Gå til innhold

Husbanklån for vanskeligstilte. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest 2010_kvinnen
Skrevet

Jeg fikk i dag tips om å søke lån i Husbanken. Saken er den at jeg er "vanskeligstilt". Er tidsbegrenset ufør til 2011, men regner da med å komme ut i minst 50% jobb, og etterhvert 100 %. Har opp mot 100.000 som jeg kan stappe i som egenkapital, og jeg har utbetalt i underkant av 11.000 i mnd.

Har lyst å kjøpe meg et lite krypinn til 1,2 mill. Noen med erfaringer på området, tror dere jeg kan få lån? Jeg er ellers et veldig ordentlig menneske som ikke bruker rus og har heller aldri fått fartsbot eller inkassovarsel.

Skrevet

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan.aspx

Oversikt over Husbankens låneordninger. Flere alternativer, så klikk på det som passer for deg. Kjenner til flere på TU som har fått innvilget startlån og tilskudd (du betaler ned ved å bo i leiligheten, lånet avskrives med 5% pr år, så dersom du bor der i 20 år har du betalt det ned. Flytter du før gjøres det du ikke har nedbetalt ved å bo der om til lån.)

Gjest wiggeno
Skrevet

1.1-1.2 er for mye å betjene med en inntekt på under 11.000, så jeg tror dessverre ingen vil låne deg dette beløpet.

Skrevet

Det har du absolutt gode muligheter til. Jeg har full ufør pluss noe forsikring og har nettopp fått to mill i lån til hus. Hadde 10% egenkapital, men dog..

Forholdet til banken og et sunt forhold til økonomi veide tungt..

All min finansiering kommer fra en privat bank. Har du startlån i tillegg, vil det bedre utsiktene dine mye.

Lykke til, dette går nok din vei :)

Skrevet

1.1-1.2 er for mye å betjene med en inntekt på under 11.000, så jeg tror dessverre ingen vil låne deg dette beløpet.

Det finnes ordninger som tilskudd og bostøtte. Jeg tror absolutt trådstarter har en sjanse.

Gjest wiggeno
Skrevet

Det finnes ordninger som tilskudd og bostøtte. Jeg tror absolutt trådstarter har en sjanse.

Det tror ikke jeg dessverre. Det er begrenset hva man får i bostøtte og hvilke tilskudd du mener man i tillegg kan få kjenner jeg ikke til. Et lån på 1.2 mill betyr utgifter på god vei opp mot det denne personen har i inntekt. I tillegg skal vedkommende sikkert betale fellesutgifter, strøm, forsikringer, tlf og i tillegg leve. Det er et regnestykke som ikke går opp.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Det er mulig å få bostøtte, når en er ufør.

Gjest wiggeno
Skrevet

Det er mulig å få bostøtte, når en er ufør.

Jeg vet det, det vil ikke dekke mye av det denne personen skal betale pr mnd på nevnte lånebeløp.

Gjest 2010_kvinnen
Skrevet

Det har du absolutt gode muligheter til. Jeg har full ufør pluss noe forsikring og har nettopp fått to mill i lån til hus. Hadde 10% egenkapital, men dog..

Forholdet til banken og et sunt forhold til økonomi veide tungt..

All min finansiering kommer fra en privat bank. Har du startlån i tillegg, vil det bedre utsiktene dine mye.

Lykke til, dette går nok din vei :)

Takk, jeg likte svaret ditt! Takk for lykkeønskninger, og lykke til videre for deg også :)

Skrevet

Det tror ikke jeg dessverre. Det er begrenset hva man får i bostøtte og hvilke tilskudd du mener man i tillegg kan få kjenner jeg ikke til. Et lån på 1.2 mill betyr utgifter på god vei opp mot det denne personen har i inntekt. I tillegg skal vedkommende sikkert betale fellesutgifter, strøm, forsikringer, tlf og i tillegg leve. Det er et regnestykke som ikke går opp.

Jeg tror ikke trådstarter vil få et lån på 1,2 nei, men startlån og tilskudd til sammen på rundt 1,2 tror jeg er realistisk. Som bla ufør kommer man også blandt de prioriterte når det gjelder startlån og tilskudd. Trådstarter har i tillegg en del egenkapital. Husbankens rente er som regel lavere enn andre banker.

Gjest wiggeno
Skrevet

Jeg tror ikke trådstarter vil få et lån på 1,2 nei, men startlån og tilskudd til sammen på rundt 1,2 tror jeg er realistisk. Som bla ufør kommer man også blandt de prioriterte når det gjelder startlån og tilskudd. Trådstarter har i tillegg en del egenkapital. Husbankens rente er som regel lavere enn andre banker.

Det er selvsagt opp til trådstarter om hun ønsker å prøve å få dette til, jeg tror ikke det er realistisk å anta at dette går veien.

Gjest U go!
Skrevet

Du svartmaler en god del her.

Det er fullt mulig å få avdragsfrihet, det blir rentefradrag og det finnes tilskuddsordninger.

Hun har egenkapital som er et stort pluss. Og hun har greid å leve av det hun har frem til nå. Å leie bolig koster også, de månedtlige utgiftene kan bli de samme.

Banken gir ikke bort pengene gratis, de har pant i eiendommen. De kommer til å tjene penger på dette.

Jeg heier på deg!

Gjest wiggeno
Skrevet

Det er fullt mulig å få avdragsfrihet, det blir rentefradrag og det finnes tilskuddsordninger.

Hun har egenkapital som er et stort pluss. Og hun har greid å leve av det hun har frem til nå. Å leie bolig koster også, de månedtlige utgiftene kan bli de samme.

Banken gir ikke bort pengene gratis, de har pant i eiendommen. De kommer til å tjene penger på dette.

Jeg heier på deg!

Det er stor forskjell på å svartmale og være realist. Ingen av oss vet hva hun har av boutgifter pr i dag, så jeg har kun lagt til grunn hva hun har i inntekt når jeg svarer.

Gjest fra bergen
Skrevet

Jeg vet det, det vil ikke dekke mye av det denne personen skal betale pr mnd på nevnte lånebeløp.

Og én ting er hva man klarer med dagensrentenivå. Hva hvis renten stiger til 7-8-9 prosent?

Gjest wiggeno
Skrevet

Og én ting er hva man klarer med dagensrentenivå. Hva hvis renten stiger til 7-8-9 prosent?

Det er sant. Nå ser det ut til at innleggsskriver står overfor en inntektsendring de nærmeste årene, men det vil neppe være av noen betydning om hun søker lån nå.

Gjest 2010_kvinnen
Skrevet

Jeg heier på deg!

Takk!!

Gjest Candrine
Skrevet

Det er sant. Nå ser det ut til at innleggsskriver står overfor en inntektsendring de nærmeste årene, men det vil neppe være av noen betydning om hun søker lån nå.

Så lenge man er ufør og ikke har sikker inntekt bør man være forsiktig med å låne så mye. Jeg går på attføring, har nesten 13000 i mnd og kunne ikke ha betjent et sånt lån.

Gjest Candrine
Skrevet

Jeg heier på deg!

Jeg tror ikke dette går...med en så knapp økonomi, det er å legge seg sten til byrden! Dumt å heie på det..

En inntekt på 11 000 er altfor lite i denne sammenheng.

Gjest søksøk!!
Skrevet

Jeg har fått startlån og tilskudd på 1,1. Jeg har ca 10 000 utbetalt i måneden (ufør) og ingen egenkapital.

Gå inn på husbankens hjemmesider: husbanken.no Der står det masse.

Når jeg søkte ba jeg om en samtale med en på boligkontoret for å vite hva jeg skulle sende ved søknaden. Hadde med meg diverse papirer angående gjeld, inntekt og generell økonomi. Sendte inn søknaden og fikk innvilget etter 2 måneder.

Gjest 2010_kvinnen
Skrevet

Jeg har fått startlån og tilskudd på 1,1. Jeg har ca 10 000 utbetalt i måneden (ufør) og ingen egenkapital.

Gå inn på husbankens hjemmesider: husbanken.no Der står det masse.

Når jeg søkte ba jeg om en samtale med en på boligkontoret for å vite hva jeg skulle sende ved søknaden. Hadde med meg diverse papirer angående gjeld, inntekt og generell økonomi. Sendte inn søknaden og fikk innvilget etter 2 måneder.

Så bra for deg :) Kan jeg spørre hva du betaler i mnd? Og får du i tillegg bostøtte?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...