Gå til innhold

B-streptokokker i underliver og fødsel?


snøhvit

Anbefalte innlegg

Hei Jordmor!

Jeg hadde for 1 år siden B-streptokokker i underlivet, men hadde ikke det da jeg tok GU hos legen da jeg ble gravid. Nå skal jeg ta ny GU for å sjekke om jeg har streptokker nå før fødselen. Jeg har termin 8.nov.

Hva skjer hvis jeg har dette under fødsel, må det tas noen forbehold??? Gynekologen min antydet at dette måtte følges opp, men jeg vet ikke hva følgene kan være for meg og barnet??

Er takknemlig om jordmor (eller andre) kan svare meg!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jordmor åsa prebensen

Ca 30% av alle kvinner har streptokokker i skjeden. Det sier seg da at det ikke er særlig farlig i de fleste tilfeller. Nå for tiden er det valig å ikke behandle gruppe B streptokokker under graviditet. Dette fordi behandlingen ikke har kunnet vise seg gi positiv effekt og snarere kan det være negativt da bakteriebalansen i skjeden endres og andre bakterier vokser fram ( disse kan gi uheldige effekter).

De som er klart mest sårbare for infeksjon med denne bakterien er de for tidlig födte. Om en kvinne föder for tidlig og man vet at hun har disse bakteriene gir man barnelegen beskjed og den bestemmer om behandling skal gis. De kvinner som har en historie med tidligere barn som har vært alvorlig syk av gruppe B streptokokker vil man tilby antibiotika behandling under födselen. Dette behandlingsopplegget bruker vi i vår region. Det har med tiden endret seg endel hva man mener om gruppe B streptokokker og det er også uenighet om hvordan man best forholder seg til dette. Siste

ord er nok ikke sagt om dette.

Lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...