Gå til innhold

Hva gjør en med denne type arbeidskollega?

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidskollegaen

Vi har en arbeidskollega som virker til å overstyre oss andre. Alle snakker bak vedkommenes rygg pga dette. jeg ser likevel at denne arbeidskollegaen har ett poeng med det hun sier, men velger å overse. Hva kan en gjøre? dette er blitt en vond sirkel. Kjenner jeg av og til får vondt i magen fordi jeg er med å baktale vedkommende. Synes også at vedkommende er hyggelig også, men han/hennes dårlige overstyring virker til å overskygge alt det positive.

Fortsetter under...

Gjest kaliumsorbat

jeg synes det er fair å ta det opp med kollegaene. Neste gang andre baktaler henne så synes jeg at du skal ta motet til deg, og si at de burde si ifra til henne om det. Ofte er man ikke klar over hvordan man virker på andre, derfor er det så viktig å få noen tilbakemeldinger. Kan dere ikke heller diskutere hvordan dere kan si det til henne på en ok måte?

Jeg opplevde selv å bli baktalt på en tidligere jobb for noe jeg slett ikke var klar over. Jeg hadde satt pris på at noen ga meg en tilbakemelding på et tidlig tidspunkt enn at frustrasjonen skulle ligge i lufta.

selvfølgelig er det aldri hyggelig å få slike tilbakemeldinger, men når man først får dem så er det lettere å gjøre noe med dem.

Dersom vedkommende ikke er sjefen, så burde du/dere gå til sjefen/nærmeste overordnede - for at denne kan ta det opp i plenum. Dersom sjefen er en god sjef, så vil denne ta det opp slik at det ikke blir grobunn for baksnakking. Ikke ta opp den konkrete saken i plenum selvsagt, men det å ta opp ting direkte med den det gjelder!

Evt ta inn de "værste" og høre hva saken gjelder, og oppfordre de til å ta det med vedkommende.

Eller sjefen bør (dersom denne er enig i påstandene), ta en prat med vedkommende som overstyrer alle andre og oppfordre denne til å endre seg.

Så bør det nok jobbes med teambuilding og sosiale aktiviteter som gjør at folk blir bedre kjent og kanskje terskelen for å ta opp ting etter hvert blir lavere.

Lykke til

Gjest Bedre å stå opp for seg selv

Hva du gjør?

En ting er faktisk å oppføre seg selvstendig og voksent og faktisk tørre å si hva en mener. Både til denne arbeidskollegaen og de andre.

Å sitte og baksnakke en arbeidskollega er patetisk og vitner om et veldig dårlig arbeidsplass sånn sett.

Du får si til dine andre kolleger at du synes overstyringa er irriterende men at du ser at denne dama faktisk har noen poeng.

Og så får du si til dama det gjelder at du misliker ovrerstyringa hun driver med og at dere har behov for et litt anneledes arbeidsoppsett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...