Gå til innhold

AAP - Kraftig "lønnshopp"

Anbefalte innlegg

Gjest AAP - surr i surr!

Har i dag fått bekreftet fra Nav at jeg har krav på utbetalingene jeg har fått fra Nav. Etter at AAP ble innført, fikk jeg 4800 pr mnd ekstra brutto. Jeg trodde dette var for godt til å være sant, men jeg har faktisk krav på pengene. Jippi!

Det har med at jeg kan jobbe 16t pr uke uten å bli trekt noe. Så når jeg skriver 37,5 timer på to uker, blir jeg trekt bare for 21. På grunn av overgangsreglene.

Utgjør et kraftig inntekstshopp for meg. Helt til perioden min går ut i 2012.

Tusen takk, Nav :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345340-aap-kraftig-l%C3%B8nnshopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

7

• zellica

2

• avidi

1

• hidi, the scorpion

1

Så deilig, gratulerer:o))

Jeg sitter nettopp her og grubler over hvordan jeg skal klare og overleve når jeg nå går over på AAP. Vil jo gå ned til 66% lønn!

Er så fortvilet at jeg ikke engang har fortalt det til mannen min enda... og sykemeldingsperioden min går ut i Mai...

Trodde ikke man kunne jobbe ved siden av AAP jeg? Jeg kunne nemlig klart en liten jobb ved siden av, med en inntekt på ca 3000,- og da hadde jeg klart meg greit, men noen sa det ikke gikk??

Vet du?

Gjest Rehabpenger

Jeg sitter nettopp her og grubler over hvordan jeg skal klare og overleve når jeg nå går over på AAP. Vil jo gå ned til 66% lønn!

Er så fortvilet at jeg ikke engang har fortalt det til mannen min enda... og sykemeldingsperioden min går ut i Mai...

Trodde ikke man kunne jobbe ved siden av AAP jeg? Jeg kunne nemlig klart en liten jobb ved siden av, med en inntekt på ca 3000,- og da hadde jeg klart meg greit, men noen sa det ikke gikk??

Vet du?

Du kan jobbe ved siden av AAP, men da må du oppgi antall timer du jobber og så blir du trukket tilsvarende prosentandel i trygd.

Trådstarter var tydeligvis tidsbegrenset ufør da h*n gikk inn i AAP, og i en overgangsperiode kan de beholde den særdeles urettferdige ordningen med å jobbe ved siden av trygda.

Og du - det kan gå veldig bra å gå ned i lønn. Jeg gjorde det for snart 2 år siden, mistet ca 130 000,- i årslønn og trodde ikke det skulle gå bra, men det gjør det. Vi er slett ikke blakke når måneden er slutt, vi har ikke solgt huset eller gitt avkall på noe særlig. Men vi er bevisst forbruket.

Lykke til!

Du kan jobbe ved siden av AAP, men da må du oppgi antall timer du jobber og så blir du trukket tilsvarende prosentandel i trygd.

Trådstarter var tydeligvis tidsbegrenset ufør da h*n gikk inn i AAP, og i en overgangsperiode kan de beholde den særdeles urettferdige ordningen med å jobbe ved siden av trygda.

Og du - det kan gå veldig bra å gå ned i lønn. Jeg gjorde det for snart 2 år siden, mistet ca 130 000,- i årslønn og trodde ikke det skulle gå bra, men det gjør det. Vi er slett ikke blakke når måneden er slutt, vi har ikke solgt huset eller gitt avkall på noe særlig. Men vi er bevisst forbruket.

Lykke til!

Ok, da blir det veldig urettferdig syns jeg ja!

Jeg har i utgangspunktet ikke mer enn 20 000 i mnd FØR skatt, og 14 000 ETTER skatt, så jeg kommer jo ikke til og sitte igjen med noe særlig.... Og vi lever ganske så sparsommelig, har liksom ingen steder og stramme inn...

Ikke røyker vi, ikke drikker vi, aldri ute og spiser på restaurant, kjøper lite klær... men, har endel gjeld!

Jeg bruker 1500,- i uken på husholdning, ve er 4 stk (to unge ungdommer) Er det mye?

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

Vet du?

hvis du kunne klare en liten jobb,så burde du ikke være 100% arbeidsudyktig?

Jeg har i utgangspunktet ikke mer enn 20 000 i mnd FØR skatt, og 14 000 ETTER skatt, så jeg kommer jo ikke til og sitte igjen med noe særlig.... Og vi lever ganske så sparsommelig, har liksom ingen steder og stramme inn...

Ikke røyker vi, ikke drikker vi, aldri ute og spiser på restaurant, kjøper lite klær... men, har endel gjeld!

Jeg bruker 1500,- i uken på husholdning, ve er 4 stk (to unge ungdommer) Er det mye?

det er nokså likt det som jeg hadde før jeg ble syk. dere klarer det nok, pga dere er nødt for å klare det. det er ikke noe en kan velge, å bli syk, mener jeg

Vet du?

det er kun vi som har vært under tu, som kan jobbe litt uten å bli trukket. men jeg synes det er helt feil, for hvis en er 100% ufør, så er en 100% ufør, og kan en jobbe litt, så bør en gå ned i uføregrad.

det er kun vi som har vært under tu, som kan jobbe litt uten å bli trukket. men jeg synes det er helt feil, for hvis en er 100% ufør, så er en 100% ufør, og kan en jobbe litt, så bør en gå ned i uføregrad.

Men nå er det jo slik at alle på overgangsordning fra TU og rehab, får oppjustert uføregraden sin til 100%

Så det vil ikke være mulig overfor nav å be om lavere prosentgrad.

Gjest Rehabpenger

Det vi gjorde, da, når situasjonen min ble som den ble, var at vi satte oss ned og så på totaløkonomien i familien. Følgende "tiltak" ble iverksatt:

- huslån ble dratt ut så langt som mulig, slik at vi betaler så lite som mulig pr. måned. Selvfølgelig ikke lønnsomt i rene penger, men det er nå vi lever og trenger de ekstra kronene pr. måned.

- solgte en bil. Det er helt overkommelig for oss å leve med en bil, jeg kan sykle, gå eller ta buss om jeg må ut på noe på dagtid.

- innkjøpsplanlegging. Skriver menylister for ukens middager, og handler stort på tilbud. Går over fryseren før vi bestemmer ukas mat. Er i Sverige innimellom og hamstrer veldig stort av kjøttvarer.

- oppsigelse av abonnement. Vi sa opp alt av bokklubber og medlemsskap, slik at det ikke kommer ramlende noe vi ikke husket å avbestille. Bruker biblioteket veldig aktivt.

- ble aktive brukere av finn.no, både på klær og utstyr. Utrolig mye å hente der!

- kleshandling på tilbud. Kjøper vinterklær på våren, sommerklær på høsten. I den grad vi kjøper, da, siden vi både arver mye og er aktive på finn.no.

1500,- i uka på husholdning er nok ganske gjennomsnittelig, men det er mulig å bruke mye mindre hvis man virkelig vil. La det gå sport i det! :-)

Sett dere ned, og gå gjennom forbruk og gjeld og se hva som kan gjøres. Det er mange som har greid dette før dere, så det vil sannsynligvis gå helt greit. :-)

Lykke til!

sykt urettferdig med tanke på oss som ikke kan tjene en krone uten å bli trekt.

Det er jo ikke det, det kommer an på hva slags stønad du hadde før AAP ble innført. Hvis man hadde TU, så hadde man lov til å tjene 1G, og i en overgangsperiode er det slik at disse fortsatt kan tjene noe uten å bli trukket. Dette vil bli fjernet fra 31.12.2012, og da vil ingen kunne tjene noe uten å bli trukket.

Annonse

Gjest Rehabpenger

Det er jo ikke det, det kommer an på hva slags stønad du hadde før AAP ble innført. Hvis man hadde TU, så hadde man lov til å tjene 1G, og i en overgangsperiode er det slik at disse fortsatt kan tjene noe uten å bli trukket. Dette vil bli fjernet fra 31.12.2012, og da vil ingen kunne tjene noe uten å bli trukket.

Poenget er vel kanskje at det er meningsløst at noen som er uføre skal få tjene penger ved siden av trygda, mens andre som er akkurat like arbeidsudyktige ikke kan.

Og det er vel også derfor denne ordningen forsvinner etterhvert.

Poenget er vel kanskje at det er meningsløst at noen som er uføre skal få tjene penger ved siden av trygda, mens andre som er akkurat like arbeidsudyktige ikke kan.

Og det er vel også derfor denne ordningen forsvinner etterhvert.

''Og det er vel også derfor denne ordningen forsvinner etterhvert.''

Denne ordningen forsvinner forsåvidt ikke etterhvert - de som har varig ufør kan fremdeles tjene 1G.

Gjest Rehabpenger

''Og det er vel også derfor denne ordningen forsvinner etterhvert.''

Denne ordningen forsvinner forsåvidt ikke etterhvert - de som har varig ufør kan fremdeles tjene 1G.

Det er jeg klar over, men her var det snakk om de som nå er på AAP, og at det er ulikheter for disse brukerne inntil videre. Hvilket jo ikke er særlig rettferdig.

Hva varig ufør angår, så skal man vel ikke se bort fra at det kan komme en annen ordning der også etterhvert. Det er jo snodig at man kan arbeide samtidig som man er arbeidsudyktig...

Det er jeg klar over, men her var det snakk om de som nå er på AAP, og at det er ulikheter for disse brukerne inntil videre. Hvilket jo ikke er særlig rettferdig.

Hva varig ufør angår, så skal man vel ikke se bort fra at det kan komme en annen ordning der også etterhvert. Det er jo snodig at man kan arbeide samtidig som man er arbeidsudyktig...

Det er jo ikke urettferdig, fordi den enkelte for videreført de rettigheter og plikter en har på allerede innvilget stønad.

"og da vil ingen kunne tjene noe uten å bli trukket."

good!

men er fremdeles urettferdig i mellomtiden=)

"og da vil ingen kunne tjene noe uten å bli trukket."

good!

men er fremdeles urettferdig i mellomtiden=)

Nei, det er ikke det - misunnelsen lenge leve... Den enkelte får videreført de rettigheter og plikter en hadde på den stønaden en hadde fått innvilget før AAP ble innført...

Det er jo ikke urettferdig, fordi den enkelte for videreført de rettigheter og plikter en har på allerede innvilget stønad.

jo, det er urettferdig, siden det kunne være ganske tilfeldig hvilken stønad du hadde.

En på midlertidig uføretrygd som jobber et par dager i uken og omtrent 100 % gjennom sommern, som f.eks ei jeg kjenner, er jo mye mer frisk, enn en som var på attføring, men så like gjerne kunne hatt varig ufør, men i det minste prøver.

men bra det blir mer rettferdig etter 2012 =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...