör om noen er i stand til à gjöre en god jobb eller ikke.

Det kan jo hende (gud forby) at advokatkontoret har masse gamle nazzer på kundelista.

Annonse

Hva med modelljobber? Skuespillere?

I de bransjene drives det diskrimiering over en lav sko.

http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/propaganda/arkiv/article2007222.ece

De "stygge" er i dag like marginaliserte som de mørkhudede. De blir daglig fortalt at de er mindreverdige. Dette skjer ikke åpent, men indirekte - gjennom usynliggjøring, og gjennom fokusering på utseende i reklame, TV-serier, blader og (tragisk nok) på skolen og i kameratflokken.

Det bør snarest nedsettes et offentlig organ og klageinstans som kan få slutt på dette.

Da jeg gikk på handelsskolen, fikk vi opplæring i hvordan vi skulle snakke i telefonen.

Hva lærte du da? Noen tips? Jeg er denmuntre litt kødette telefonsvareren tror jeg.

Visst noen ikke svarer når jeg setter over kan jeg feks. si "Nei, han står vel å prater med en dame igjen kan jeg tenke meg. Skal jeg be han ringe deg?"

Det er alltid en hit.

Det er vel ikke verre enn å oppgi en annen grunn enn fæl telefonstemme til at personen ikke fikk jobben.

Det skjer jo hele tiden at dersom man ikke ønsker å ansette en person så finner man en "gyldig" grunn til at en annen kommer foran. En sjef jeg kjenner er helt åpen (ikke offentlig) på at han ikke ansetter kvinner han antar vil bli gravide de kommende år, noe han selvfølgelig ikke oppgir som grunn men han finner en annen plausibel forklaring på hvorfor en annen er bedre egnet. Jeg er ikke på noen måte enig i dette, men har forstått at dette er ganske utbredt i visse yrker.

Det han driver med er direkte ulovlig!

Hvordan kan denne kompisen din bare "anta" at kvinnen kommer til å få barn?

jeg er i den alderen der jeg "antas" å få barn, men jeg kan ikke få dem. Om jeg da hadde blitt sidestilt i en stilling jeg var kvalifisert for fordi det ble "antatt" at jeg kunne bli gravid om et par år. Ja så hadde jeg satt himmel å helvete i bevegelse for å få den kjøteren til å få en skikkelig knips på lanken!

Gjest kinelle

Det han driver med er direkte ulovlig!

Hvordan kan denne kompisen din bare "anta" at kvinnen kommer til å få barn?

jeg er i den alderen der jeg "antas" å få barn, men jeg kan ikke få dem. Om jeg da hadde blitt sidestilt i en stilling jeg var kvalifisert for fordi det ble "antatt" at jeg kunne bli gravid om et par år. Ja så hadde jeg satt himmel å helvete i bevegelse for å få den kjøteren til å få en skikkelig knips på lanken!

Bare for å presisere, jeg er helt uenig hans syn på ansettelser men vet gjennom blandt annet han at det er utbredt. Man sier ikke at det er grunnen, men at en annen er bedre egnet. Dermed kan man ikke ta dem for diskriminering. Jeg er selv i målgruppen som ikke vil bli ansatt av slike som han.

Gjest kaliumsorbat

Hvordan er det han tenker ang kvinnene som kan bli gravide? Unngår han da visse aldersgrupper? eller er det bare tipping?

Gjest ikke signatur i dag

Hva lærte du da? Noen tips? Jeg er denmuntre litt kødette telefonsvareren tror jeg.

Visst noen ikke svarer når jeg setter over kan jeg feks. si "Nei, han står vel å prater med en dame igjen kan jeg tenke meg. Skal jeg be han ringe deg?"

Det er alltid en hit.

Vi lærte å vær mye mer formelle og å ha en profesjonell tone når vi skulle snakke i telefonen.

Men det er noen år siden, så jeg husker ikke nøyaktig hva vi lærte. Jeg har aldri sittet på et sentralbord, så jeg har i liten grad praktisert det vi lærte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...