Gå til innhold

Hjelp til utfylling av selvangivelsen/reise

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret skattebetaler

Jeg fikk ny jobb i fjor og dermed må jeg fylle ut noen nye, for meg, poster på selvangivelsen. Jobben min innebærer mye reising, der man er borte i lengre perioder, og man får dekket kost og losji, i tillegg til reisegodtgjørelse. Får jeg noe fratrekk pga reisene (km-godtgjørelse)? Eller skal jeg skatte av dette? Vil dette stå som en del av lønnen min, eller må jeg fylle inn dette i egen post?

Jeg setter pris på om denne tråden holder seg til reisefradrag. Har man andre problemer med utfylling, start gjerne en egen tråd. Jeg er sikker på det er andre enn meg som trenger litt hjelp etter hvert.

Fortsetter under...

Gjest forvirret skattebetaler

Se veiledning til selvangivelsen side 21 "Bil" og side 41 "Utgiftsgodtgjørelse"

Du gir for få opplysninger til at jeg kan gi deg mer utfyllende svar.

Takk for svar. Ser nå at jeg har glemt vesentlig informasjon. :-) Jeg reiser ikke med bil, men med rutegående transportmiddel, delvis dekket av arbeidsgiver. Etter hva jeg forstår regnes reisene mine som yrkesreiser, siden jeg ikke har hatt fast arbeidssted. Reisene innebærer overnatting på "ikke godkjent overnattingssted," og jeg har mottatt diettpenger etter statens satser. Jeg har også fått betalt reisetid, men bare for deler av strekningen jeg har reist.

Jeg er litt usikker på om jeg skal skatte/få igjen på skatten, siden jeg allerede har fått betalt reisepenger, (men bare for deler av egentlig reisetid/strekning). Og om jeg skal føre reisetiden på selvangivelsen, skal jeg da føre antall kilometer jeg har reist? Jeg har ikke årsoppgaven fra jobben foran meg, så jeg vet ikke om det står noe der som skal føres i post x.x.x, fordi jeg er sykmeldt akkurat nå, og kun har årsoppgaven på jobbmailen min.

Takk for at du tar deg tid til å svare på dette. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...