Gå til innhold

Husbanklån for vanskeligstilte. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest gakken den andre
Skrevet

Du svartmaler en god del her.

Det er fullt mulig å få avdragsfrihet, det blir rentefradrag og det finnes tilskuddsordninger.

Hun har egenkapital som er et stort pluss. Og hun har greid å leve av det hun har frem til nå. Å leie bolig koster også, de månedtlige utgiftene kan bli de samme.

Banken gir ikke bort pengene gratis, de har pant i eiendommen. De kommer til å tjene penger på dette.

Jeg heier på deg!

Kan man kvalifisere til Husbanklån når man ikke kan dokumentere annet enn en midlertidig inntekt?

Gjest gakken den andre
Skrevet

Jeg tror ikke trådstarter vil få et lån på 1,2 nei, men startlån og tilskudd til sammen på rundt 1,2 tror jeg er realistisk. Som bla ufør kommer man også blandt de prioriterte når det gjelder startlån og tilskudd. Trådstarter har i tillegg en del egenkapital. Husbankens rente er som regel lavere enn andre banker.

''Som bla ufør kommer man også blandt de prioriterte når det gjelder startlån og tilskudd.''

Gjelder dette også for midlertidig ufør?*

Skrevet

''Som bla ufør kommer man også blandt de prioriterte når det gjelder startlån og tilskudd.''

Gjelder dette også for midlertidig ufør?*

Det har ihvertfall vært sånn. Hvordan det er nå med de nye arbeidsavklaringspengene vet jeg ikke. Men det er jo overgangsrelger for dem som har TU-vedtak som går ut etter 01.03.10, så jeg ville tro det gjelder fremdeles. Jeg ville tatt en telefon og hørt hvis jeg var deg. Lån og tilskudd fra Husbanken gis primært til dem som ikke ville fått lån i en vanlig bank. Og renten er generelt sett som regel litt lavere.

Skrevet

Kan man kvalifisere til Husbanklån når man ikke kan dokumentere annet enn en midlertidig inntekt?

Har du vedtak på TU så har du dokumentasjon på inntekt :)

Gjest søksøk!
Skrevet

Så bra for deg :) Kan jeg spørre hva du betaler i mnd? Og får du i tillegg bostøtte?

Jeg har ca 6000 i boutgifter (lånet+fellesutgiftene) og 1000 kr i bostøtte. Bor trangt men det er verdt det. Godt å ha sitt eget sted!

Gjest 2010_kvinnen
Skrevet

Jeg har ca 6000 i boutgifter (lånet+fellesutgiftene) og 1000 kr i bostøtte. Bor trangt men det er verdt det. Godt å ha sitt eget sted!

Og da kommer strøm utenom de 6000 ?

Gjest søksøk!
Skrevet

Og da kommer strøm utenom de 6000 ?

Ja, strøm er utenom

Gjest gakken den andre
Skrevet

Jeg har fått startlån og tilskudd på 1,1. Jeg har ca 10 000 utbetalt i måneden (ufør) og ingen egenkapital.

Gå inn på husbankens hjemmesider: husbanken.no Der står det masse.

Når jeg søkte ba jeg om en samtale med en på boligkontoret for å vite hva jeg skulle sende ved søknaden. Hadde med meg diverse papirer angående gjeld, inntekt og generell økonomi. Sendte inn søknaden og fikk innvilget etter 2 måneder.

Hei,

kan jeg spørre deg om du måtte kjempe veldig for å få dette igjennom? Hvilke argumenter brukte du? Hvor mye fikk du i boligtilskudd og hvor mye fikk du i lån? Er du på TU? Vi tenker også å søke - nettopp ut fra det du skrev søksøk! :) Ga oss mot, rett og slett. Vi trodde rett ut at løpet var kjørt for oss som vanskeligstilte mht å få lån til å kjøpe egen bolig. I dag har vi 9000,- kr i husleieutgifter. Leiligheten her skal selges om 5 mnds tid. Hadde vi kunnet fått lån til å overta den så ville det vært en ekstrem lettelse. Vi har ca 80 000 kr vi kan bruke i egenkapital (fikk igjen masse på skatten). I tillegg tror jeg paradoksalt nok at boligutgiftene våre ville sunket om vi betalte mndlige avdrag til banken enn i husleie. Leiligheten vil vi kunne få for rundt 1.8 mill. Det er ca 100 000 i fellesgjeld i sameiet.

Noen innspill?

Så flott at du fikk lån til egen bolig forresten! Det unner jeg deg virkelig! Må være en stor glede å kunne vite at man ikke må flytte hvert annet år og faktisk kunne ha mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet!

Hva slags lånebetingelser fikk du forresten? Måtte du ha kausjonist(er) i tillegg?

Sorry alle spm.! Men endelig var det en her som har peiling!

Gjest søksøk!
Skrevet

Hei,

kan jeg spørre deg om du måtte kjempe veldig for å få dette igjennom? Hvilke argumenter brukte du? Hvor mye fikk du i boligtilskudd og hvor mye fikk du i lån? Er du på TU? Vi tenker også å søke - nettopp ut fra det du skrev søksøk! :) Ga oss mot, rett og slett. Vi trodde rett ut at løpet var kjørt for oss som vanskeligstilte mht å få lån til å kjøpe egen bolig. I dag har vi 9000,- kr i husleieutgifter. Leiligheten her skal selges om 5 mnds tid. Hadde vi kunnet fått lån til å overta den så ville det vært en ekstrem lettelse. Vi har ca 80 000 kr vi kan bruke i egenkapital (fikk igjen masse på skatten). I tillegg tror jeg paradoksalt nok at boligutgiftene våre ville sunket om vi betalte mndlige avdrag til banken enn i husleie. Leiligheten vil vi kunne få for rundt 1.8 mill. Det er ca 100 000 i fellesgjeld i sameiet.

Noen innspill?

Så flott at du fikk lån til egen bolig forresten! Det unner jeg deg virkelig! Må være en stor glede å kunne vite at man ikke må flytte hvert annet år og faktisk kunne ha mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet!

Hva slags lånebetingelser fikk du forresten? Måtte du ha kausjonist(er) i tillegg?

Sorry alle spm.! Men endelig var det en her som har peiling!

''Hei, kan jeg spørre deg om du måtte kjempe veldig for å få dette igjennom? Hvilke argumenter brukte du?''

Det gikk faktisk overraskende greit og smertefritt. Jeg avtalte time på boligkontor hvor jeg la frem min økonomiske situasjon. Det er ikke nødvendig å ha en samtale med noen på boligkontoret for å søke. Men jeg tenkte at jeg ved å vise meg, legge frem dokumentasjon den økonomiske situasjonen, vise at jeg hadde orden og system og var i stand til å betjene et lån. Jeg fikk da også spurt om hva en slik søknad skal inneholde, slik at ikke søknaden blir avslått pga manglende dokumentasjon. Pluss at jeg tenkte at de får drøssevis med søknader, om jeg møtte opp så hadde de et ansikt til navnet. Jeg fikk med meg et søknadsskjema hjem.

Her er link til skjema https://tjenester.husbanken.no/startsok/index.do

På husbanken.no står det masse om startlån og tilskudd og div.

''Hvor mye fikk du i boligtilskudd og hvor mye fikk du i lån?''

Jeg har ikke så lyst til å svare på det offentlig ettersom det er flere jeg kjenner som vet beløpene. Man vet jo aldri hvem som er her bak nickene og om det er noen jeg kjenner som også bruker dol kan jeg bli gjenkjent. Men dersom du har en mailadresse du er villig til å legge ut her så kan jeg svare deg på eksakte beløp.

''Er du på TU? Vi tenker også å søke - nettopp ut fra det du skrev søksøk! :) Ga oss mot, rett og slett. Vi trodde rett ut at løpet var kjørt for oss som vanskeligstilte mht å få lån til å kjøpe egen bolig. I dag har vi 9000,- kr i husleieutgifter. Leiligheten her skal selges om 5 mnds tid. Hadde vi kunnet fått lån til å overta den så ville det vært en ekstrem lettelse. Vi har ca 80 000 kr vi kan bruke i egenkapital (fikk igjen masse på skatten). I tillegg tror jeg paradoksalt nok at boligutgiftene våre ville sunket om vi betalte mndlige avdrag til banken enn i husleie. Leiligheten vil vi kunne få for rundt 1.8 mill. Det er ca 100 000 i fellesgjeld i sameiet. ''

Jeg er på TU, hadde ingen egenkapital. Så dere stiller mye sterkere enn meg økonomisk. Søk så raskt som mulig, for behandlingstiden kan være laaang. 5 mnd høres lenge ut, men nav sitt tidsperspektiv er ikke alltid i samsvar med ens eget..

Om dere kunne fått kjøpt den leiligheten ville jo vært kjempebra! Høres ut som gode betingelser. For meg sank boutgiftene etter at jeg kjøpte. I tillegg til at en del av boutgiftene går til lånet og dermed betaler jeg til meg selv. I motsetning til når man leier, da forsvinner jo pengene til utleier.

''Så flott at du fikk lån til egen bolig forresten! Det unner jeg deg virkelig! Må være en stor glede å kunne vite at man ikke må flytte hvert annet år og faktisk kunne ha mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet! ''

Ja det er virkelig kjempegodt å eie. Kunne gjøre hva jeg vil i leiligheten og heller ikke ha noe flyttepress. Føler meg veldig priviligert.

''Hva slags lånebetingelser fikk du forresten? Måtte du ha kausjonist(er) i tillegg?''

Trengte ikke kausjonist. Jeg kunne velge mellom fast eller flytende rente, og jeg kunne velge om jeg ville ha nedbetaling over 20 eller 25 år.

''Sorry alle spm.! Men endelig var det en her som har peiling!''

Bare hyggelig å kunne hjelpe :o)

• 2 måneder senere...
Gjest 2010_kvinnen
Skrevet

Kunne nok spart meg å søke. Avslaget kom i posten i dag. Grunn? Ikke fast jobb..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...