Gå til innhold

NHD:Rådgivende lege for NAV

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten og lei av alt nå

Hei Nhd

Jeg har noen spørsmål til deg om bruken av rådgivende lege i saker som omhandler psykiske lidelser i forhold til uførepensjon og slikt i nav.

1*har man rett til å ha en samtale med denne rådgivende legen

før han gir en uttalelse om meg til nav ?

(Jeg ønsker en samtale med dps tilstede for å belyse saken)

2* Jeg har diagnoser som P80 og P79 og min lege annslår att

både varigheten av sykdom,funksjonsnedsettelse og

Arbeidsevne er antatt varig. Hva bør jeg legge vekt på om

disse diagnosene ovenfor rådgivende lege ?

3* Jeg var første gang i kontakt med lege pga psykiske plager

i 1996 da 21 år gammel og ble henvist psykolog i 1997 for

Første gang.

Senere har jeg hatt noen korte arbeidsforhold før jeg ble

falt ut med hyppige sykmeldinger og i 1999 fikk jeg

Diagnosen eupf og i 2000 forstyrret personlighetsstruktur

Etter dette jobbet jeg noe igjen men mest sykmeldt og fikk

Aldrig noe fast jobb.

Innvilget yrkesrette attføring i 2002 og frem til 2004 uten att

dette førte frem til noe annet en en periode på tiltak i en

bedrift og så sporadiske jobber i ett vikarbyrå i forsøk på

Og komme meg inn i yrkeslivet igjen...fikk så en alvorlig

Depresjon og ble sykmeldt og fikk en ny periode med

Attføring og her er jeg i dag..får også nå ny utredning

ved dps og har fått beskjed om att eupt fremdeles er en

diagnose som vil bli stående men kanskje en pannikangst

diagnose i tilegg og kanskje en affektiv lidelse.

En arbeidsevne vurdering som er gjort konkluderer med en

restarbeidsevne på 40 %.

Fra ditt ståsted Nhd kan du si noe om du mener jeg fyller krav

for å få en ung ufør?

Hva mener du om disse diagnosene sammen og prognose

for arbeidslivet?

Blir kanskje litt mye spørsmål om rettigheter og slikt,men alt dette er spørsmål som hele tiden surrer rundt i hodet og gjør meg både søvnløs og enda psykere.

Dette omhandler jo psykiatri og diagnoser innenfor dette og jeg vet att det kun er en allmenlege som skal sitte å avgjøre min vidre fremtid utt fra de opplysningene han har på meg og det jeg evt forteller han eller henne.

De velger jo ofte å se vekk fra ekspert uttalelser og tror de vet best og selv om de bare skal gi nav råd i en sak så følger nav stort sett altid disse rådene....

Håper du kan gi meg svar på i allefall noen av mine spørsmål slik att jeg lettere kan forklare meg ovenfor nav og denne legen dems

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345440-nhdr%C3%A5dgivende-lege-for-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Dette omhandler jo psykiatri og diagnoser innenfor dette og jeg vet att det kun er en allmenlege som skal sitte å avgjøre min vidre fremtid utt fra de opplysningene han har på meg og det jeg evt forteller han eller henne.''

Betyr dette at du vet at navs rådgivende lege er en allmennlege?

''De velger jo ofte å se vekk fra ekspert uttalelser og tror de vet best''

Hvor har du dette fra?

Når det gjelder ung ufør, så er vel retningslinjene slik at du vil kunne ha vanskeligheter med å få innvilget dette.

Gjest Sliten og lei av alt nå

''Dette omhandler jo psykiatri og diagnoser innenfor dette og jeg vet att det kun er en allmenlege som skal sitte å avgjøre min vidre fremtid utt fra de opplysningene han har på meg og det jeg evt forteller han eller henne.''

Betyr dette at du vet at navs rådgivende lege er en allmennlege?

''De velger jo ofte å se vekk fra ekspert uttalelser og tror de vet best''

Hvor har du dette fra?

Når det gjelder ung ufør, så er vel retningslinjene slik at du vil kunne ha vanskeligheter med å få innvilget dette.

Heisann

Jeg tror du lever i byråkratiet jeg,jeg vet att rådgivende lege som skal se på min sak er en almennlege fordi jeg vet navnet på denne legen og har sjekket dette opp.

Når det gjelder dette med att de veldig ofte velger å se vekk fra ekspertutalelser så vet jeg att dette er tilfelle både ved å ha lest saker som har blitt behandlet i trygderetten og ved å ha lest både vg og dagbladet.

Du kan jo lese denne linken så forstår du kanskje hvordan det egentlig fungerer

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--NAV-knekker-brukere-642393.html

Gjest sliten og lei av alt nå

Jeg beklager, men jeg kan ikke rådgi deg i denne saken.

NAV er for meg noe som sender med saker som jeg svarer på. Bortsett fra det overlater jeg alt som har med slikt til andre.

Men har en bruker annledning til å snakke med denne rådgivende legen ?

Annonse

Heisann

Jeg tror du lever i byråkratiet jeg,jeg vet att rådgivende lege som skal se på min sak er en almennlege fordi jeg vet navnet på denne legen og har sjekket dette opp.

Når det gjelder dette med att de veldig ofte velger å se vekk fra ekspertutalelser så vet jeg att dette er tilfelle både ved å ha lest saker som har blitt behandlet i trygderetten og ved å ha lest både vg og dagbladet.

Som nhd implisitt sier, så har ikke leger nødvendigvis noen oversikt over folketrygdens regelverk og de er heller ikke satt til å saksbehandle søknader som mottas av nav. Selvfølgelig vil nav ikke sjelden se bort fra legeerklæringer, ganske enkelt fordi legene ikke nødvendigvis har kjennskap til hvilke regler som gjelder. Det er ikke legene som gir lover, og det er heller ikke legene som er satt til å forvalte det regelverk som er gitt.

Gjest Tvilsomt

Heisann

– Noen av dem synes å være opptatt av en ting, nemlig å unngå at folk får den trygden de rettmessig har krav på og at deres rettigheter blir ivaretatt. Det virker som de er mer interessert i å ta hensyn til arbeidsgivernes interesser enn til det enkelte menneske og deres problemer, sier

Det er kanskje ikke mange nok trygdede i dette landet?

Tvilsomt at det er slik. Det virker heller tvert i mot.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...