Gå til innhold

Allergi --> astma

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann på 26 år som sliter en del med allergi.

Dette vet jeg skyldes først og fremst mye kontakt med en langhåret huskatt gjennom mange år, siden 1993. Etter et par år og utover dreide det seg om noen nyseangrep en gang i blant, noe som i og for seg ikke var så plagsomt.

Men så for et halvt år siden tettet det seg helt i nesen, og jeg hadde vanskeligheter med å sovne om kvelden og med å klare og puste mens jeg dusjet. Jeg var hos lege og fikk Nasacort som hjalp, og nå behøver jeg ikke å bruke den hver dag heller.

Nå de siste månedene har jeg merket en økende tendens til litt hosting og påfølgende sårt bryst. Det toppet seg i natt da jeg lå våken i ca 1 time på grunn av det.

Da jeg var hos legen i vinter, sa han at jeg siden jeg også hostet litt kunne jeg utvikle astma.

Da jeg var 14 år, våren 1989, fikk jeg en allergispray etter hosting i forbindelse med en treningsøkt, men det gikk helt over. Jeg er nå stort sett i en annen etasje enn katten, men liker ikke utviklingen og føler at jeg egentlig bare venter på å bli verre.

Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34524-allergi-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

tomme1.

Katt er et svært kraftig og potent allergen. Slik du forklarer vedr. dine plager, høres det egentlig ut til at også de nedre luftveier, dvs. bronkier osv. er affisert. Dvs. det er en begynnende bronkial overømfindlighet eller bronkialastma som er under utvikling.

Enten bør du eller katten ut av dette huset.! Valget burde være lett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34524-allergi-astma/#findComment-133357
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...