Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• morsan

5

• mariaflyfly

5

• candyqueen_83

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest vestkant
Skrevet

Men det med artikkelfeil og det med verb og substantiv som blir brukt feil er jo bare folk med utenlandsk opprinnelse som bruker, jeg har ikke hørt noen med norsk opprinnelse som snakker slike selv om de bor på steder med mange med utenlandsk opprinnelse.

Jeg reagerte også på artikkelfeil og gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik. Jeg synes den var ganske unyansert og burde hatt flere spørsmål og flere alternativer.

Skrevet

Jeg reagerte også på artikkelfeil og gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik. Jeg synes den var ganske unyansert og burde hatt flere spørsmål og flere alternativer.

''gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik.''

Kanskje skriver de ikke slik, men det er ikke uvanlig at etnisk norske barn snapper opp dette fra minoritetselever og snakker slik.

Skrevet

Det er sikkert ikke pk å si, men det er jo nettopp slike ting som gjør at man kjenner igjen selv tredje generasjons pakistanere på radio.

Skrevet

''gal plassering av verb og substantiv. Det blir jo gebrokkent norsk, ingen nordmenn skriver slik.''

Kanskje skriver de ikke slik, men det er ikke uvanlig at etnisk norske barn snapper opp dette fra minoritetselever og snakker slik.

Og hva gjør man da? Man retter på dem. Jeg har vært fæl altså, jeg klarer ikke å høre på slike feil og når skj og kjlyden blir byttet om. Og så kan de si lættis eller chiller'n så mye de vil. Det hender jeg sier chiller'n sjøl faktisk

Skrevet

Jeg blei "urban Oslo". :)

Du og :o) Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal og her snakker vi om en 28 åring med lang universitetsutdannelse. HJELP...

Skrevet

Du og :o) Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal og her snakker vi om en 28 åring med lang universitetsutdannelse. HJELP...

Hehehe :)

Skrevet

Og hva gjør man da? Man retter på dem. Jeg har vært fæl altså, jeg klarer ikke å høre på slike feil og når skj og kjlyden blir byttet om. Og så kan de si lættis eller chiller'n så mye de vil. Det hender jeg sier chiller'n sjøl faktisk

Selvfølgelig retter man på dem. ;) Jeg er nok litt av en språkpedant sjøl. Ingen av mine sier ordentlig kj-lyd, men de har likevel nyanseforskjell til skj/sj. Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :|

candyqueen_83
Skrevet

Haha ;O)))

Skrevet

Hehehe :)

Han har ikke hatt noen til å rette på seg de siste årene :o)

Skrevet

Haha ;O)))

Og så jobber han på en av byens vestkantskoler, det har han gjort under hele utdannelsen.

candyqueen_83
Skrevet

Og så jobber han på en av byens vestkantskoler, det har han gjort under hele utdannelsen.

Men snakker han sånn der også? Eller bare i fritida? Vet om flere som snakker på flere måter. Litt "dannet" i noen sammenhenger, og helt løssluppent i andre :o)

Gjest Elextra
Skrevet

''Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal ''

Dette er jo muntlig språk, og jeg ville forundre meg mer over en journalist som SKRIVER slik.

Skrevet

Men snakker han sånn der også? Eller bare i fritida? Vet om flere som snakker på flere måter. Litt "dannet" i noen sammenhenger, og helt løssluppent i andre :o)

Vet ikke faktisk. Men han er ikke typen til å ha to forskjellige språk så jeg tviler på det.

Skrevet

''Må være eldstemann min som snakker Oslo Øst, jeg leste et interju med ham i avisen og hadde lyst å gjemme meg når han sa han speller foppal ''

Dette er jo muntlig språk, og jeg ville forundre meg mer over en journalist som SKRIVER slik.

Han ble sitert så og jeg vet han snakker sånn, han er skikkelig groruddøl selv om han stort sett har bare bodd her bortsett fra de første årene.

Gjest vestkant
Skrevet

Selvfølgelig retter man på dem. ;) Jeg er nok litt av en språkpedant sjøl. Ingen av mine sier ordentlig kj-lyd, men de har likevel nyanseforskjell til skj/sj. Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :|

''Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :|''

Hva blir alternativet? Bare skj- og sj?

Skrevet

''Kj-lyden er visst på vei ut av det norske språket. :|''

Hva blir alternativet? Bare skj- og sj?

Ja, det kommer nok til å skje med tiden.

I vikingetida sa man visstnok ikke skj- heller - bare sk- som i f eks "skar".

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

jeg er urban Oslo! Føler at jeg veksler veldig men hensyn til de jeg prater med. Prater jeg med en som prater pent, så legger jeg meg ofte ubevisst til den mere normerte måten å prate på. Møter jeg en Groruddøl, så legger jeg ofte om. Men a-endelsene har jeg bevart. Det blir unaturlig for meg å si boken eller buksen.

Gjest vestkant
Skrevet

Det er bare lyden som blir borte, ordene skal altså skrives som før. :) Men ja, skj/sj-lyden kommer trolig til å ha overtatt for kj-lyden om noen generasjoner.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/04/430738.html

Interessant, men trist artikkel. Men kan ikke helt si jeg kjenner meg igjen. Jeg jobber på et ungdomshjem hvor de fleste ungdommene kommer fra oslo-øst. De bruker ord som schpa ,lættis, fett osv, men de kan forskjell på skj -, sj- og kj.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...