Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kan du teste hva slags type Oslo-dialekt du snakker! :-)

For meg ble dette en snodig affære, ettersom jeg jo fortsatt er påvirket av en oppvekst langt nord for Sinsen-krysset, men samtidig har blitt veldig avslepen i dialekta med årene.

Jeg følte meg veldig ambivalent i svarene - kanskje har jeg flere -en-endinger enn jeg tør innrømme i en slik test? ;-)

Men med kvasi-bokmål-ispedd-gammal-dialekt, ble resultatet at jeg snakker: "Tradisjonell Oslo øst"

Forruten to alternativer som passer best på ungdommer, var det et Oslo-Vest-aletrnativ, illustrert med bl a Wenche Foss og Helene Uri - sistnevnte vegret seg for å si ræv-krok til fordel for det mer siviliserte "benkrok", så i en slik setting er det jo greit at a-endingene mine lot meg havne på østkanten:-)

http://www.aftenposten.no/kul_und/article3569012.ece

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• morsan

5

• mariaflyfly

5

• candyqueen_83

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Er det ikke noe som heter troender Oschlosk her?:)

Skrevet

Jeg ble tradisjonell Oslo vest. Ikke så overraskende når man er født og oppvokst i Bærum...

Men jeg merker at jeg snakker med flere a-endelser nå enn jeg gjorde da jeg bodde hjemme, har bodd i Trøndelag noen år, er gift med en trønder og bor nå i et område hvor det snakkes bredere østlandsk. Så noen av de ordene jeg svarte en-endelsen på, kan jeg nok slumpe til å si a-endelse på en gang i blandt.

Skrevet

Jeg trodde jeg skulle bli tradisjonell oslo øst, men jeg ble urban oslo. Mange ord jeg ikke bruker som ungene bruker og de setningene er jo sånn som vi hamrer inn i ungene at sånn får de ikke snakke

Skrevet

Jeg ble tradisjonell øst, det er slik jeg prater til vanlig. Har aldri bodd i Oslo.

Gjest verinoca
Skrevet

Tradisjonell øst. Jeg har a-endingene mine fra oppvekststedet mitt noen mil utenfor Oslo.

Knoter dessverre litt for mye, det dukker plutselig opp -en-endinger mens jeg snakker, og jeg liker det ikke. ;-) Og at jeg har begynt å bytte ut "sjøl" med "selv" er nesten ekkelt. ;o))

Gjest vestkant
Skrevet

Jeg ble tradisjonell oslo-vest. Ikke overraskende ettersom jeg er fra vestkanten og ikke har noen a-endelser. Og jeg er nok litt for gammel til å bruke uttrykk som schpa og fet - husker ikke de andre.

Gjest hkhklkl
Skrevet

Jeg ble tradisjonell oslo-vest. Ikke overraskende ettersom jeg er fra vestkanten og ikke har noen a-endelser. Og jeg er nok litt for gammel til å bruke uttrykk som schpa og fet - husker ikke de andre.

Det ble jeg også. Men jeg hadde mange a-endinger faktisk.

peppermyntete
Skrevet

Urban Oslo. Ikke overraskende.

Språket mitt ligger dog _mye_ nærmere Jon Almås' (som representerer Oslo Vest) enn Mira Craigs.

Fiffig test.

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke helt overraskende: Tradisjonell vest.

Artig test.

Skrevet

Tradisjonell Oslo øst. Du kjenner Oslo godt.Du kjenner selv de innerste kriker og kroker, også språklig. Du har en stor grad av språklig bevissthet, men visste du at Oslo er en by med stort språklig mangfold?

Bare vissvass med andre ord. :o) Jeg kjenner _overhodet_ ikke Oslo, men tør vel påstå at jeg er ganske opptatt av det norske språket forsåvidt. :o)

Skrevet

Ja, schpa og fet og lættis, for ikke å snakke om det som i mine ører er fullstendig feil bruk av artikkel (en istedenfor et, hvis jeg ikke husker helt feil) er bare så til de grader uaktuelt å bruke!

Gjest verinoca
Skrevet

Tradisjonell Oslo øst. Du kjenner Oslo godt.Du kjenner selv de innerste kriker og kroker, også språklig. Du har en stor grad av språklig bevissthet, men visste du at Oslo er en by med stort språklig mangfold?

Bare vissvass med andre ord. :o) Jeg kjenner _overhodet_ ikke Oslo, men tør vel påstå at jeg er ganske opptatt av det norske språket forsåvidt. :o)

Jeg vil vel tro at denne testen er beregnet på dem som faktisk bor i Oslo, da :-)

Skrevet

Ja, schpa og fet og lættis, for ikke å snakke om det som i mine ører er fullstendig feil bruk av artikkel (en istedenfor et, hvis jeg ikke husker helt feil) er bare så til de grader uaktuelt å bruke!

Men det med artikkelfeil og det med verb og substantiv som blir brukt feil er jo bare folk med utenlandsk opprinnelse som bruker, jeg har ikke hørt noen med norsk opprinnelse som snakker slike selv om de bor på steder med mange med utenlandsk opprinnelse.

Skrevet

Men det med artikkelfeil og det med verb og substantiv som blir brukt feil er jo bare folk med utenlandsk opprinnelse som bruker, jeg har ikke hørt noen med norsk opprinnelse som snakker slike selv om de bor på steder med mange med utenlandsk opprinnelse.

Ah, godt å høre:-)

Jeg hører heller ikke junior med slike feil, men han har jo lagt til seg en del slang som bl a lættis, samt at han sier "jeg sa det til hun" istedenfor 'henne', og at han sier "jeg vet" istedenfor 'jeg vet DET'...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...