Gå til innhold

Krise! Hjelp

Anbefalte innlegg

IngenEkspertAkkurat
Skrevet

PCen min har i lengre tid vært usedvanlig treg, og i dag toppet det seg. Den eneste måten å åpne filer på, var å høyreklikke og velge "åpne". Dette resulterte i kraftig advarsel om at "Dette nettstedet forsøker å identifisere seg med ugyldig informasjon". Videre "Sertifikatet tilhører et annet nettsted, noe som kan bety identitetstyveri". Det kom så en lang rekke spesifikasjoner om sertifikatutsteder etc.

Etterpå var det ikke mulig å åpne filer via snarveier på skrivebordet. Jeg er stygt redd for at hackere har overtatt kontrollen av maskinen. Dette på tross av at jeg til enhver tid har kjørt med minst to antivirusprogram pluss brannmur både i PCen og ruteren.

Hva gjør jeg nå? Vær så snill å hjelp meg, dere datakyndige der ute som har vært ute en vinterdag før.

Skrevet

Ikke bruk mer enn ett antivirusprogram. Man risikerer at de "slår hverandre i hjel."

Hvis du f. eks. har Norton, så sørg for å gjøre en Live Update (slik at du har de siste definisjonene), og så kjører du et FULL System Scan.

Med vennlig hilsen

IngenEkspertAkkurat
Skrevet

Ikke bruk mer enn ett antivirusprogram. Man risikerer at de "slår hverandre i hjel."

Hvis du f. eks. har Norton, så sørg for å gjøre en Live Update (slik at du har de siste definisjonene), og så kjører du et FULL System Scan.

Med vennlig hilsen

Da får jeg slette enten AVG eller MS Security Essential. Begge oppdateres og skanner automatisk, og går for å være blant de beste, betalingsprogram inkludert. Men hvis de ikke tåler synet av hverandre så....

Takk for at du reagerte på mitt nødrop.

Men til andre dataspeialister som har lest dette: Jeg er takknemlig for ethvert bidrag. På forhånd takk!

Skrevet

Som Sør sier, kjør aldri mer enn ett antivirusprogram på maskinen! Avinstaller det ene og behold det andre. Sikkert det samme hvilket du beholder, men selv liker jeg AVG Free godt.

Andre ting du bør sjekke:

Har du kjørt defragmentering på maskinen? Det bør gjøres jevnlig.

Last ned og kjør et program for å sjekke om du har mye adware, f.eks er vel AdAware et bra program for dette.

Begynner maskinen å bli full? Er det lite ledig harddiskkapasitet blir maskinen tregere.

Har du intsallert og senere avinstallert mange programmer? I så fall trenger maskinen en opprensking i registeret. Det finnes egne programmer for dette, CrapCleaner er et _veldig_godt_ og gratis program. Å renske registeret er noe man ikke bør gjøre uten å bruke et trygt program om man ikke kan dette godt. Programmet jeg nevner er trygt som banken.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Som Sør sier, kjør aldri mer enn ett antivirusprogram på maskinen! Avinstaller det ene og behold det andre. Sikkert det samme hvilket du beholder, men selv liker jeg AVG Free godt.

Andre ting du bør sjekke:

Har du kjørt defragmentering på maskinen? Det bør gjøres jevnlig.

Last ned og kjør et program for å sjekke om du har mye adware, f.eks er vel AdAware et bra program for dette.

Begynner maskinen å bli full? Er det lite ledig harddiskkapasitet blir maskinen tregere.

Har du intsallert og senere avinstallert mange programmer? I så fall trenger maskinen en opprensking i registeret. Det finnes egne programmer for dette, CrapCleaner er et _veldig_godt_ og gratis program. Å renske registeret er noe man ikke bør gjøre uten å bruke et trygt program om man ikke kan dette godt. Programmet jeg nevner er trygt som banken.

Amen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...