Gjest vestkant Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Men det med artikkelfeil og det med verb og substantiv som blir brukt feil er jo bare folk med utenlandsk opprinnelse som bruker, jeg har ikke hørt noen med norsk opprinnelse som snakker slike selv om de bor på steder med mange med utenlandsk opprinnelse. Jeg reagerte også på artikkelfeil og gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik. Jeg synes den var ganske unyansert og burde hatt flere spørsmål og flere alternativer. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Jeg reagerte også på artikkelfeil og gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik. Jeg synes den var ganske unyansert og burde hatt flere spørsmål og flere alternativer. ''gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik.'' Kanskje skriver de ikke slik, men det er ikke uvanlig at etnisk norske barn snapper opp dette fra minoritetselever og snakker slik. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Jeg reagerte også på artikkelfeil og gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik. Jeg synes den var ganske unyansert og burde hatt flere spørsmål og flere alternativer. Det er sikkert ikke pk å si, men det er jo nettopp slike ting som gjør at man kjenner igjen selv tredje generasjons pakistanere på radio. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 ''gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik.'' Kanskje skriver de ikke slik, men det er ikke uvanlig at etnisk norske barn snapper opp dette fra minoritetselever og snakker slik. Og hva gjør man da? Man retter på dem. Jeg har vært fæl altså, jeg klarer ikke å høre på slike feil og når skj og kjlyden blir byttet om. Og så kan de si lættis eller chiller'n så mye de vil. Det hender jeg sier chiller'n sjøl faktisk 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Jeg blei "urban Oslo". Du og ) Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal og her snakker vi om en 28 åring med lang universitetsutdannelse. HJELP... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Du og ) Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal og her snakker vi om en 28 åring med lang universitetsutdannelse. HJELP... Hehehe 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Og hva gjør man da? Man retter på dem. Jeg har vært fæl altså, jeg klarer ikke å høre på slike feil og når skj og kjlyden blir byttet om. Og så kan de si lættis eller chiller'n så mye de vil. Det hender jeg sier chiller'n sjøl faktisk Selvfølgelig retter man på dem. Jeg er nok litt av en språkpedant sjøl. Ingen av mine sier ordentlig kj-lyd, men de har likevel nyanseforskjell til skj/sj. Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :| 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Du og ) Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal og her snakker vi om en 28 åring med lang universitetsutdannelse. HJELP... Haha ;O))) 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Hehehe Han har ikke hatt noen til å rette på seg de siste årene ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Haha ;O))) Og så jobber han på en av byens vestkantskoler, det har han gjort under hele utdannelsen. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Og så jobber han på en av byens vestkantskoler, det har han gjort under hele utdannelsen. Men snakker han sånn der også? Eller bare i fritida? Vet om flere som snakker på flere måter. Litt "dannet" i noen sammenhenger, og helt løssluppent i andre ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Du og ) Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal og her snakker vi om en 28 åring med lang universitetsutdannelse. HJELP... ''Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal '' Dette er jo muntlig språk, og jeg ville forundre meg mer over en journalist som SKRIVER slik. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Men snakker han sånn der også? Eller bare i fritida? Vet om flere som snakker på flere måter. Litt "dannet" i noen sammenhenger, og helt løssluppent i andre ) Vet ikke faktisk. Men han er ikke typen til å ha to forskjellige språk så jeg tviler på det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 ''Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal '' Dette er jo muntlig språk, og jeg ville forundre meg mer over en journalist som SKRIVER slik. Han ble sitert så og jeg vet han snakker sånn, han er skikkelig groruddøl selv om han stort sett har bare bodd her bortsett fra de første årene. 0 Siter
Gjest vestkant Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Selvfølgelig retter man på dem. Jeg er nok litt av en språkpedant sjøl. Ingen av mine sier ordentlig kj-lyd, men de har likevel nyanseforskjell til skj/sj. Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :| ''Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :|'' Hva blir alternativet? Bare skj- og sj? 0 Siter
morsan Skrevet 13. april 2010 Forfatter Skrevet 13. april 2010 ''Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :|'' Hva blir alternativet? Bare skj- og sj? Ja, det kommer nok til å skje med tiden. I vikingetida sa man visstnok ikke skj- heller - bare sk- som i f eks "skar". 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 ''Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :|'' Hva blir alternativet? Bare skj- og sj? Det er bare lyden som blir borte, ordene skal altså skrives som før. Men ja, skj/sj-lyden kommer trolig til å ha overtatt for kj-lyden om noen generasjoner. http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/04/430738.html 0 Siter
Gjest kaliumsorbat Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 jeg er urban Oslo! Føler at jeg veksler veldig men hensyn til de jeg prater med. Prater jeg med en som prater pent, så legger jeg meg ofte ubevisst til den mere normerte måten å prate på. Møter jeg en Groruddøl, så legger jeg ofte om. Men a-endelsene har jeg bevart. Det blir unaturlig for meg å si boken eller buksen. 0 Siter
Gjest vestkant Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Det er bare lyden som blir borte, ordene skal altså skrives som før. Men ja, skj/sj-lyden kommer trolig til å ha overtatt for kj-lyden om noen generasjoner. http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/04/430738.html Interessant, men trist artikkel. Men kan ikke helt si jeg kjenner meg igjen. Jeg jobber på et ungdomshjem hvor de fleste ungdommene kommer fra oslo-øst. De bruker ord som schpa ,lættis, fett osv, men de kan forskjell på skj -, sj- og kj. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.