Gå til innhold

Angst for ny mat?

Gjest bekymret storesøster.

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret storesøster.

Hei. Jeg har en søster på snart 12 år som er utrolig kresen i matveien. Nesten hver dag må vi varme pølser til henne fordi hun ikke liker middagen vi skal ha. Det eneste hun vil spise er pølser (men kun et spesielt merke), kjøttdeig og spagetti, fiskepinner og fiskekaker. De har begynt med matlaging på skolen og det er et rent mareritt for henne. Hun gruer seg slik at hun får vondt i magen før hun skal på skolen, for hun er redd hun må smake på noe nytt. Min mor har snakket med læreren og fortalt problemet, hun var veldig forståelsesfull, men mener allikevel at alle må smake litt på maten. Det virker nesten som om hun har angst for å smake noe nytt, hun virker rett og slett livredd. Vi (jeg og mine foreldre) har prøvd alt mulig, men ingenting nytter. Skjønner ikke hvor denne "angsten" kommer fra, vi har aldri tvunget henne til å smake på noe. Vi prøver alltid å gjøre spising til noe positivt, hele familien spiser middag samlet hver dag og frokost sammen i helgene. Så hun har ikke noe negativt syn på mat, bare for nye ting. Hun er ellers en aktiv jente, spiller håndball, flink på skolen og har mange gode venner. Har du noen råd om hvordan vi skal håndtere dette? Vi ser jo at det sliter veldig på henne når hun gruer seg til matlaging på skolen, overnatting hos venner (frykt for hva de har til mat) og hun har allerede begynt å grue seg til leirskolen (som ikke er før om 11 måneder). Hvor kan denne frykten for ny mat komme fra og hvordan kan vi hjelpe henne å komme over det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345336-angst-for-ny-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest peanøtt

Dette trenger ikke være uttrykk for angst eller at hun har opplevd noe traumatisk. Noen er bare veldig kresen i matveien og vil ikke prøve noe nytt (inkl meg selv). Hun får bare bli med på skolekjøkken, lage maten, forsyne seg litt (om hun absolutt må), men kan la være å spise. Det er ingen som kan tvinge i henne maten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345336-angst-for-ny-mat/#findComment-2931245
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...