Gå til innhold

Å leve et bedre liv med psykisk lidelse

Anbefalte innlegg

Tror det hadde vært en ide å lage kurs for grupper av pasienter som sliter psykisk og lære dem hvordan de kan få et bedre liv. Samtalebehandling blir så svada for mange. Ikke mange som blir riktig klok og bedre av det. Jeg har tro på tverrfaglig behandling av psykisk syke mennesker hvor man tenker helhetlig og tar en grundig sjekk av hver pasient for så å lage et opplegg for et bedre liv. Dette hadde nok hjulpet meg hvis det fantes. Jeg har inntrykk av at USA har mer opplegg som dette hvor man går på kurser og kommer ut som et bedre og klokere mennesket.

Fortsetter under...

Det finnes depresjonsmestringskurs mange steder. Kunne det vært noe?

Jo, har vært på det. Det var jo bra og jeg prøver å benytte meg av teknikkene jeg lærte der. Jeg tror det finnes en oppskrift for hvordan man skal komme raskere tilbake og den trenger man kanskje hjelp til. Det er så lett å falle utenfor når man er psyk. Det er veldig synd for jeg tror det kunne vært annerledes med bedre hjelp.

Annonse

Gjest Opp til deg å få det bra.

Jeg antar du er frisk som en fisk siden du svarer på denne måten..?

Vet ikke hvorfor du tror det. Har en psykoselidelse og er ufør. Men av og til blir det litt vel mye "at andre skal gjøre meg frisk" holdning. Og spørsmålet var helt konkret.

Hva slags kurs trenger du for å få det bra da? Og hvorfor blir det bedre av det kurset enn av eksisterende hjelpetiltak innenfor psykiatri og NAV?

Jeg trenger trygghet og til nå har jeg vel bare fått bevist "at det er meg det er noe galt med som tåler så lite". Neste tiltak er vilje viser vei, men skal jeg ha noe tro på det tiltaket da når det sosiale miljøet er så avgjørende for om jeg greier å være et sted? Jeg har jo liten kontroll over min situasjon. Jeg har ikke mulighet til å velge sted og må da gamle på helsen min.

Jeg trenger trygghet og til nå har jeg vel bare fått bevist "at det er meg det er noe galt med som tåler så lite". Neste tiltak er vilje viser vei, men skal jeg ha noe tro på det tiltaket da når det sosiale miljøet er så avgjørende for om jeg greier å være et sted? Jeg har jo liten kontroll over min situasjon. Jeg har ikke mulighet til å velge sted og må da gamle på helsen min.

"gamble" med helsen min.

Gjest Opp til deg å få det bra.

Høres ikke riktig ut at du ikke skal få velge arbeidssted. Har en venninne med angst som har fått hjelp av Vilje viser vei. Hun fant selv sted hun ønsket å få jobb (en matvarebutikk) og hun stortrives. Har du snakket med behandlerene i Vilje viser vei om at du vil finne arbeidsplass selv. Evt ha mulighet til å bytte?

Her jeg bor får en først prøve seg litt på en arbeidsplass når en er på Vilje viser vei så det er gode muligheter til å tilbakemelde problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...